۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۶۴۰۷۴
مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا تهران:

پایبندی مسؤولان به راست‎گویی بهترین راهکار ترک دروغ در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران گفت: مهم‎ترین راه‌کار ایجاد فرهنگ راست‌گویی پرهیز مسؤولان از دروغ گویی است و اگر دروغی گفته شد با عامل آن برخورد شود.
سبک زندگي اسلامي، دروغ

حجت‌الاسلام اعلا قدیمی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر این‌که دروغ از نظر شرع حرام است، گفت: دروغ هیچ دلیل عقلی ندارد و در سراسر عالم هیچ‌کسی نیست که دروغ را قبول داشته باشد، آن‌که به خدا اعتقاد دارد این جنبه شرعی را هم علاوه بر جنبه عقلی و فطری دخیل می‌دانند و آن‌که خدا را قبول ندارد دروغ را یک امر قبیح و ناپسند می‌داند.

وی با بیان این که دروغ در اجتماع، خانواده، سیاست و تربیت از جنبه‌های مختلف دروغ است، افزود: دروغ در هر مسأله ای مورد غضب خداوند است.

این استاد دروس حوزوی با بیان این که انسان در برخی موارد همچون در جنگ با دشمن آن‌هم در میدان جنگ و نه در خارج از میدان جنگ، اصلاح ذات البین، ، اگر جان کسی به ناحق در خطر باشد، مجاز به دروغ گفتن است، در ادامه اظهار داشت: متأسفانه این استثنائات را به گونه ای در جامعه رواج یافته اند که به آن دروغ مصلحتی خطاب می شود و گمان می‌کنند که هر دروغ مصلحتی مجاز است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در بیان دلایل رواج دروغ و دروغ‌گویی گفت: حسادت و نگاه انسان به بالادستی های خود و همچنین به سبب منفعت طلبی و کسب سود غیرشرعی سبب دروغ گفتن انسان دروغ می‎شود.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار داشت: افزایش تقوا، علم داشتن به گناه کبیره دروغ و اعتقاد به قیامت می‌تواند در ترک دروغ به ما کمک کند.

این استاد دروس حوزوی در بیان برکات راست‌گویی گفت: راست‌گویی اعتماد آور است و عوارض بد گناه را از بین برده و جامعه را به سوی جامعه‌ای سالم و شرعی هدایت می کند.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان این که مردم از حاکمان و مسؤولان خود الگو می گیرند، گفت: بهترین راه‌کار ترک دروغ در جامعه پرهیز مسؤولان از دروغ گویی است؛ گاهی انسان در رسانه‌ها مشاهده می‎کند که مسؤولی، مسؤول دیگر را تکذیب می‌کند و این یعنی نسبت دروغ دادن و این‌که یکی از این دو دروغ می‌گویند.

این استاد حوزه و دانشگاه به بیان راهکار فرهنگ راستگویی در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: مهمترین راه‌کار ایجاد فرهنگ راست‌گویی پرهیز مسؤولان از دروغ گویی است و اگر دروغی گفته شد با عامل آن برخورد شود.

وی در پایان گفت: در درجه اول اوامر الهی را به عنوان اوامر الهی بشناسیم و پایبند به اجرای آن باشیم و محرمات و واجبات را مراقب باشیم تا جامعه به سوی اصلاح پیش رود./9595/ت302/غ

ارسال نظرات