۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۵۴۱۹۵
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی:

حضرت امام تحول بزرگی در حوزه نجف ایجاد کردند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تأثیرگذاری حضرت امام خمینی(ره) در نجف را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: ایشان تحول بزرگی در حوزه علمیه نجف ایجاد کردند که کتاب البیع امام خمینی(ره) جزء خدمات ماندگارشان است که در نجف تألیف شد.
همايش تحريرالوسيله در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی بجنوردی در همایش تحریرالوسیله که روز پنج شنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، تحریرالوسیله را کتابی ارزشمند دانست و گفت: حضرت امام خمینی(ره) این کتاب را در دوران تبعید نوشتند.
 
وی با اشاره به دوران تبعید امام خمینی(ره) در عراق، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) مورد توجه ویژه علمای نجف بودند و با استقبال گسترده‌ روحانیت و مراجع نجف مواجه شدند.
 
وی تأثیرگذاری حضرت امام خمینی(ره) در نجف را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: ایشان تحول بزرگی در حوزه علمیه نجف ایجاد کردند که کتاب البیع امام خمینی(ره) جزء خدمات ماندگارشان است که در نجف تألیف شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی با تأکید بر این‌که علما و روحانیان نجف بهره‌های فراونی از امام خمینی(ره) بردند، اظهار کرد: در نجف استقبال فراوانی از درس‌های ایشان می‌شد چون ایشان بر ابواب فقهی بسیار مسلط  بودند.
 
وی با اشاره به توافق شاه و صدام که امام خمینی(ره) را از سخنرانی برحذر داشته بودند، گفت: ایشان فرمودند من هم سخنرانی می‌‌کنم، هم درس می‌دهم و هم نوار پر می‌کنم و به ایران می‌فرستم، آنها مخالفت کردند و خانه امام یک هفته در محاصره بود و بعد روز هفتم به سمت کویت حرکت کردند و بعد هم به پاریس تبعید شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) روز دومی که به نجف آمدند به دیدار پدر بنده آمدند، پدرم به ایشان گفت در ترکیه چه می‌کردید، امام گفت؛ من حاشیه را در متن وسیله وارد می‌کردم و تا کتاب الغصب ادامه دادم و ای کاش دو سه ماه دیگر می‌ماندم تا تمام می‌شد، پدرم گفت اسمش را چه می‌گذاری امام گفت هنوز فکر نکردم پدرم گفت: برای این‌که اسم وسیله محفوظ باشد و هم کار بزرگی که کردید، اسمش تحریر باشد و امام هم قبول کردند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی ادامه داد: در چاپ نخست کتاب تحریر الوسیله نوشته شده بود تألیف سماحة آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره)  و ایشان دستور داد که امام را بردارند.
 
وی خواستار برگزاری همایشی برای تبیین کتاب البیع امام خمینی(ره) شد و گفت: همان‌گونه که برای کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) همایشی برگزار شد برای کتاب البیع هم شایسته است که همایشی برگزار شود، چون تا به حال کسی در کتاب البیع همچون امام خمینی به این دقت و عمق بالا ندیده‌ایم؛ البته بیان امام خمینی(ره) اساسا بهتر از قلم شان بود.
 
موسوی بجنوردی در پایان با اشاره به آشنایی دیرینه خود با مرحوم حضرت آیت‌‌الله فاضل لنکرانی،‌ گفت: بنده با مرحوم فاضل از چهل و هفت سال پیش آشنا بودم، ایشان فردی با اشتغالات فراوان هم در دوران تبعید و هم در دوران کسالت بود، در نیمه ماه رجب من و آقا مصطفی می خواستیم برویم عمره رفتیم کربلا خانه امام خمینی(ره) مرحوم آقای فاضل هم آمد و چند جلد از تحریر را که تدوین کرده بود خدمت امام آورد و امام وی را تشویق و تحسین کرد، امام چه قبل و چه بعد از انقلاب  نظر خاصی به مرحوم حضرت آیت الله فاضل داشتند، مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی فردی بسیار جامع و خوش ذوق و خوش قلم بود./927/پ202/ج
ارسال نظرات