۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۶۳۱۸۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

تفاوت‌های علم پیامبر اسلام با علم حضرت آدم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل قرآنی گفت: به حضرت آدم (ع) حقایق این عالم نشان داده شد، ولی به حضرت پیامبر (ص) حقایق عالم دیگر نیز نشان داده شد، قرآن که مهیمن بر تمام کتب آسمانی است حامل آن، پیامبر (ص) است.
حميد ملکي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی، کارشناس مسائل قرآنی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: تساهل و تسامح در دین اسلام وجود دارد، پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید من به دینی که آسان می‌گیرد و سخت‌گیر نیست مبعوث شده‌ام، در دین ما نماز خواندن، دروغ نگفتن و این که جهت انسان به سمت خدا باشد سخت نیست.

وی ادامه داد: این بر اساس فطرت انسانی است و اگر کسی بر خلاف این عمل کند به بیراهه رفته است، پس دین الهی برخاسته از فطرت انسان است و فطرت آن را می‌پسندد، تساهل و تسامح به این معنی که به دستورات الهی اهمیت ندهیم مذموم است و درست نیست.

حجت الاسلام ملکی اظهار داشت: بحث تساهل و تسامح که در دین ما وارد شده است خواستگاهش غرب است و اساس را خواست انسان قرار می‌دهد، در حالی که در دین ما باید دید خدا چه دستوری داده و چه گفته است، هر چه خدا در قالب حرام و حلال و مستحب و مکروه و غیره گفته است به نفع انسان است و برای رشد و تعالی انسان است.

وی ابراز داشت: مساله‌ای که روح انسان را رشد می‌هد تا به مقام قرب می‌رسد انفاق است، خدا می‌فرماید «من به شما می‌گویم انفاق کنید، مَثَل شما مثل دانه گندمی است که وقتی در دل خاک قرار می‌گیرد تبدیل به هفت سنبل می‌شود که در هر سنبل صد دانه وجود دارد، ما باید به دین مانند دانه گندم عمل کنیم تا استعدادهای انسانی ما شکوفا شود.

حجت الاسلام ملکی در پاسخ به سوال «در قرآن در مورد شرب خمر چه گفته شده و در چه سوره‌ای این موضوع مطرح شده است؟» گفت: یکی از آیاتی که مربوط به این موضوع است آیه 90 سوره مائده است «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شراب و قمار و بت‌های پلید از عمل شیطان است از آنها دوری کنید تا رستگار شوید».

این کارشناس مسائل قرآنی گفت: ما سه آیه در مورد شرب خمر داریم، بعضی شک می‌کنند که شراب حرام است، در قرآن به صراحت حرام بودن آن مطرح شده است، به این نحو که اول معرفی نموده و بعد امر به دوری از آن کرده است، اساس بغض و کینه را شیطان توسط شراب و قمار انجام می‌دهد و باعث دوری از معنویت می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش «آیا می‌توانیم بگوییم حضرت آدم همه دانش‌ها را فرا گرفت؟ و اگر این طور است با علم رسول خدا (ص) چه تفاوتی دارد؟» گفت: خدا در قرآن می‌فرماید که به آدم اسماء را یاد دادیم، منظور از اسماء یعنی حقایق، در نقلی از امام صادق (ع) است که اسماء یعنی اسماء انبیا و اولیا و ائمه الهی را به حضرت آدم نشان داد.

این کارشناس قرآنی ابراز داشت: وقتی حضرت آدم این اسماء را دید آنها را شناخت و یاد گرفت، خدا وقتی به ملائکه این اسماء را نشان داد، ملائکه نشناختند و حضرت آدم آنها را معرفی کرد.

وی در پایان گفت: به حضرت آدم (ع) حقایق این عالم نشان داده شد، ولی به حضرت پیامبر (ص) حقایق عالم دیگر نیز نشان داده شد، قرآن که مهیمن بر تمام کتب آسمانی است حامل آن، پیامبر (ص) است، پیامبر هم حامل آیات ظاهری آن است و هم آیات باطنی و حقایق باطنی آن دریایی بی‌عمق است، پیامبر حامل این دریای بی‌عمق است. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات