۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۵۶۵۱۵
عضو هیئات امنای بنیاد فرهنگی هنری امامت:

تفقه، واکاوی و فهم دقیق دین است/ اعتقادات مبنای رفتار انسان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئات امنای بنیاد فرهنگی هنری امامت، تفقه در دین را واکاوی و ژرف اندیشی در آن دانست و گفت : خداوند وقتی می خواهد کاری محقق شود، به دست ولی خود آن را انجام می دهد و ما چون شناختی از امام زمان(عج) نداریم هنگام مشکلات به سراغشان نمی رویم.
تفقه، واکاوی و فهم دقیق دین است/ اعتقادات مبنای رفتار انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر خلخالی، عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری امامت، روز گذشته در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد گفت: بر هر شیعه مکلفی واجب است که مباحث اعتقادی را به صورت استدلالی یاد بگیرد.

 

وی افزود: کسی که نه مجتهد است و نه محتاط، باید برای احکام ظاهری فرعی فقهی به رساله مرجع تقلید خود رجوع کند ولی اصول اعتقادی که همان اصول دین است را باید به صورت استدلالی از طرق عقلی و نقلی فراگیرد.

 

 

عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری امامت در پاسخ به این سؤال که توحید خدا چیست و یکتایی وی چگونه است تصریح کرد: توحید را باید بر اساس آموزه های اهل بیت فرا گرفت، اگر در زمینه توحید و خداشناسی از قرآن و روایات دور شویم، از توحید دور شده ایم.

 

حجت الاسلام خلخالی با اشاره به فطرت انسان ها خاطرنشان کرد: هر انسانی در خلوت خود و با استدلال های فطری به وجود خداوند پی می برد و بر اساس قاعده لطف وجود پیامبر و جانشین برای او را درک خواهد کرد.

 

وی، تفقه در دین را واکاوی و فهم وسیع و دقیق دانست و یادآور شد: خداوند وقتی می خواهد کاری محقق شود، به دست ولی خود آن را انجام می دهد. ما چون از امام زمان(عج) شناخت نداریم هنگام مشکلات به سراغشان نمی رویم. طلبه ای که بعد از چند سال تحصیل در حوزه به شهر خود برمی گردد علاوه بر احکام شرعی باید بتواند بگوید که مطیع امام خود باشید که متأسفانه حوزه های علمیه در این زمینه کار نکرده و یا کم کار کرده اند.

 

عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی هنری امامت به ضرورت امام شناسی اشاره و تصریح کرد: اعمال بر دو قسم است؛ اعمال جوارحی که مخصوص فقه و اعمال جوانحی که مربوط به عقاید است. اگر شالوده فکری ما درست نشده باشد در اعمال جوانحی و رفتارها مشکل خواهیم داشت.

 

وی در ادامه افزود: وقتی مباحث اعتقادی کامل شود، دید ما نسبت به امام تغییر می کند و درک می کند که در مقابل چه کسی ایستاده است.

 

حجت الاسلام خلخالی طلبه را سرباز امام زمان(عج) دانست و اظهار داشت: سرباز پوتین به پا می خوابد و عذر نمی آورد، اکنون کدام سبک و سلوک ما طلاب به سرباز شباهت دارد؟ حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت وارد میدان شد، او ولایت مدار و مکلف بود که از امام زمان خود دفاع کند./930/پ202/ب

ارسال نظرات