۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۵۵۰۰۴
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا:

موفقیت راوی سیره شهدا در گرو استفاده از هنر و اسباب غیبی الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: روایت‌گری هنر است و نیاز به تزیین دارد، روایت‌گر باید خود فکر کند و کارش را با سلیقه تنظیم کند و از اسباب غیبی در روایت‌گری خود استفاده کند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، پنج‌شنبه عصر در همایش روایان و فعالان حوزوی عرصه دفاع مقدس که در سالن همایش‌های مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: عالم بر اساس سبب و مسببات است، خداوند این قانون را در عالم جاری ساخته است.

وی با اشاره به این‌که همه امور باید از طریق اسباب انجام گیرد، افزود: سببیت اسباب دست خدا است، از این رو می‌گویند خدا سبب‌ساز و سبب‌سوز است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: اسباب بر دو دسته است، اسباب عینی و اسباب غیبی، برای دسترسی به اسباب عینی خداوند علم و تجربه را به بشر داده است.

وی با اشاره به این‌که اسباب غیبی در تمام امورات عالم تأثیرگذار است، ادامه داد: به عنوان مثال سخنرانی اسباب عینی و شرایطی دارد، اما در نهایت سخن باید از دل برآید تا بر دل بنشیند.

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: اسباب عینی با حواس ظاهری، علم و تجربه قابل به دست آوردن است و همه امکان این امر را دارند، اما اسباب غیبی با وحی به دست انسان می‌رسد.

وی ابراز داشت: معلم غیب تنها قرآن و عترت است، قرآن اسرار غیبی را به انسان می‌آموزد،‌ انسان وقتی اسباب غیبی را آموخت ابتدا آن را می‌فهمد، آن اسباب را رعایت و از آن محافظت می‌کند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: محافظت و تداوم در اسباب غیبی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، گاه ممکن است انسان تا لحظات پایان عمر این اسباب را رعایت کند اما بر اثر لغزش بدعاقبت شود.

وی ادامه داد:‌ در اسباب غیبی انسان بر اساس مقدار سعی و کوشش‌اش نتیجه می‌بیند، همچنین انگیزه الهی و تقوا در استفاده از اسباب غیبی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که امام(ره) نه حزب و نه ثروتی برای ایجاد حکومت داشت، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بر اساس انگیزه الهی و برنامه بر اساس چهارچوب دین و تقوا اقدام به انقلاب کرد و خداوند نیز همه امکانات سخت و نرم را برای او فراهم کرد و به او یاری رساند.

وی گفت: اگر قرار بود اسباب غیبی را همه بفهمند نیازی به آمدن انبیا نبود، معنای غیب این است که ما برخی مسائل را نمی‌فهمیم و باید با تعبد آن را بپذیریم.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز کرد: انفاق در زمان تنگدستی یکی از اسباب غیبی است،‌ خداوند در قرآن فرموده است هر کس روزی بر او تنگ گرفته شد، انفاق کند.

وی گفت: خداوند نیز دستور داده است که فرد ازدواج را به دلیل تنگدستی عقب نیندازد، زیرا خداوند او را می‌پذیرد، ما در بحث اقتصاد،‌سیاست، اجتماع، فرهنگ و مانند آن اسباب غیبی را گم کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که روایت‌گری نیز از اسباب عینی و غیبی برخوردار است، ادامه داد: مطالعات بسیار، روش‌شناسی سخنوری، به روز بودن مطالعات، مخاطب‌شناسی، مهارت دیدن، شنیدن و گفتن، خواندن و نوشتن، نقد کردن و به نقد گذاشتن از اسباب عینی روایت‌گری است.

وی افزود: روایت‌گری هنر است و نیاز به تزیین دارد، روایت‌گر باید خود فکر کند و کارش را با سلیقه تنظیم کند، امام سجاد(ع) در روایت‌گری خود آن قدر خطبه‌اشان را طول می‌دهند تا به اذان برسد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که روایت‌گری توفیق الهی می‌خواهد، خاطرنشان کرد: همچنان‌که شهادت نیاز به ویژگی‌های خاصی دارد، از شهدا گفتن هم نیازمند ویژگی‌ها و توفیقات خاصی از خداوند است.

وی گفت: توسل، توکل و تفویض سه اسباب غیبی راوی جنگ است، اگر راوی به این امر اعتقاد نداشته باشد نمی‌تواند این امر را برای مردم باورپذیر کند.

حجت‌الاسلام ماندگاری بیان داشت: روایت‌گر باید مسلح به نماز اول وقت و نماز شب باشد، روایت‌گری که نماز شب نخواند سخنان او تأثیر لازم را نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به این‌که توسل به قرآن نیز شرط لازم روایت‌گری است، اظهار داشت: روحیه دینی دادن و امید بخشیدن به مردم با انس با قرآن امکان دارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: توسل به استغفار نیز یکی از اسباب غیبی موفقیت روایت‌گر ‌جنگ است، توسل به دعا و صدقه نیز از اسباب غیبی راوی به شمار می‌آید.

وی ابراز داشت: بالاترین نتیجه‌ای که از اسباب غیبی می‌توان گرفت این است که مردم را به محوریت اسباب غیبی و انجام تکلیف دعوت کنیم./914/پ202/ن

ارسال نظرات