۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۵۳۳۷۷
عضو جامعه مدرسین حوزه:

غرب به دلیل دوری از معرفت‌شناسی در منجلاب شک غرق شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت جایگاه معرفت‌شناسی گفت: غرب در منجلاب شک و لاادری‌گری غرق است، حتی برخی از آنان اجتماع نقیضین را محال نمی‌دانند که این به دلیل دور شدن از معرفت‌شناسی است.
حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا فياضي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در مجمع عمومی انجمن معرفت‌شناسی حوزه علمیه که در سالن همایش‌های انجمن علمی حوزه برگزار شد، گفت: وظیفه اصلی روحانیت در آیه «نفر» آمده است، تفقه در دین به معنای فهم دقیق از دین از روی تعقل از وظایف روحانیان است.

وی افزود: اگر انسان فطرت پاک خود را حفظ کند نیازی به معرفت‌شناسی نیست اما وسوسه‌های نفسانی و وسوسه‌های خارجی انسان را ناچار و ناگزیر از معرفت‌شناسی کرده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از حجت‌ها و پیامبر باطنی عقل است،‌ خاطرنشان کرد: باید از این عقل حراست و صیانت کرد به این دلیل که بسیاری از شبهات القا شده به معرفت‌شناسی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: غرب مرکز استکبار است و استکبار اساس هر نوع کفر، نفاق و فساد در روی زمین است و کسی که در وجود وی استکبار باشد خداوند اجاز دریافت حقایق را به وی نمی‌دهد.

غرب از معرفت‌شناسی ددور است

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی اضافه کرد: غرب در منجلاب شک و لاادری‌گری غرق است، حتی برخی از آنان اجتماع نقیضین را محال نمی‌دانند که این به دلیل دور شدن از معرفت‌شناسی است.

وی ابراز داشت: معرفت‌شناسی به برکت علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در حوزه علمیه شکل‌ گرفت و غرب از این معرفت‌شناسی دور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مقدمه تفقه در دین این است که ابتدا تبیین شود که راه برای معرفت یقینی در دین وجود دارد و این امر جز از راه معرفت‌شناسی امکان ندارد، بنابراین اگر بخواهیم معارف اصلی دین را دفاع کنیم باید ابتدا پایگاه یقین را برای خود بنا کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که هیچ نعمتی کمتر از یقین در میان مردم توزیع نشده است، ادامه داد:‌ این نعمت کمیابی است و کسانی که به این نعمت نائل شدند باید قدردان این نعمت بزرگ باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی خاطرنشان کرد: آفت شک برای ذهن‌های تیز و هوشمند بیشتر وجود دارد و برخی افراد بر اثر شبهات و بی‌توجهی به آن از اسلام انحراف پیدا کردند و دچار ضلالت‌های آشکار شدند.

باید پایگاه معرفت‌شناسی در حوزه‌ها حفظ شود

وی معرفت‌شناسی را بخشی از فلسفه دانست و با تأکید بر این‌که پایگاه معرفت‌شناسی باید در حوزه‌ها حفظ شود، اضافه کرد: معرفت‌شناسی در برابر آفات جامعه را مصونیت می‌بخشد، ابتدا باید شبهه را تبیین کنیم و سپس نشان دهیم که این شبهات اساسی ندارد و راه برای یقین بسته نیست.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: با طی کردن مسیر معرفت‌شناسی می‌توان امیدوار بود که در راه مورد رضایت امام زمان(عج) قدم برداشته‌ایم و کوتاهی در این کار توجیهی ندارد.

وی گفت: حفظ یقین خود فرد و جلوگیری از تزلزل و انحراف دیگران از برکات معرفت‌شناسی است، که اگر فردی به دست کسی هدایت شود از آنچه که خورشید بر آن می‌تابد با ارزش‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به این‌که ارزش در ایمان و عمل صالح است،‌ افزود: انسان باید ابتدا حقانیت مسأله‌ای را بپذیرد تا بر اساس فطرت حق‌طلب خود ایمان را اختیار کند و به آن دل ببندد، البته گاه ممکن است بعد از فهم در اثر استکبار ایمان نیاورد.

وی افزود: انسان باید در اشتباه بودن حرف و فکر خود تابع حق باشد و استکبار نورزد زیرا در صورت استکبار ورزیدن پایه کفر و نفاق در دل انسان بنا می‌شود.

نباید از هیچ کوششی در به دست آوردن معرفت دریغ نورزیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان گاه بر اثر ترجیح خواسته‌های نفسانی فطرت الهی را دفع می‌کند، اگر کسی می‌خواهد فطرت الهی در وجود او زنده و فعال بماند، نیاز به فهم دارد تا دچار شبهه نشود.

وی گفت: شاه‌راه سعادت احتیاج به زیرساختی به نام علم معرفت‌شناسی دارد که بر اساس این علم می‌توانیم حقایق دینی را بیان کنیم که یقینی هستند و جای شبهه در آن وجود ندارد و بر آن اساس می‌توانیم به شبهه‌های القا شده پاسخ دندان‌شکن بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به این‌که یکی از وظیفه‌های حوزه علمیه پرداختن به معرفت‌شناسی است، بیان داشت: نباید از هیچ کوششی در این راه دریغ بورزیم، البته باید برای تزکیه نیز تلاش کنیم تا حالت استکبار در وجود انسان فعال نشود و او را به کوره‌راه‌های انحرافی نکشاند.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند که اساتید درس اخلاق را به دروس خود ضمیمه کنند و به عنوان مثال پیش از شروع کلاس روایتی از ائمه(ع) را برای ایجاد نورانیت بیان کنند، تا طلاب با استفاده از این نورانیت بتوانند از علم‌آموزی بهره ببرند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: مرحوم فلسفی علم را به شمشیر دو دم تعبیر کردند که ممکن است مایه صلاح جامعه شود و همچنین گاه به فساد و خرابی در جامعه می‌انجامد./914/پ202/ن

ارسال نظرات