عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:
رحمتمحوری از ویژگیهای اساسی حکمرانی شایسته از نگاه اسلام است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: حاکمیت خداوند از بسمالله الرحمن الرحیم فهمیده میشود و این حاکمیت رحمتمحور است، این موضوع را باید به دنیا عرضه کرد، نباید منتظر ماند تا آنان مفهومی به نام حکمرانی شایسته به جامعه عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد ارسطا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، چهارشنبه عصر در نشست علمی حکمرانی شایسته از منظر قرآن کریم که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در «بسم الله الرحمن الرحیم»، نکاتی برای شناخت یک ویژگی حکمران شایسته است، عقلا و دانشمندان سخن خود را با نام برترین قدرت را در صدر بیانیه میآورند.
وی افزود: خداوند متعال با این شیوه عقلایی نه فقط در ابتدای نزول قرآن بلکه در ابتدای هر سورهای فهمانده است که از دیدگاه اسلام منشأ حاکمیت خداوند متعال است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حاکمیت قدرت فرماندهی عالی است، خاطرنشان کرد: هر حاکمیت باید بگوید منشأ حاکمیت او کجا است، قهر و غلبه، مردم و خدا درسه دیدگاه منشأ حاکمیت دانسته میشود.
وی ادامه داد: متفکرانی از اهلسنت بر این باورند که خداوند امور اجتماعی را به خود مردم واگذار کرده است، این اندیشه با نکتهای برآمده از بسم الله الرحمن الرحیم سازگار نیست.
حجتالاسلام ارسطا با بیان اینکه زمانی که منشأ حاکمیت خداوند باشد، منشأ مشروعیت نیز خداوند است، گفت: خداوند در ابتدای نزول وحی و در صدر 113 سوره نام خود را با دو صفت رحمان و رحیم آورد.
وی ابراز داشت: تکرار کردن نام رحمان و رحیم در صدر 113 سوره نشان از اهمیت منظور خداوند در این امر است، این با عنایت خداوند بوده است، خداوند میخواسته بفهماند رابطه خداوند با تمام مخلوقات بر اساس دو صفت رحمانیت و رحیمیت استوار است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: انسان از این تکرار رحمان و رحیم میفهمد که مورد رحمت الهی است، میفهمد که در دنیا به حال خود رها نشده است و دیگر جایی برای افسردگی باقی نمیماند.
وی ادامه داد: حاکمیت خداوند از بسمالله الرحمن الرحیم فهمیده میشود و این حاکمیت رحمتمحور است، این موضوع را باید به دنیا عرضه کرد، نباید منتظر ماند تا آنان مفهومی به نام حکمرانی شایسته را به جامعه عرضه کنند.
حجتالاسلام ارسطا خاطرنشان کرد: ما سخنان بسیاری برای عرضه به جهان معاصر داریم و آنان باید به مقایسه آموزههای خود با آموزههای اسلام بپردازند.
وی با بیان اینکه انسان خلیفة الله است، گفت: اقتضای خلافت آن است که انسان شبیه مستخلف باشد، انسان خلیفه خداوند بر روی زمین است و اقتضا میکند که به صفات وی مانند رحمانیت و رحیمیت متصف شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ابراز کرد: پیامبر(ص) دستور میدهد که اخلاق الهی به عنوان برترین اخلاق در وجود انسان تحقق یابد، در روایت دیگری رسیده است که ایشان فرمود به اخلاق الهی متخلق شوید.
وی گفت: زمانی که حاکمیت الهی بر اساس رحمت شکل گرفته باشد، حاکمیت رهبر جامعه اسلامی چه معصوم و چه غیر معصوم بر اساس رحمت الهی حاکمیت داشته باشد.
حجتالاسلام ارسطا ادامه داد: در یکی از روایات ضابطه حکمرانی شایسته را مانند پدر بودن رهبر جامعه خوانده شده است، لزوم رفتار مشفقانه محدود به رابطه رهبر و مردم نمیشود، بلکه تمامی مسؤولان عموی را در برمیگیرد.
وی افزود: لازم است که تمامی مسؤولان جامعه اسلامی با مردم رفتاری بر اساس شفقت داشته باشند، این همان چیزی است که امروز به آن لزوم تکریم ارباب رجوع خوانده میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی نباید جامعه پلیسی شود، بلکه باید جامعهای شود که مردم در آن به هم عشق میورزند، امام صادق(ع) به راوی فرمود آیا رابطه شما به حدی رسیده است به نحوی که برادری که پول احتیاج ندارد از آن بردارد، این یکی از ویژگیهای جامعه اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه رحمانیت رحمت عام خداوند است و رحیمیت رحمت خاص خداوند است، گفت: مدیران دولت اسلامی در رفتار خود با شهروندان غیرمسلمان نیز باید اصل رحمت را محور قرار دهند، امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر فرمود شعار خودت را رحمت و لطف نسبت به رعیت قرار بده./913/پ201/ع
ارسال نظرات