بررسی زندگی پیامبر رحمت در برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس تاریخ اسلام در برنامه پرسمان تاریخی که از رادیو معارف پخش شد، در پاسخ به پرسش «فرزندان حضرت پیامبر (ص) چه کسانی هستند؟» گفت: غیر از حضرت فاطمه(س) رسول خدا(ص) دختری داشت به نام زینب که با پسر خاله خودش ازدواج کرده بود، حضرت دو دختر دیگر هم داشتند به نام رقیه و ام کلثوم.
وی ادامه داد: پسری برای حضرت یاد شده به نام قاسم که به همان خاطر به آن حضرت ابوالقاسم میگفتند و پسرانی دیگری هم داشتند به نام طیب و طاهر، و این احتمال هم هست که دو نفر نبودند بلکه یک اسم و یک لقب باشد و اگر قبول کنیم که یکی از اینها لقب باشد پس پیامبر اکرم (ص) دو پسر داشتند.
حجت الاسلام پیشوایی ابراز داشت: مادر همه فرزندان پیامبر که گفته شد حضرت خدیجه بوده، بگذریم از اینکه قولی میگوید دخترها غیر از حضرت زهرا (س) ربیبه رسول خدا (ص) بودند یعنی فرزندان حضرت خدیجه بوده اند از شوهران قبلی.
وی ادامه داد: بعضی هم گفتهاند که دختر حضرت خدیجه هم نبودند و اینها دخترهای خواهر حضرت خدیجه بودهاند و حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر باکره بوده. اما قول مشهور همان است که اینها دختران حضرت خدیجه و پیامبر بودهاند.
این کارشناس تاریخ اسلام خاطر نشان کرد: اما رسول خدا بعد از هجرت از مدینه پسری برایشان متولد شد (از ماریه قبطیه که مصری بود) به نام ابراهیم که 18 ماه بیشتر عمر نکرد و از دنیا رفت.
وی در پاسخ به این سؤال «با توجه به اختلافی که درباره میلاد پیامبر خدا (ص) وجود دارد آیا درست است که همه علمای شیعه هفدهم ربیع را روز میلاد میدانند و اختلافی در این موضوع ندارد؟» نیز گفت: نه اختلافی وجود ندارد و اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه همان هفدهم ربیع را روز میلاد رسول اکرم(ص) میدانند و تعداد خیلی کمی قول شاذی مطرح میکنند که دوازده ربیع روز میلاد است.
این کارشناس حوزوی ادامه داد: مرحوم کلینی در کتاب کافی روز تولد حضرت را دوازده ربیع معرفی میکند، البته اساتید و صاحبان فن میگویند تاریخی که مرحوم کلینی در تاریخ میلاد پیامبر یا بعضی از تاریخها معرفی میکند نظر خودش است و روایت نیست.
وی تاکید کرد: مرحوم کلینی در ابتدای فصل مولود خدا یک جمع بندی در مورد تولد حضرت و عمر حضرت انجام میدهد و در آنجا تولد حضرت را دوازده ربیع بیان میکند که البته این روایت نیست بلکه این نوشته مقدمه ای از خود مرحوم کلینی است.
کارشناس رادیو معارف به این سؤال که «چرا عبدالمطلب حضرت را به دایه سپرد مگر مادر ایشان توانایی نگهداری از ایشان را نداشت؟» پاسخ داد و گفت: دو نکته در این مورد مطرح است، یکی اینکه در آن زمان خانواده های قریش که حضرت رسول اکرم (ص) نیز از همان خانواده بود (عبدالمطلب یکی از سران قریش بود) بچههایشان را به دایه های بادیه نشین میسپردند و این اولین بار نبود بلکه عرف و معمول بود و همه خانواده های متمکن قریش بچههایشان را به بادیهنشینیان میسپردند.
وی ادامه داد: ابن ابی الحدید در شرح نهجالبلاغه میگوید: برای اینکه در آن زمان در مکه وبا یعنی بیماریهای سرایت کننده پیدا شده بود و به همین خاطر فرزندانشان را از مکه بیرون میبردند و به دست دایه میسپردند، این از نظر تاریخ بقیه هم قابل قبول است زیرا مکه آن زمان مکان رفت و آمد، تجارت ، مسافرین و غیره بود و چه بسا در میان آنها بیمارانی بودند.
وی در پایان اظهار داشت: نکته دیگر از بیان خود پیامبر اکرم استفاده میشود اینکه احتمالاً بچههایشان را به این انگیزه به دایه های بادیه نشین میسپردند که وقتی زبان باز میکنند با زبان اصیل عربی آشنا شوند.
وی افزود: حضرت بعدها یاد میکرد از شیرخوارگیاش نزد حلیمه سعدیه و میگوید: من از همه شما به دو جهت فصیحترم، یکی از نظر ژنتیکی و وراثت. یکی هم از نظر شیرخوارگی در قبیله بنی سعد ابن بکر. من از قریشم و قریش به فصاحت معروف است. /919/پ202/ن