۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۱
کد خبر: ۱۶۴۱۲۰
نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛

حضور 2545ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب/ اصراری برای برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران نداریم

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که امسال 2545 ناشر را در نمایشگاه داریم و سعی شده تا برای حضور آنان با سعه‌ صدر برخورد شود، گفت: امسال در غرفه نشر الکترونیک 102 ناشر را داریم، تعداد ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه 1600 ناشر است که از 77 کشور دنیا در نمایشگاه ناشر خواهیم داشت.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از اصحاب رسانه روز گذشته نهم اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویداد بزرگ نمایشگاه یک رویداد کم نظیر است و آثار و برکاتی که دارد، فضای خوبی را در کشور ایجاد می‌کند و شوق مطالعه را افزون می‌کند.

وی ادامه داد: امسال تلاش شد که در ادامه اقدامات سال‌های گذشته جنبه نمایشگاهی بیشتر شود، یکی از ایرادات و اشکالاتی که به نمایشگاه کتاب وارد می‌شد این بود که این‌جا در واقع یک فروشگاه با عظمت است که تعداد زیادی از ناشران داخلی و خارجی می‌آیند و کتاب‌های خودشان را عرضه می‌کنند البته خود این فی نفسه کار مفید و ارزش‌مندی است ولی ما خواستیم از این فرصت استفاده بهتری شود.

حسینی خاطرنشان کرد: حدود 150 نشست تخصصی، نقد و بررسی کتاب، کارگاه‌های آموزشی، رونمایی کتاب و برنامه‌های متنوعی مانند برنامه‌های مناسبتی هست که این‌ها کمک می‌کند که ما برنامه‌های جنبی نمایشگاه را قوی‌تر داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نمایشگاه‌های متعددی که برپا می‌شود، گفت: غرفه مخصوص حضرت زهرا(س) با نام غرفه بانوی نور، نمایشگاه خلیج فارس و غرفه و مجموعه‌ای برای 15 خرداد و به مناسبت پنجاهمین سالگرد 15 خرداد 42 تدارک دیده شده است.

حسینی بیان داشت: امسال به رغم این‌که بسیاری تلاش کردند که در حوزه‌های مختلف‌ اجتماعی‌، فرهنگی‌، سیاسی،‌ جمهوری اسلامی را منزوی کنند، اما با این حال ما بخش حضور ناشران خارجی را در نمایشگاه فعال داریم و برای این‌که بتوانیم از فضای نمایشگاه بهتر استفاده کنیم، بخش بین‌الملل را به سمت جنوب خیابان بهشتی منتقل کردیم و با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های قبل در برگزاری نمایشگاه کتاب به دست آمد، سعی شد خدمت‌رسانی‌های مناسبی در بخش‌های گوناگون نمایشگاه صورت گیرد.

وی با اشاره به حضور میهمانان خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، گفت: امسال میهمانان خارجی نمایشگاه بیش از سال‌های گذشته‌اند و با وجود برگزاری نشست علما و بیداری اسلامی و برگزاری نشست وزرای فرهنگی اسلامی هیات‌های کشورهای خارجی هم از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر فرصت شود کارنامه نشر جمهوری اسلامی در سالن یاس را برپا خواهیم کرد، در این سالن مهم‌ترین کتاب‌های منتشرشده در یک سال گذشته به نمایش درمی‌آید و مسؤولان و افراد می‌توانند ارزیابی از وضعیت نشر در سال گذشته داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پرداخت یارانه‌ها، اظهار کرد: حدود 250 هزار دانشجو از یارانه‌‌ها استفاده کرده‌اند، همچنین در بخش ارزی سعی کردیم یارانه‌هایی به افراد با ارز مبادله‌ای داده شود که در این مورد افراد 1500 تومان می‌پردازند و 1000 تومان هم وزارت ارشاد به ازای هر دلار پرداخت می‌کند تا افراد به راحتی کتاب خریداری کنند.

حسینی با اشاره به این‌که امسال 2545 ناشر را در نمایشگاه داریم و سعی شده تا برای حضور آنان با سعه‌ صدر برخورد شود، گفت: امسال در غرفه نشر الکترونیک 102 ناشر را داریم، تعداد ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه 1600 ناشر است که از 77 کشور دنیا در نمایشگاه ناشر خواهیم داشت و حتی کشورهایی که با ما نامهربانی کرده‌اند در نمایشگاه حضور خواهند داشت و ما محدودیتی برای حضور کشورها در نمایشگاه نداریم.

وی با اشاره به دیدار ناشران با رییس‌جمهور، اظهار کرد: در این دیدار مقرر شد کارگروهی با اعضای سازمان مالیاتی، ‌صندوق توسعه و ناشران تشکیل شود تا مسائل و مشکلات مربوط به کتاب و نشر حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال برای حضور ناشران در نمایشگاه هیچ درخواستی بدون پاسخ نمانده است و سعی شده در مقابل درخواست همه ناشران که متقاضی حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب بودند،‌ بررسی‌های لازم صورت گیرد و ما د مقابل همه این درخواست‌ها پاسخگو باشیم.

حسینی درباره رفع مشکلات نشر به علت گرانی کاغذ، گفت: مسؤول مستقیم این‌کار وزارت صنعت‌ و معدن است و وزارت ارشاد مستقیما دخالتی در آن ندارند ولی کارگروهی در این زمینه تشکیل دادیم و پیگیری‌های لازم انجام شد، البته بخشی از مشکلات این حوزه به دلیل گرانی ارز، طبیعی است، چون متأسفانه در زمینه کاغذ هنوز وابسته هستیم و واردات کاغذ بخش زیادی از نیاز ما را تامین می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با تاکید بر تمهیدات انجام گرفته در بخش سرمایه گذاری در تولید و واردات کاغذ، گفت: کسانی که بخواهند در صنعت نشر سرمایه‌گذاری کنند از سوی صندوق توسعه حمایت خواهند شد و به آن‌ها تخفیفاتی در تعرفه واردات کاغذ داده خواهد شد.

علی اسماعیلی، رییس برگزاری نمایشگاه درباره معیار وزارت ارشاد در معرفی ناشران برتر، گفت: ما هیات داوران را تعیین کردیم و برای انتخاب ناشر برتر بیست معیار قرار دادیم و از مزیت‌های ناشران برتر، تعداد عناوین کتاب‌ها، جوایز‌ گرفته شده در طول سال، تعداد عناوین کتاب‌هایی که در موضوعات مختلف منتشر شده است‌ و سابقه ناشران است.

وزیر ارشاد درباره معوقه‌های ارزی در دوره‌های پیشین، گفت: اختلاف ارزی که به وجود آمده است مربوط به پرداخت بدهی ناشران خارجی شرکت‌کننده در دوره‌های قبل بود که پرداخت این بدهی‌ها با تاخیر مواجه شد و با پیگیری‌ها معوقه‌ها پرداخت شد و این تاخیر به علت اختلاف بین بانک ملت و بانک مرکزی بود.

وی افزود: امسال حدود پنج میلیارد تومان در جهت پرداخت یارانه‌های ارزی و حدود 20 میلیارد تومان به عنوان یارانه در راه نمایشگاه صرف شد که احتمال افزایش نیز دارد.

حسینی با اشاره به افزایش ناشران نسبت به سال‌های قبل، اظهار کرد: سعی خودمان را کرده‌ایم تا برخی مشکلات ناشران را نادیده بگیریم  ولی کتاب‌های خارجی که در نمایشگاه حاضر می‌شوند و ممکن است مشکلاتی را در کشور ایجاد کنند، مشکلات فرهنگی به وجود آورند و به اختلافات مذهبی دامن بزنند، ممکن است ممیزی شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت تغییر مدیریت سالن یاس، گفت: این طبیعی است که وقتی رییس نمایشگاه کتاب تغییر می‌کند، روسای کمیته‌های مختلف نیز ممکن است تغییر ‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به جلسه رییس‌جمهور با ناشران درباره حل مشکلات کاغذ، گفت: در این جلسه قرار شد که ناشران از پرداخت مالیات معاف شده و مسائل گمرکی وارد کنندگان حل شود و از صندوق توسعه نیز استفاده شود.

وی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت خاص و ویژه به بزرگان و مفاخر علمی و فرهنگی در داخل کشور پرداخته‌ایم و در خارج از کشور نیز برای این مفاخر برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌ایم، ولی ما نمی‌توانیم مانع برخی از اقدامات کشورهای خارجی در خصوص بزرگان فرهنگی کشورمان شویم، ما در این زمینه هر ساله پیشنهادات خود را به سازمان یونسکو می‌دهیم و از طریق سفیرمان سعی می‌کنیم مراقبت‌های لازم در این زمینه را انجام دهیم و در این دوره نیز از همه ظرفیت‌های یونسکو برای حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگی و مفاخر کشورمان بهره گرفته‌ایم و این مساله را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه در شهرها و استان‌های مختلف آغاز شده است تا به آثار اندیشمندان و مفاخر فرهنگی بیش‌تر پرداخته شود و اگر حضوری جدی در برنامه‌های مختلف فرهنگی جهان داشته باشیم دیگر از این اتفاقات نمی‌افتد و دیگر کشورها به فکر دست‌اندازی به مفاخر فرهنگی ما نمی‌افتند.

وی درباره حامیان مالی نمایشگاه اظهار داشت: داشتن حامی مالی برای برپایی فعالیت‌های فرهنگی هنری فی‌نفسه اشکال ندارد ولی این به معنای آن نیست که وقتی تبلیغات یک مجموعه در نمایشگاه باشد، نظرات آن مجموعه نیز در برپایی آن دخالت داده می‌شود.

حسینی درباره مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب، گفت: ما در نمایشگاه کتاب آمادگی این موضوع را داریم، اما با این حال گفتیم در این خصوص یک مشورت جدی با دوستان وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شود، نمایشگاه ظرفیت خوبی دارد و می‌توان از آن برای هرچه گسترده‌تر شدن حضور مردم در انتخابات استفاده کرد البته ما نمی‌خواهیم فضای کتاب و کتاب‌خوانی تحت‌الشعاع این قضیه قرار بگیرد اما می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد.

وزیر ارشاد درباره ترخیص نشدن کتاب‌ها از گمرک به دلیل بدهی، گفت: در حال حاضر نود هزار عنوان کتاب خارجی از گمرک ترخیص شده و در نمایشگاه حاضر خواهد بود و بدهی وزارت ارشاد حل شده است.

وی درباره قراردادها و تبلیغات بخش خصوصی در نمایشگاه، گفت: نگاه ما در نمایشگاه کتاب یک نگاه تجاری نیست، نگاه ما یک نگاه فرهنگی است و در جهت باشکوه شدن آن تخفیف‌هایی هم در نظر گرفته شده است، برپایی نمایشگاه هزینه‌های زیادی دارد که بخشی از آن‌ از طریق همین شرکت‌ها تامین می‌شود.

حسینی با اشاره به مکان نمایشگاه، گفت: با توجه به مشکلات ارزی که در یک سال گذشته در کشور به وجود آمده است، مقرر شد که هیچ پروژه عمرانی جدیدی شروع نشود، ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب مکانی مثل باغ کتاب را داریم که برخی از نمایشگاه‌های تخصصی در آن برپا می‌شود و اگر بتواند جواب‌گوی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب باشد، ما اصراری برای برپایی نمایشگاه در مصلی نداریم.

حسینی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ مطالعه در کشور افزایش پیدا کرده، اما می‌بینیم تیراژ کتاب‌ها کاهش پیدا کرده است ولی مطالعه مردم نیز بیشتر از شبکه مجازی شده و امروزه می‌توان تمام کتاب‌ها را در موبایل داشت و مطالعه کرد ولی ما تلاش می‌کنیم صنعت نشر رونق پیدا کند و امیدواریم نمایندگان مجلس هم تلاش کنند تا اعتبارات فرهنگی افزایش پیدا کند/9595/پ201/ب

ارسال نظرات