۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۵۵۶۰۱
با حضور یکی از مراجع تقلید؛

جشنواره شیخ طوسی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی از برگزاری جشنواره شیخ طوسی در قم خبر داد.
حجت‌الاسلام خيري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن خیری، دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه بین‌المللی جامعةالمصطفی برگزار شد، گفت: جشنواره شیخ طوسی در روزهای دوم و سوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
وی افزود: تاکنون 457 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد 367 اثر مربوط به بخش عمومی جشنواره و نود اثر هم مربوط به بخش ویژه جشنواره است.
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی با اشاره به این که آثار بخش عمومی از سوی 295 پژوهشگر از 28 ملیت تألیف شده است، اظهار داشت: این آثار شامل 64 کتاب، 88 مقاله، هشتاد پایان نامه و 135 تحقیق پایانی است.
حجت‌الاسلام خیری خاطرنشان کرد: بیشتر آثار بخش عمومی جشنواره به زبان فارسی نوشته شده اما 62 اثر به زبان عربی، 16 اثر به زبان اردو، هفت اثر به زبان آذری، سه اثر تاجیکی، یک اثر انگلیسی، یک اثر ترکی استانبولی و یک اثر بنگلا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی با بیان این‌که بیشتر آثار با موضوع قرآن و حدیث در بخش عمومی نوشته شده است، افزود: آثار بخش عمومی این جشنواره شامل موضوعاتی همچون، ادبیات، اخلاق تربیت و روانشناسی، ادیان و مذاهب، تاریخ و سیره، حقوق، عرفان، علوم سیاسی و علوم اجتماعی، فقه و اصول، فلسفه و کلام کلام و دین‌پژوهی و مهدویت است.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی ادامه داد: در بخش ویژه این جشنواره نود اثر  از 92 محقق به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که این آثار به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده است.
وی تعداد ملیت‌های شرکت‌کننده در بخش آثار ویژه جشنواره را هشت ملیت عنوان کرد و گفت: این ملیت‌ها شامل افغانستان، آذربایجان، ایران، پاکستان، عراق، عربستان، لبنان و میانمار می‌شوند که بیشترین محققان تعداد 45 محقق از کشور افغانستان است.
حجت‌الاسلام خیری با اشاره به این‌که جشنواره شیخ طوسی مجالی برای ارزیابی علمی دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی العالمیه است، افزود: در این جشنواره فرصتی فراهم می‌شود تا طلاب جامعة‌المصطفی العالمیه با هم به رقابت پرداخته و آثار خود را در معرض دید دیگر پژوهشگران قرار دهند.
وی ابراز داشت: 16 مقاله از آثار ویژه انتخاب شده که در دو جلد به چاپ رسیده و در روز همایش ارائه شده و مجموع نود اثر هم به صورت خلاصه در لوح فشرده ارائه می‌شود.
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی با بیان این که در جشنواره شیخ طوسی یکی از مراجع تقلید حضور خواهد داشت، افزود: مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره روز دوم اسفندماه از ساعت هشت تا 12 همراه با برگزاری کمیسیون علمی و با حضور صاحبان مقالات برتر در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طوسی روز سوم اسفندماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل برگزار خواهد شد.
گفتنی است، پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، روزهای دوم و سوم اسفند ماه سال جاری در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم، نبش میدان جهاد برگزارمی‌شود./907/پ202/پ
ارسال نظرات