۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۵۸۸۶۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون های فرهنگی هنری نقش موثری در فعال شدن مساجد دارند

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیستمین سالگرد راه اندازی و تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ما فکر می‌کنیم که مسجد صرفا محلی برای برگزاری نماز و مراسم ختم نیست.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در نشست خبری به مناسبت بیستمین سالگرد راه اندازی و تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان این که امروز 15 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعالیت دارند، گفت: ما فکر می‌کنیم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش موثری در فعال شدن مساجد دارند و مسجد صرفاً محلی برای برگزاری نماز و مراسم ختم نیست.

پیوند برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با مساجد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش‌های چندگانه مسجد در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: سالیان سال استعمار کوشیده است تا نقش مساجد در جامعه کم‌رنگ شود و محدود به خواندن نماز در هنگام اذان باشد که خوش‌بختانه پس از انقلاب اسلامی ایران، مسجد کانون بسیج برای جبهه و ساز و کارهای فرهنگی کشور شد.


حسینی ادامه داد: ما معتقدیم که وقتی می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی‌مان مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد باید فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی کشور با مساجد پیوند بخورد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به جشنواره‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: جشنواره قرآنی مدهامتان که اشاره به نعمات بهشتی است و جشنواره فعالان کانون های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره‌هایی است که این به توسعه این فعالیت‌ها کمک می‌کند.


وی افزود: جشنواره دیگر این مجموعه، جشنواره سرود است که مختص کانون‌های مساجد روستایی است و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در روستاها نماینده‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و این وزارتخانه پیگیر امور فرهنگی در روستاها نیز است به طوری که از 15 هزار کانون فرهنگی هنری موجود، حدود 6 هزار کانون در روستاها فعال هستند.


باید 25 درصد مساجد تجهیز به کتابخانه شوند

حسینی با بیان این که بالغ بر ده هراز کتابخانه در مساجد کشور وجود دارد عنوان داشت: 4500 کتابخانه مخزن دار و 5500 کتابخانه باز در مساجد کشور وجود دارد و ما بنا بر برنامه پنجم توسعه باید به این جا برسیم که 25 درصد مساجد تجهیز به کتابخانه شوند که مقدار موجود هنوز با آن چه پیش بینی شده بود فاصله دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری بر فعال‌تر شدن کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره و اعلام داشت: پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدارشان با علما و ائمه جماعات در خراسان جنوبی همکاری ائمه جماعات با کانون‌ها بسیار بهتر و فعالیت‌های این کانون‌ها چشمگیر تر شده است.


بخش مردمی جشنواره‌های فرهنگی هنری کشور بر عهده کانون‌هاست

حسینی اجرای طرح تلاوت نور مبنی بر قرائت روزانه یک صفحه قران کریم، ایجاد 750 محفل فعالیت‌های قرانی با عنوان خانه‌های نور با تاکید بر تفسیر قران، توزیع قرآن‌هایی با رسم‌الخط بنی نذیر در مساجد، تشکیل هسته‌های پژوهشی با موضوعاتی چون مهدویت را از دیگر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و افزود: علاوه بر این‌ها، در فعالیت‌های عمومی مانند جشنواره فرهنگی هنری رضوی، بخشی مردمی این جشنواره‌ها بر عهده کانون‌هاست که افرادی علاقه‌مند و با انگیزه هستند و ما امکانات در اختیارشان قرار می‌دهیم و با عشق و علاقه پیگیر این کارها می‌شوند.


وی با اشاره به انتشار حدود 1000 نشریه در این کانون‌ها عنوان داشت: این نشریات اگر چه به صورت حرفه‌ای نیست اما در واقع افراد در این نشریات کارآموزی می‌کنند و آماده حضور در عرصه‌های خدمت در این حوزه در جامعه می‌شوند.


حسینی در اشاره به طرح چهره به چهره در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: در طرح چهره به چهره، یک معلم یا یک روحانی و مربی محور بحث در حوزه تربیتی و فرهنگی می‌شود و به صورت رو در رو با جوانان و نوجوانان به گفتگو می‌نشیند که اگر این شخص یک فرد مهذب باشد قطعاً می تواند موثر باشد.


حسینی با بیان این که مدعیان عرفان‌های دروغین حرف‌هایشان را در جمع‌ها ی پنهان و به دور از جمع‌های فرهیخته و فاضل می‌زنند عنوان داشت: اگر این مدعیان دروغین حرف‌هایشان را در مسجد عنوان کنند، فرد فاضلی در مسجد پیدا می‌شود که پاسخشان را بدهد و از همین روی است که دشمن در صدد دور کردن جوانان ما از مسجد است و اگر ما جوان‌ها را به مساجد جذب کنیم دیگر جذب این فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب نمی‌شوند.


می‌توانیم شبکه قدرتمندی از مساجد کشورهای اسلامی داشته باشیم

حسینی برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنری و صنایع دستی و کارهای علمی و پژوهشی جوانان روستایی را از جمله کارهای خوب نمایشگاهی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور دانست و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش مساجد در تقویت بیداری اسلامی اظهار داشت: ما در گفت‌وگوها و همکاری‌های ما با علمای سایر کشور های اسلامی الگو های اجرا شده در مساجد کشور را به آن‌ها ارائه می‌دهیم تا آن‌ها نیز بتوانند از این‌ها الگو برداری کنند و بتوانیم شبکه قدرتمندی از مساجد کشورهای اسلامی داشته باشیم و همچنین خبرگزاری شبستان به 7 زبان زنده دنیا اخبار مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری کشور را در این راستا انعکاس می‌دهد. /959/پ201/ن

 

ارسال نظرات