۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۶۴۳۸۲

ویژه نامه اینترنتی «فاطمه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «فاطمه» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی منتشر شده است.
ويژه‌نامه فاطمه(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «فاطمه» شامل بخش صوتی تصویری ولادت حضرت زهرا(س)، جایگاه و مقام والای مادر، اشعار ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ولادت و زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)، یادگاری‌ها، کتابخانه و فضایل و مناقب سیدة النساء العالمین در پایگاه اینترنتی شهید آوینی منتشر شده است.
مختصری از زندگانی و سیره، اسامی و کنیه های حضرت زهرا(س)، دوران کودکی حضرت زهرا(س)، القاب انسیة الحوراء(س) و اجداد پدری و مادری حضرت زهرا سلام الله علیها از موضوعات مطرح‌شده در بخش ولادت و زندگانی حضرت زهرا(س) است.
مختصری از زندگانی و سیره حضرت زهرا(س)
در مقاله‌ای از این ویژه نامه می‌خوانیم: در بیستم جمادى‌الثانى سال دوم بعثت، از صلب پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و از رحم پاک و مطهر خدیجه، دخترى پا به عرصه وجود نهاد، دخترى که همتاى على(ع)، سرمنشأ و ریشه سلسله امامت و ولایت و الگوى تمامى مؤمنان و موحدان است .
در یکى از ملاقات‌ها که بین پیامبر و جبرئیل صورت گرفت، امین وحى الهى عرض کرد: اى محمد، خداوند على اعلى به تو سلام مى‏رساند و امر مى‏نماید که چهل روز از خدیجه دورى کنى، آن حضرت 40 روز به خانه خدیجه نرفت.
روزها را روزه گرفت و شب‌ها را به عبادت حق تعالى مشغول بود و در این مدت، در خانه فاطمه بنت اسد به سر مى‏برد و هر شب، هنگام افطار، به على(ع) امر مى‏فرمودند در خانه را باز کنند تا هر که مى‏خواهد داخل شود و از غذاى حضرت تناول کند.
پس از گذشتن مدت مقرر، جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند على اعلى سلام مى‏رساند و مى‏فرماید «براى تحفه و کرامت من آماده باش، آنگاه میکائیل طبقى از میوه‏هاى بهشتى را فرود آورد» .
در آن شب، پیامبر(ص) به على(ع) فرمود تا در منزل را ببندند، زیرا خوردن این غذا بر غیر نبى خاتم (ص) روا نبود.
آنگاه پیامبر از آن غذا و آب تناول فرمودند و در آن شب، نطفه بهترین زنان جهان منعقد شد.
چون زمان ولادت فرا رسید و خدیجه درد زاییدن را احساس کرد، از زنان قریش و بنى هاشم، کسانى را طلبید تا به کمک او بیایند.
اما آنان که مى‏دیدند ثروتمندترین زن مکه، بلکه حجاز، به ازدواج فقیرترین مرد، آن هم مردى که سنت‌ها را در هم مى‏شکند درآمده است، از او دورى کردند و پیغام دادند: تو به سخنان ما توجهى نکردى و همسر یتیم ابوطالب شدى که هیچ ثروتى ندارد، ما را با تو کارى نیست، خدیجه غمگین و افسرده شد، اما طولى نکشید که چهار زن داخل خانه شدند.
خدیجه ترسید، ولى یکى از آن زنان او را به آرامش دعوت کرد و گفت: نترس که ما فرستادگان خداوند هستیم و براى کمک به تو آمده‏ایم.
من، ساره همسر ابراهیم هستم، این، آسیه دختر مزاحم و رفیق تو در بهشت است، این یکى مریم، دختر عمران و آن دیگرى کلثوم، دختر موسى بن عمران است.
آنگاه یکى سمت راست، دیگرى سمت چپ، سومى مقابل خدیجه و چهارمى بالاى سر ایشان نشست و با کمک آنان، نوزاد متولد شد.
یکى از آنان نوزاد را با آب بهشتى شست و در جامه‏اى پیچید و او را به سخن درآورد،نوزاد به اذن خداوند به سخن درآمد و گفت: «أشهد أن لا إله إلا الله و أن أبى رسول الله سیّد الأنبیاء و أن بعلى سیّد الأوصیاء و ولدى سادة الأسباط؛ گواهى مى‏دهم که هیچ معبودى غیر از خداوند نیست و پدرم، رسول خدا و سرور پیامبران است و شوهرم سرور اوصیا و جانشینان پیامبران و فرزندانم سرور فرزندان هستند.
کرامات و معجزات حضرت زهرا(س)
در بخش دیگری از این ویژه نامه کرامات و معجزاتی از حضرت زهرا(س) نقل شده که به این شرح است: وقتى که کفار از پیامبر اسلام(ص) انشقاق قمر را خواستند، زمانى بود که خدیجه(س) به فاطمه(س) حامله بود و خدیجه از این سؤال کفار ناراحت شده و گفت: زهى تأسف براى کسانى که محمد را تکذیب مى‏کنند، در حالى که او فرستاده‏ پروردگار من است.
پس فاطمه(س) از شکم مادرش صدا کرد: اى مادر، نترس و محزون نباش، زیرا خدا با پدر من است، پس وقتى که مدت حمل خدیجه(س) تمام شد و موقع وضع حمل رسید، خدیجه، فاطمه(س) را به دنیا آورد و او به نور جمال خود تمام جهان را روشن و منور ساخت.
جناب ابوذر مى‏گوید: رسول خدا(ص) مرا به دنبال على(ع) فرستاد، به خانه‏اش رفتم و او را خواندم، ولى پاسخ مرا نداد و آسیاب دستى را دیدم که بدون این‌که کسى باشد به خودى خود، مى‏گردد، دوباره او را خواندم، بیرون آمد و با هم نزد رسول خدا(ص) رفتیم و پیامبر متوجه على(ع) شد و چیزى به او گفت که من نفهمیدم، گفتم: شگفتا! از دستاسى که بدون گرداننده مى‏گردد.
آنگاه پیامبر(ص) فرمود: خداوند قلب دخترم فاطمه و اعضا و جوارحش را پر از ایمان و یقین کرده و چون خداوند ضعف او را دانست، پس در روزگار سختى به او کمک کرد و کفایتش کرد، مگر نمى‏دانى که خداوند، فرشتگانى را قرار داده تا خاندان محمد را یارى دهند.
روزى عایشه بر فاطمه(س) وارد شد، در حالى که آن حضرت براى حسن و حسین(ع) با آرد و شیر و روغن در دیگى غذاى حریره درست مى‏کرد، دیگ بر روى اجاق و آتش مى‏جوشید و بالا مى‏آمد و فاطمه(س) آن را با دست خود هم مى‏زد.
عایشه با اضطراب و نگرانى از نزد او بیرون آمده، نزد پدرش ابوبکر رفت و گفت: اى پدر، من از فاطمه چیز شگفت‏آورى دیدم و آن این‌که دست به درون دیگى که بر روى آتش مى‏جوشید برده، آن را به هم مى‏زد.
گفت: دخترکم، این را پنهان کن که کار مهمى است، این خبر که به گوش پیامبر اکرم(ص) رسید، بر بالاى منبر رفت و حمد و سپس الهى را به جاى آورد، سپس فرمود:«همانا مردم دیدن دیگ و آتش را بزرگ شمرده و تعجب مى‏کنند، سوگند به آن کسى که مرا به پیامبرى برگزید و به رسالت انتخاب فرمود، همانا خداى عزوجل آتش را بر گوشت و خون و موى و رگ و پیوند فاطمه حرام کرده است، فرزندان و شیعیان او را از آتش دور کرد، برخى از فرزندان فاطمه داراى رتبه و مقامى هستند که آتش و خورشید و ماه از آنها فرمانبردارى کرده در پیش رویش جنیان شمشیر زده، پیامبران به پیمان و عهد خود درباره‏ او وفا مى‏کنند، زمین گنجینه‏هاى خودش را تسلیم او کرده، آسمان برکاتش را بر او نازل مى‏کند.
واى، واى، واى به حال کسى که در فضیلت و برترى فاطمه شک و تردید به خود راه دهد و لعنت و نفرین خدا بر کسى که شوهر او، على بن ابى‏طالب را دشمن داشته به امامت فرزندان او راضى نباشد، همانا فاطمه، خود داراى جایگاهى است و شیعیانش نیز بهترین جایگاه‏ها را خواهند داشت، همانا فاطمه پیش از من دعا مى‏کند و شفاعت مى‌کند و شفاعتش على‏رغم میل کسانى که با او مخالفت مى‏کنند، پذیرفته مى‏شود.
شهادت قرآن بر عصمت فاطمه(س)
پروردگار عالم در آیه 33 سوره احزاب در قرآن مجید مى‏فرماید: «انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل‏البیت و یطهرکم تطهیرا؛ خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل‏بیت دور کند و کاملا شما را پاک گرداند».
این آیه گواهى مى‏دهد که اهل‏بیت معصوم و بى‏لغزش هستند و هیچ گناهى نمى‏کنند(«الرجس» در آیه شامل همه‏ گناهان و لغزش‌ها است که اهل‏بیت از آنها دورند).
مراد از اهل‏بیت کیست، طبق احادیث معتبر اهل سنت و اظهارات و اعترافات همسران پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، ثابت شده که مراد از آن پنج تن آل‏عبا هستند که فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام یکى از آنهاست، بنابراین، فاطمه علیهاالسلام طبق گواهى قرآن مجید معصوم است.
استدلال امیرمؤمنان(ع) در عصمت حضرت زهرا(س)
چون خلیفه‏ اول پس از رحلت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فدک را غصب کرد و حضرت فاطمه‏ زهرا با او به محاجه و مناظره پرداخت، امیرمؤمنان على علیه‏السلام نیز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه علیهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله‏ سخنانش خطاب به ابوبکر فرمود: «یا ابابکر؛ بگو ببینم قرآن خوانده‏اى»، ابوبکر: بلى خوانده‏ام، على علیه‏السلام: «بگو ببینم آیه‏ تطهیر(انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) در حق ما نازل شده، یا در حق دیگران».
 ابوبکر: در حق شما نازل شده، على علیه‏السلام: «اگر کسى شهادت دهد که فاطمه علیهاالسلام کار بدى انجام داده چه مى‏کنى، آیا شهادت او را مى‏پذیرى یا نه»، ابوبکر: بلى، مى‏پذیرم و براى فاطمه علیهاالسلام مانند دیگران حد جارى مى‏کنم.
على علیه‏السلام: «در این صورت در پیشگاه خدا کافر مى‏شوى»، ابوبکر: چرا، على علیه‏السلام: «زیرا در این فرض، تو شهادت خدا را که به پاکى فاطمه علیهاالسلام گواهى داده قبول نکرده و گواهى مردم را گرفته‏اى، همان طورى که شهادت خدا و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله را در این مورد نادیده گرفته و فدک را از فاطمه علیهاالسلام به یغما برده‏اى، ابوبکر، مگر فدک در دست فاطمه علیهاالسلام نبود، چرا و چگونه چیزى که در دست او است، از او بینه و شاهد مى‏خواهى».
مردم چون این مناظره و سخنان على و ابوبکر را مى‏شنیدند، بر روى یکدیگر نگاه کرده و گفتند: «صدق واللَّه على بن ابى‏طالب؛ سوگند به خدا که حق با على علیه‏السلام است».
قابل توجه است، که امیرمؤمنان امام علی(ع) از آیه‏ تطهیر بر عصمت فاطمه علیهاالسلام استدلال کرده و مهاجرین و انصار نیز آن را پذیرفته و مورد تأیید قرار داده‏اند.
ویژه نامه اینترنتی «فاطمه» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در پایگاه اینترنتی شهید آوینی منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.aviny.com/ مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات