۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۶۷۶۷۱
در همایش مسؤولان ستاد امر به معروف مطرح شد؛

محبت به همنوع فلسفه اصلی امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ معاون ادارات و کارخانجات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور از محبت به عنوان فلسفه اصلی فریضه امربه معروف ونهی از منکر نام برد.
حجت الاسلام جواد صادق زاده

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام و المسلمین جواد صادق زاده، در همایش معاونین ادارات و کارخانجات ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان های استان اصفهان، که امروز در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه اصلی امر به معروف و نهی از منکر دستگیری و یاری است نه این که مچ گیری باشد.

 

 وی افزود: برای کاهش مشکلات جامعه باید سه اصل اقامه نماز، توجه به فقرا و امر به معروف و نهی از منکر توسط مسؤولان، به صورت ویژه پرداخته شود.  

 

 صادق زاده، با اشاره به این که تمامی موضوعات حکمت حضرت علی(ع) در نهج البلاغه در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: حضرت علی (ع) در حکمت 374 نهج البلاغه می گوید، تمامی خوبی ها، حتی جهاد درمقابل امر به معروف و نهی از منکر  مانند قطره در برابر دنیا است.

 

 معاون ادارات و کارخانجات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از معرفی این فریضه الهی با یک حدیث و یا یک جمله در کتاب، روزنامه ها و سایت ها به عنوان اولین گام در معرفی امر به معروف نام برد و افزود: معرفی فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بر اساس روایات و آیات و با استفاده از امکانات جدید و فن آوری نوین و آموزش شیوه های این فریضه می تواند تاثیر شگرفی در جامعه داشته باشد.

 

 وی یکی از مهم ترین دلایل اجرا نشدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را عدم فرهنگ پذیرش در جامعه اعلام کرد و از این موضوع بعنوان فاجعه نام برد و گفت: در رابطه با فرهنگ پذیرش درجامعه تاکنون هیچ کتابی چاپ و منتشر نشده است.

 

صادق زاده، یکی از مهم ترین معروف شناسی ها را منکر شناسی ها دانست و افزود: مهم ترین معروف پیش روی ملت ایران یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است و در معروف شناسی انتخابات پیش رو، مهم ترین رکن، انتخاب فرد اصلح بر اساس معیارها و شاخصه های اسلامی و ولایت پذیری است.

 

وی ایمان، توان مندی، ولایت مداری، پشتیبان ولایت فقیه، کشور شناس، فرهنگ شناس، خرد جمعی، عدم استبداد فکری، عدم حاشیه سازی و ... را از جمله 15 شاخصه مهم برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات اعلام کرد و با اشاره به این رهنمود رهبری که آثار و عملکرد امروز رییس جمهور می تواند 40 سال بعد می تواند تاثیرگذار باشد، گفت: در انتخاب فرد اصلح که سرنوشت کشور را می تواند تغییردهد باید دقت بیشتری داشت.

 

 منشور انتخاباتی باید پیش روی افراد قرار داشته باشد

 

همچنین جانشین ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشان با اشاره به تهیه منشور انتخاباتی توسط وزارت کشور گفت: باید منشور انتخاباتی را پیش روی خود قرارداده و معروفات و منکرات انتخاباتی را مورد توجه قرارداد. 

 

 علیرضا جوادی، معاون استاندار، و فرماندار کاشان، با بیان این که قوانین انتخابات، احکام انتخابات و اخلاق انتخابات باید در انتخابات مورد توجه قرار داشته باشد، معروفات و منکرات انتخاباتی را دارای پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی اعلام کرد و گفت: عدم ثبت نام واجدین شرایط نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا، به حد نصاب نرسیدن اعضای شوراها و ثبت نام افراد غیر واجد شرایط از  منکرات انتخابات هستند که می تواند برای دولت هزینه داشته باشد.

 

 امر به معروف در جامعه باید تبدیل به یک فضای عمومی شود

 

محمد رضوان نژاد، معاون ادارت و کارخانجات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشان نیز انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را مظلوم دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید از حالت فردی خارج و تبدیل به یک فضای عمومی شود و  عدم دولتی بودن اما سازماندهی شدن توسط دولت را یکی از راه کارهای همگانی شدن این فریضه الهی دانست.

 

 وی معاونت فرهنگی ستاد احیای امربه معروف را تغذیه کننده مسائل فرهنگی و علمی ستاد احیا دانست و گفت: معاونت فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مرکز و تغذیه کننده تمامی معاونت های ستاد احیا شهرستان است.

 

 رضوان نژاد، فعالیت های آموزشی، پژوهشی، تهیه جزوات متون آموزشی و اطلاع رسانی را از فعالیت های معاونت فرهنگی ستاد احیا دانست و اظهار داشت: رسانه و اطلاع رسانی اگر در راستای صلاح و اصلاح جامعه باشد، تاثیر شگرفی در جامعه خواهد داشت.

 

 محدودیت فریضه امر به معروف فرصت دادن به دشمن است

 

حجت الاسلام ایرجی، معاون تشکل های مردمی ستاد احیا استان اصفهان نیز گفت: اگر فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را در یک دایره محدود زندانی کنیم فرصت را به دست دشمن داده ایم.

 

 وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر این نیست که در مقابل این فریضه، کلامی گفته نشود بلکه زمانی که جامعه ای موظف به امر به معروف و نهی از منکرمی شود باید برای احیای آن تلاش بیشتری داشته باشد.

 

فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر توفیق الهی است

 

حجت الاسلام مجتبی اخوان، دبیر ستاد احیا استان اصفهان نیز فعالیت دراحیا  فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را توفیق بزرگ برای آمران به معروف و ناهیان از منکر دانست و یاد آور شد: نهی از منکر کننده، نباید خود مرتکب منکر شود و در گام نخست باید عامل به معروف باشد و سعی کند خودش را در معرض نصیحت دیگران قراردهد.

 

 وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب، مهمترین مسأله سیاسی کشور را انتخابات پیش رو اعلام کرده است، گفت: از سخنان معظم له می توان نتیجه گرفت که ایشان، دیانت، ولایت پذیری، خدمت به مردم، شجاعت در برابر دشمن و توان مندی علمی و عملی را به عنوان پنج شاخص انتخاب فرد اصلح معرفی نموده است.

 

حجت الاسلام  اخوان اظهار امیدواری کرد در انتخابات پیش رو بتوانیم وظیفه شرعی و قانونی و دینی خودرا انجام داده و در اجرای معروفات موفق باشیم .

 

گفتنی است، همایش معاونین ادارت و کارخانجات ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان های استان اصفهان با حضور معاونین ادارات و کارخانجات 23 شهرستان استان اصفهان امروز در مشهد اردهال کاشان برگزار شد./939/ز503/س

ارسال نظرات