۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۶۶۹۷۳
کارشناسان نظر می دهند

پشت پرده توافق ترکیه با گروهک تروریستی پ.ک.ک

خبرگزاری رسا ـ نخستین گروه از چریک های حزب کارگران کردستان ترکیه، پ.ک.ک، شامل 2000 نفر از ترکیه وارد خاک عراق شدند.
گروه پ.ک.ک

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا،شبکه صدای آمریکا بدنبال اعلام ورود اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه به عراق گفت: دولت عراق ورود اعضای پ.ک.ک را به خاک این کشور محکوم و آن را تجاوزی آشکار به حاکمیت و استقلال این کشورتوصیف کرده است. دولت بغداد می گوید در این باره به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.


ارگان حکومتی آمریکا افزود: امروز اعلام شد نخستین گروه از چریک های حزب کارگران کردستان ترکیه، پ.ک.ک شامل 2000 نفر، از ترکیه وارد خاک عراق شدند.


به گزارش این شبکه، ورود این افراد، بخشی از فرایند صلحی است که با هدف پایان دادن به شورش های 30 ساله خون بار در ترکیه صورت می گیرد.

گفتنی است این حرکت به ظاهر، گام نخست در اجرای قرارداد صلح میان پ.ک.ک به رهبری عبدالله اوجالان، رهبر کردهای جدایی طلب و دولت ترکیه می باشد.


اما تحرکات این گروه جدایی طلب از چند منظر قابل بررسی است:


1- از تاریخ می توان این گونه برداشت کرد که از اصلی ترین اهداف شکل گیری گروهک تروریستی پ.ک.ک، جدایی بخش های کردنشین ترکیه از آن سرزمین و الحاقش به کردستانی واحد و ایجاد دولتی مستقل بوده است.


2- زمان برقراری آتش بس میان دولت ترکیه و حزب جدایی طلب کارگران کردستان ترکیه، چرا در این برهه انتخاب شده است؟ مگر نه این که تمام تلاش دولت ترکیه برای مهار کردن دولت سوریه صرف می شود و توان درگیری در دو جبهه برای دولت آن کشور غیر ممکن و کار برای شورشیان پ.ک.ک آسان تر شده بود؟


3- چرا اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه باید از کشور مطبوعشان به کشور همسایه یعنی عراق نقل مکان کنند؟ مگر با ایجاد آتش بس و صلح نمی توان در همان کشور مستقر ماند؟

کارشناسان بر این عقیده اند که قرارداد صلح در این برهه زمانی نه تنها با اهداف اولیه شکل گیری پ.ک.ک سازگار نیست بلکه به ضررش و به نفع دولت ترکیه نیز می باشد و به آن دولت امکان می دهد که راحت تر به مقابله اطلاعاتی علیه دولت سوریه و کمک به شورشیان مسلح آن کشور بپردازد.

همچنین کارشناسان تاکید دارند که حضور اعضای آن گروهک آن هم با تعداد 2000نفر در کشور همسایه از دو حال خارج نیست:

 

 

1- گروه های جدایی طلب آماده می شوند تا با حضور گسترده خود، با جنگی مسلحانه، کردستان عراق را از دولت مرکزی جدا کنند.

2- با آغاز فصل گرما و آماده شدن زمینه برای حضور نظامی گروه پژاک در خاک ایران، گروه پ.ک.ک نیز به کمک و یاری دوستان خود در این منطقه بیایند.


در هر حال کارشناسان اینگونه نتیجه گرفته اند که این توافقات جبهه غربی عربی توسط ترکیه با گروه های جدایی طلب کُرد، صرفا برای تحت تاثیر قرار دادن جبهه مقاومت منطقه می باشد، تا با درگیر کردن ایران و عراق با کردهای جدایی طلب، جبهه ضعیف شده خود را در سوریه؛ مجددا با حضور بیشتر ترکیه احیا کنند./ 1409/9161/خ

ارسال نظرات