۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۶۵۹۴۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

اعتماد و توکل زبانی برای انسان سودی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه به بیان آثار توکل در زندگی انسان پرداخت و با تأکید بر این نکته که اعتماد به خداوند سبب شادی و سرور در زندگی می‌شود، گفت: توکل تنها در زبان سودی ندارد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرح‌زاد، استاد اخلاق حوزه علمیه، پنج‌شنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: انسان‌ها بر اساس فطرت خود به دنبال دستیابی به شادی و برآوردن آرزوها و کامیابی خود هستند.

وی با اشاره این‌که حزن و اندوه به طور ذاتی خوب نیست، ابراز کرد: اگر فردی از انسان‌ها بدون هیچ دلیلی و ذاتا غمناک باشد، بیمار است و باید به درمان خود بیندیشد.

مبلغ و کارشناس حوزوی یکی از مظاهر بهشت را فرح و شادی دانست و بیان کرد: یکی از جملات بهشتیان شکر خداوند در برابر برداشتن غم‌ها و حزن‌ها از آنان است.

وی اظهار کرد: در روایتی آمده است که کسی که تکیه‌گاهش فقط خداوند قرار بدهد به سرور می‌رسد، کسی که به مال، شخص، فامیل و نظیر آن تکیه نکند، و تنها به خداوند تکیه کند به سرور دست می‌یابد.

حجت‌الاسلام فرح‌زاد با بیان این‌که گاه اعتماد ما به غیر از خداوند بسیار بیشتر از اعتماد به خداوند است، ابراز کرد: باید باور کنیم که خداوند ما را از پدر و مادر بیشتر دوست دارد و حتی در حدیثی آمده است که خداوند ما انسان‌ها را بسیار بیشتر از اهل‌بیت(ع) دوست دارد.

وی بیان کرد: «الهی و ربی من لی غیرک» یکی از جملات بسیار مهم دعای کمیل است، تمام سمت‌ها و منصب‌ها از بین می‌روند، تمام رابطه‌ها تمام‌شونده هستند و به غیر از رابطه انسان با خداوند چیزی باقی نمی‌ماند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان قبض روح شدن حضرت سلیمان(ع) خاطرنشان کرد: هنگامی که حضرت عزراییل به سراغ سیلمان نبی آمد،‌ به سمت او و جایگاه او نگاه نکرد، حضرت سلیمان گفته بود که کسی به دیدن او نیاید، اما حضرت عزراییل نیاز به اجازه گرفتن نداشت.

وی گفت: نمی‌توان جلوی عزراییل را گرفت، با یک نفس همه با انسان بیگانه می‌شوند به غیر از خداوند، هیچ‌کس نمی‌تواند با انسان به قبر بیاید از این رو در روایت می‌فرماید که کسی که به خداوند اعتماد کند همه خوشی‌ها به قلب او می‌آید و کسی که به خداوند توکل می‌کند، خدا تمام امورش را کفایت می‌کند.

حجت‌الاسلام فرح‌زاد بیان کرد: انسان باید اضطرار خود را نسبت به خداوند بفهمد، ما در زبان اقرار به اعتماد و توکل به خداوند می‌کنیم اما در عمل همچنان اعتمادمان به دیگران بیشتر است./914/پ202/پ

ارسال نظرات