۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۶۰۷۳۱

سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام عرفانی آیت‌الله شیخ علی پهلوانی + فیلم

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشتند: زهد و تقوای واقعی و بی رغبتی به دنیا به معنای حقیقی کلمه در آشیخ علی آقای پهلوانی وجود داشت.
آيت الله شيخ علي سعادت پرور (پهلواني)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آنچه در پی می‌آید بخشی از سخنان منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مقام عرفانی آیت الله شیخ علی پهلوانی است در جمع برخی از اساتید و پژوهشگران حوزه  علمیه مطرح شده است:

 

 

«طهارت و پاکیزگی واقعی را آشیخ علی آقای پهلوانی در طول 80 سال زندگی خود گذراند و زهد و تقوای واقعی و بی رغبتی به دنیا به معنای حقیقی کلمه در این مرد وجود داشت.

اینها خوبان زمان ما هستند و ما آنها را نمی شناسیم. ما وقتی در جریان معمولی زندگی دنیا سیر می‌کنیم خیال می‌کنیم همه دنیا همین است در حالی که در این عمق‌ها چیزها هست و الان هم هست. در روایت آمده «إنَّ الله أَخفی أَربعةٌ فی اربعة». خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی نگه داشته است. یکی همین است که بندگان خاص خود را در بین آحاد مردم پنهان کرده است، می‌آیند و در بین جمعیت می‌نشینند و آدم با آنها صحبت می کند هر چند به باطنشان راه پیدا نمی کند در حالی که آن باطن یک دریا است یک غوغایی است که گردون‌ها و گیتی‌هاست مرغ دل را.

مرحوم آشیخ علی آقا در خانه نشسته بود و مریدان و دوستان ایشان به سراغشان می‌رفتند و همین راه را ذره ذره در دل اینها هم باز می‌کرد و هر کسی به قدر استعدادش بهره می برد.

اخوی خودم نقل می‌کردند که به مشهد رفته بودم دیدم آشیخ علی آقا آنجاست، گفتم ما بیرون مشهد هستیم شما هم تشریف می‌آورید؟ گفت نه. گفتم هوای مشهد خیلی گرم است شما هم تشریف بیاورید. گفت: نه می ترسم چیزی تقسیم کنند من نباشم.»

 

 

 

گفتنی است، آیت‏الله علی پهلوانی تهرانی (سعادت‏پرور)، در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در تهران تولد یافت. خانواده مذهبی و سرشت روحانی وی را در نوجوانی به حلقه درس مرحوم شیخ محمد زاهد وارد کرد و در عنفوان جوانی بهره‏های اخلاقی و معنوی وافری برد. سپس از محضر مرحوم آیت‏الله حاج شیخ علی‏اکبر برهان دروس مقدماتی حوزه را فراگرفت و راهی شهر مقدس قم شد و در محضر اساتید بزرگی چون مرحوم آیت‏الله سلطانی و مرحوم حضرت آیت‏الله‏ مرعشی نجفی، مکاسب و کفایه را خواند و سپس در درس خارج مرحوم حضرت آیت‏الله‏ بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) حاضر شد و تا مرحله اجتهاد پیش رفت . از آنجا که وی به مباحث اخلاقی- عرفانی و طی مراحل سیر و سلوک علاقه فراوانی داشت، مدت ۴۰سال در محضر علامه طباطبایی حضور یافت.

 

آیت‏الله پهلوانی به‏واسطه انجام دستورات اخلاقی و درک فیوضات روحانی مرحوم علامه، به درجاتی از عرفان و معنویت دست یافت که پس از رحلت علامه طباطبایی، برخی ازشاگردان آن استاد فرزانه، با اصرار فراوان، خوشه‏چین اخلاق و عرفان آیت‏الله پهلوانی شدند و ایشان در طول حیات خود، شاگردان بسیاری را تربیت کرد و نفوس مستعده‏ای را به وادی سیر و سلوک رهنمون شد./916/پ202/ع

ارسال نظرات