۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۵۴۱۱۲
آیت‌الله خرازی:

عالمی که علم خود را ابزار رسیدن به دنیا قرار دهد دچار حسد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله خرازی گفت: هر صنفی نسبت به همکار خود حسادت می‌کند اما کسی که با دیگری همکار نباشد نسبت به او حسادت نمی‌کند چرا که بین امور آن‌ها تزاحم نیست برای نمونه عالمی که علم خود را ابزار رسیدن به دنیا قرار دهد با عالم دیگر که همانند او است گرفتار حسد می‌شود.
عالمی که علم خود را ابزار رسیدن به دنیا قرار دهد دچار حسد می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته در درس اخلاق که در مدرسه عالی فیضیه و با حضور طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه قم برگزار شد با اشاره به مطالب کتاب جامع‌سادات به بررسی دلایل حسد در افراد پرداخت.

وی گفت: از دلایلی که افراد گرفتار حسد می‌شوند امور دنیوی است و وقتی کار دو نفر یا بیشتر به یک هدف یا غرض ختم شود افراد نسبت به یک‌دیگر حسادت می‌کنند برای نمونه یک عالم با یک عارف و یک تاجر با یک کاسب مخالفت نکرده و نسبت به او حسادت نمی‌کند.

تزاحم امور دنیا حسادت را به وجود می‌آورد

این استاد حوزه تصریح کرد: وقتی غرض و هدف در کار یکی نباشد افراد به یک‌دیگر حسادت نمی‌کنند مانند این‌که فردی تجارت می‌کند و فرد دیگر به تحصیل علم می‌پردازد پس چیزی که سبب ایجاد مشکلاتی مانند حسد می‌شود تزاحم بین امور دنیوی است.

آیت‌الله خرازی با بیان این‌که حسادت سبب ایجاد بغض و کینه بین افراد می‌شود، بیان داشت: وقتی بین امور دنیوی تزاحم به وجود آید مسلما برای افراد رقیب‌هایی ایجاد می‌شود و افراد برای رسیدن به هدف خود و کنار زدن رقیب دست به تحقیر و مخالفت با دیگران می‌زنند که نتیجه این تحقیر ایجاد دشمنی است.

وی بیان داشت: هر صنفی نسبت به همکار خود حسادت می‌کند اما کسی که با دیگری همکار نباشد نسبت به او حسادت نمی‌کند چرا که بین امور آن‌ها تزاحم نیست برای نمونه عالمی که علم خود را ابزار رسیدن به دنیا قرار دهد با عالم دیگر که همانند او است گرفتار حسد می‌شود.

حب دنیا منشأ حسادت است

آیت‌الله خرازی با بیان این‌که منشأ حسادت حب دنیا است، اظهار داشت: برخی افراد برای این‌که به منافع دنیوی و یا مقام، جایگاه خود برسند نسبت به دیگران حسادت می‌کنند و چون منافع دنیوی کوتاه هستند و دارای محدودیت از این‌رو افراد در برخی امور که با یک‌دیگر تزاحم می‌کند حسادت می‌کنند.

وی افزود: نسبت به منافع آخرت تزاحم وجود ندارد چون امور آخرت دارای محدودیت نیستند و وقتی یک عالم برای رضای خدا تحصیل می‌کند نسبت به عالم دیگری که برای رضای خدا تحصیل می‌کند حسادت نمی‌کند بلکه این دو با یک‌دیگر رفیق بود و یک‌دیگر را راهنمایی و یاری می‌کنند.

این استاد اخلاق حوزه‌ علمیه قم ابراز داشت: علم و حب بالله بی‌نهایت است، هر قدر عالم زیاد شود نسبت به علم الهی محدودیت ایجاد نمی‌شود بلکه دایره علم نیز وسیع‌تر و گسترده می‌شود و اگر میلیون‌ها نفر نسبت به علم الهی معرفت پیدا کنند تزاحم به وجود نمی‌آید.

تقرب به خدا تزاحم ندارد

وی ادامه داد: همچنین تقرب به سوی خداوند متعال برای افراد تزاحم به وجود نمی‌آورد و این‌گونه نیست که اگر فردی با خدا ارتباط برقرار کرد دیگران نتوانند با خدا ارتباط برقرار کنند چرا که ذات خدا بی‌پایان است.

آیت‌الله خرازی با اشاره به این‌که بالاترین نعمت، لذت رسیدن به لقاء الله است، گفت: برای رسیدن به خداوند متعال بین افراد تزاحم ایجاد نمی‌شود و این‌گونه نیست که اگر فردی شایستگی پیدا کرد و به خدا رسید جا برای دیگران تنگ شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر فردی علم را ابزار رسیدن به دنیا قرار دهد و تفاوتی نمی‌کنند که طلبه باشد یا دانشجو، گرفتار تزاحم می‌شود و نتیجه تزاحم نیز حسادت است، اما اگر فرد علم را برای رسیدن به خدا تحصیل کند گرفتار حسادت نمی‌شود./993/پ202/پ

ارسال نظرات