۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۶۴۷۰۹
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب(12)؛

مراسم رونمایی از کتاب‌های «مبدأ نهضت» و «نامه نیمه خرداد» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از کتاب‌های «مبدأ نهضت» و «نامه نیمه خرداد» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه سرای اهل قلم در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
مراسم رونمايي از کتاب‌هاي «مبدأ نهضت» و «نامه نيمه خرداد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب‌های «مبدأ نهضت» و «نامه نیمه خرداد» عصر روز جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امسال پنجاه سال از قیام 15 خرداد سال 1342 می‌گذرد و یکی از سفارشات امام خمینی(ره) این بود که 15 خرداد را به فراموشی نسپاریم، ابراز داشت: این قیام نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران است اما در این نهضت عده‌ای همراهی نکردند و صفوف خود را جدا کرده و این حرکت مردمی را یک قیام کور نامیدند در صورتی‌که آنها معادلات عادی را در نظر داشتند و عمق مسأله را درک نمی‌کردند.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) از سوی رسانه ها اظهار داشت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست و حتی برخی خواص هم گاهی از پیشگامان این نهضت اطلاعی ندارند.

همچنین در این مراسم مجتبی سلطانی، از نویسندگان این کتاب اظهار داشت: کتاب مبدأ نهضت، حاصل تلاش سه دسته از محققان است که دسته اول پیشکسوتان تاریخ نگاری انقلاب اسلامی مانند استاد جواد منصوری، حجج اسلام سید هادی خسروشاهی و قاسم تبریزی هستند که سوابق مبارزاتی و انقلابی دارند، دسته دوم اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها و دسته سوم محققان و پژوهشگران جوان هستند.

در این مراسم دکتر رحیم نیکبخت نویسنده دیگر این دو کتاب عنوان داشت: تلاش کردیم در این مجموعه مقالات به بازتاب قیام 15 خرداد در ادبیات فارسی و مرثیه که متأسفانه به آن توجه کافی نشده بپردازیم که اگر بازتاب این قیام در تکایا و دسته‌ها را نادیده بگیریم، ظلم بزرگی در حق تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی انجام داده‌ایم.

لازم به ذکر است در ابتدای مراسم شعر بلندی در مدح امام خمینی(ره) قرائت شد که پیش از فروردین ماه سال 1342 سروده شده و نامی از شاعران آن در دست نیست.

شایاان ذکر است در این مراسم استاد جواد منصوری از پژوهشگران این کتاب به سخنرانی پرداخت./956/پ202/ص

ارسال نظرات