نشست علمی«مفهوم شناسی عقلانیت و دور باطل آن در غرب» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کریم خانمحمدی مدیر گروه مطالعات روحانیت مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه، در دومین مجمع عمومی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، که در سالن همایشهای انجمن علمی حوزه برگزارشد، به نقد عقلانیت از نگاه غرب پرداخت و گفت: عقلانیت بر دو گونه است؛ عقلانیت نوعی یعنی انسانها عاقل هستند و حیوانات و جمادات این گونه نیستند اما عقلانیت هنجاری وصف کنشها وفعالیتها است.
وی در ادامه افزود: وبر، کنش را بر چهار نوع تقسیم می کند کنش عاطفی ، کنش سنتی ، کنش معطوف به ارزش و کنش معطوف به هدف که انسان هدفی را در نظر میگیرد و برای رسیدن به آن هدف هم ابزاری وجود دارد و در میان این گزینهها یکی را انتخاب میکند پس عقلانیت هنجاری منصرف در این بحث است.
مدیر گروه مطالعات روحانیت مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه در اینباره گفت: عقلانیت ابزاری در غرب، عقلانیت را منصرف در بین هدف و وسیله قرار میدهد و خود اهداف را از گود خارج میکند و به کارایی توجه دارد وبا صحت آن کاری ندارد و از نگاه آنها هدف وسیله را توجیح میکند.
وی با بیان این نکته که به عقیده بسیاری دوران قرون وسطی، دوران ناعقلانیت است،گفت: این نا عقلانیت به عقلانیت نظری ودر ادامه، به عقلانیت ارزشی که همان پروتستانتیسم بود،منجر می شود و در ادامه به عقلانیت ابزاری که خود فرد اهدافش را تعیین میکند ختم میشود که مبنایش اومانیسم است.
حجت الاسلام خانمحمدی پرهیز از فردگرایی را ضروری دانست و افزود: عقلانیت عملی وابزاری اگر نهادینه شوند عقلانیت سوری حاصل میشود که در حقیقت همان عقلانیت ابزاری نهادینه شده است و به بهره وری بیشتر فکر می کند و انسانیت انسان فراموش می شود وبه مرور زمان کارایی هم کاهش می یابد.
وی در بیان مفهوم این مدعا افزود: ادعای ما این است که دور شکل گرفته است و عقلانیت سوری تبدیل به همان ناعقلانیت قرون وسطی شده است منتهی نام آن تغییر یافته است، البته هابرماس کوشیده تا این مشکل را حل کند و نظریه عقلانیت ارتباطی را مطرح میکند اما جواب آن این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که انسانها به ارزشهایی که با گفتگو بوجود آمدهاند، ملتزم باشند./979/پ202/ن