۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۶۳۲۳۹
به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین؛

ویژه نامه اینترنتی «ام‌البنین» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «ام‌البنین» به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) در پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی منتشر شد.
حضرت ام‌البنين(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «ام‌البنین» شامل موضوعاتی همچون زندگینامه اجمالی ام‌البنین، زندگانی حضرت اباالفضل العباس(ع) یل ام‌البنین و اشعار و مرثیه وفات حضرت ام البنین(س)  در پایگاه اینترنتی شهید آوینی منتشر شد.
نایب الزیاره شدن حضرت ام‌البنین(س)، سوگ ‏نشین نهر علقمه، مادر ادب، مصیبت ام‌البنین(س) مادر حضرت عباس(ع)، مصیبت ام‌البنین(س) از نگاه شهید مطهری، ناله‌های ام‌البنین، در مدح حضرت ام‌البنین(س)، یادگاری و والپیپرهای وفات ام البنین(س) برخی دیگر از موضوعات این ویژه‌نامه است.
ام البنین(س) و دو سبط پیامبر(ص)
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه آمده است: ام‌البنین بر آن بود که جاى خالى مادر را در زندگى دو سبط پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، دو ریحانه رسول خدا صلى الله علیه و آله و دو سرور جوانان بهشت، امام حسن و امام حسین علیه السلام، پر کند، مادرى که در اوج شکوفایى پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال خود زد.
فرزندان رسول خدا صلى الله علیه و آله در وجود این بانوى پارسا، مادر خود را مى‌دیدند و رنج فقدان مادر را کمتر احساس مى‌کردند، ام‌البنین سلام الله علیه، فرزندان دخت گرامى رسول اکرم صلى الله علیه و آله را بر فرزندان خود که نمونه‌هاى والاى کمال بودند مقدم مى‌داشت و بخش عمده محبت و علاقه خود را متوجه آنان مى‌کرد.
تاریخ جز این بانوى پاک کسى را به یاد ندارد که به اصطلاح فرزندان هووى خود را بر فرزندان خویش مقدم بدارد، لیکن ام‌البنین سلام‌الله علیه توجه به فرزندان رسول خدا صلى الله علیه و آله را فریضه‌اى دینى مى‌شمرد، زیرا خداوند متعال در کتاب خود همگان را به محبت آنان دستور داده و آنان امانت و ریحانه رسول خدا صلى الله علیه و آله بودند.
ام‌البنین با درک عظمت آنان به خدمتشان قیام کرد و در این راه از بذل آنچه در توان داشت دریغ نورزید.
گویند همان روز که پاى در خانه مولا علیه السلام گذاشت، حسنین علیه السلام هر دو مریض بوده و در بستر افتاده بودند، اما عروس تازه ابوطالب علیه‌السلام به محض آنکه وارد خانه شد خود را به بالین آن دو عزیز عالم وجود رسانید و همچون مادرى مهربان به دلجویى و پرستارى آنان پرداخت.
چنانکه گفته مى‌شود خود نیز پس از چندى به مولا پیشنهاد داد که به جاى فاطمه، که اسم قبلى و اصلى وى بوده، او را ام البنین صدا زند، تا حسنین علیه‌السلام از ذکر نام اصلى او از سوی مولا
علیه السلام به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا سلام الله علیه، نیفتاده و در نتیجه خاطرات تلخ گذشته در ذهنشان تداعى نگردد و رنج بى‌مادرى آنها را آزار ندهد.
سوگ ‏نشین نهر علقمه
در مقاله دیگری با عنوان سوگ‌نشین شهر علقمه می‌خوانیم: مادر، مادری که اگر چه در کربلا نبود، ولی دلش تا ابد در کربلا ماند و نگاهش بر افق، که آیا «کاروان عشق» را بازگشتی خواهد بود.
مادری که دلش برای همیشه در کنا «نهر علقمه»، سوگ نشین فرزندی شد که نظیر نداشت در زیبایی و شجاعت.
مادری که دلش در میدان «قتلگاه» بود و نگاهش بر آسمان، که چه وقت، «ماه»، بار دیگر خواهد تابید.
مادری که یک عمر، دست از «حسین حسین» گفتن برنداشت و تمام غریبانه‏هایش را، حتی سوگ عزیزانش را با نام حسین علیه‏السلام همراهی کرد.
مادری که«ام البنین علیهاالسلام» بود، ولی آیینه نگاهش از آسمان کربلا، تنها اشک خونین ستارگان را چید، آن گاه که راوی، از عبور نیزه‏ها روایت می‏کرد.
مادری که حتی کوچه‏های«مدینه»، مرثیه‏سرای اندوه سترگ او شدند و به استقامت و صبر او ایمان آوردند.
مادری که «وفا»، اولین درس زندگی و «شجاعت»، عالی‏ترین سرشت همسری‏اش بود و «صحبت»، بالاترین باور مهر پروری‏اش.
مادری که برای همیشه، با ناله‏های نینوایی، به یاد پسرانش، لالایی سرود و سروده‏هایش را فرات، هر روز، هنگام غروب نجوا می‏کند.
مادری که بعد از شهادت «عباس علیه‏السلام»، دیگر به ماه نگاه نکرد و آسمان مدینه، نعمت نورافشانی‏اش را از دست داد.
مادری که در کربلا نبود، ولی تا ابد در کربلا ماند و دل از«گودال قتلگاه» نگرفت و فریاد «یا حسین»اش را نه‏تنها در مدینه، که از صحن مطهر کربلا می‏توان شنید، درود خداوند و سلام پاکان، بر روح بلند و وفاداری بی‏نظیرش باد، روح آسمانی‏اش، در سایه سار کوثر، شاد و شفاعت باشکوهش، دستگیرمان باد.
مصیبت ام‌البنین(س) از نگاه شهید مطهری
در این مقاله مصیبت ام‌البنین(س) از نگاه شهید مطهری چنین آمده است: امام صادق علیه السلام فرمود: «رحم الله عمى العباس لقد اثر و ابلى بلاء حسنا؛ خدارحمت کند عموى ما عباس را،عجب نیکو امتحان داد، ایثار کرد و حداکثر آزمایش را انجام داد، براى عموى ما عباس مقامى در نزد خداوند است که تمام شهیدان غبطه مقام او را مى‏برند.
اینقدر جوانمردى، اینقدر خلوص نیت، اینقدر فداکارى، ما تنها از ناحیه پیکر عمل نگاه مى‏کنیم، به روح عمل نگاه نمى‏کنیم تا ببینیم چقدر اهمیت دارد.
شب عاشوراست، عباس در خدمت اباعبدالله علیه السلام نشسته است، در همان وقت‏ یکى از سران دشمن مى‏آید، فریاد مى‏زند: عباس بن على و برادرانش را بگویید بیایند، عباس مى‏شنود ولى مثل اینکه ابدا نشنیده است، اعتنا نمى‏کند، آنچنان در حضور حسین بن على مؤدب است که آقا به او فرمود: «جوابش را بده هر چند فاسق است»، مى‏آید مى‏بیند شمر بن ذى الجوشن است، شمر روى یک علاقه خویشاوندى دور که از طرف مادر عباس دارد و هر دو از یک قبیله‏اند، وقتى که از کوفه آمده است‏ به خیال خودش امان‌نامه‏اى براى اباالفضل و برادران مادرى او آورده است، به خیال خودش خدمتى کرده است.
تا حرف خودش را گفت، عباس علیه‌السلام پرخاش مردانه‏اى به او کرد، فرمود: خدا تو را و آن کسى که این امان‌نامه را به دست تو داده است لعنت کند، تو مرا چه شناخته‏اى، درباره من چه فکر کرده‏اى، تو خیال کرده‏اى من آدمى هستم که براى حفظ جان خودم، امامم، برادرم حسین بن على علیه‌السلام را اینجا بگذارم و بیایم دنبال تو، آن دامنى که ما در آن بزرگ شده‏ایم و آن پستانى که از آن شیر خورده‏ایم، این‌طور ما را تربیت نکرده است.
جناب ام‌البنین، همسر على علیه السلام، چهار پسر از على دارد، مورخین نوشته‏اند على علیه السلام مخصوصا به برادرش عقیل توصیه مى‏کند که زنى براى من انتخاب کن که«ولدتها الفحولة‏» از شجاعان زاده شده باشد، از شجاعان ارث برده باشد،«لتلد لى ولدا شجاعا»مى‏خواهم از او فرزند شجاع به دنیا بیاید، (البته در متن تاریخ ندارد که على علیه السلام گفته باشد هدف و منظور من چیست، اما آنها که به روشن‌بینى على معترف و مؤمن‏اند مى‏گویند على آن آخر کار را پیش‌بینى مى‏کرد)، عقیل، ام البنین را انتخاب مى‏کند، به آقا عرض مى‏کند که این زن از نوع همان زنى است که تو مى‏خواهى، چهار پسر که ارشدشان وجود مقدس اباالفضل العباس است، از این زن به دنیا مى‏آیند، هر چهار پسر در کربلا در رکاب ابا‌عبد‌الله حرکت مى‏کنند و شهید مى‏شوند.
وقتى که نوبت‏ بنى‌هاشم رسید، ابا الفضل که برادر ارشد بود به برادرانش گفت: برادرانم، من دلم مى‏خواهد شما قبل از من به میدان بروید، چون مى‏خواهم اجر شهادت برادر را ادراک کرده باشم، گفتند:هر چه تو امر کنى، هر سه نفر شهید شدند، بعد اباالفضل قیام کرد، این زن بزرگوار(ام‌البنین) که تا آن وقت زنده بود ولى در کربلا نبود، شهادت چهار پسر رشید خود را درک کرد و در سوگ آنها نشست، در مدینه برایش خبر آمد که چهار پسر تو در خدمت ‏حسین بن على علیه السلام شهید شدند.
براى این پسرها ندبه و گریه مى‏کرد، گاهى سر راه عراق و گاهى در بقیع مى‏نشست و ندبه‏هاى جانسوزى مى‏کرد، زن‌ها هم دور او جمع مى‏شدند، مروان حکم که حاکم مدینه بود، با آنهمه دشمنى و قساوت گاهى به آنجا مى‏آمد و مى‏ایستاد و مى‏گریست.
ویژه نامه اینترنتی «ام‌البنین» به مناسبت سالروز شهادت حضرت ام‌البنین(س) در پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.aviny.com مراجعه کنند./907/ت02/ن
ارسال نظرات