۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۸۰۸۴
آیت‌الله کعبی:

هاشمی به نصایح دلسوزان توجه نکرد/ عده ای به دنبال انزوای جریان انقلابی در حوزه هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بی توجهی هاشمی به نصایح مشفقانه دلسوزان را عامل دچار شدن وی به وضعیت کنونی دانست و احتمال بازگشت وی به عرصه انتخابات با حکم حکومتی رهبر انقلاب را بعید ارزیابی کرد.
آيت الله عباس کعبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، چهار شنبه شب، در جمع طلاب و فضلای مسجد سلیمان که در قم برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و به برخی از سؤالات حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا ممکن است رهبر معظم انقلاب برای هاشمی حکم حکومتی بدهند، وقوع چنین امری را بعید دانست و داستان معین و مهر علیزاده را متفاوت از موضوع کنونی ارزیابی کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که نظر جامعیتن در انتخابات چیست؟ گفت: جامعیت روحانیت مبارز و جامعه مدرسین ساز و کار خودش را در انتخابات دارد در این انتخابات  جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین راه خودش را می‌رود اما تلاش شده است که وحدت ایجاد شود، اصل وحدت اصول‌گرایان مورد توجه است اما جامعه مدرسین به مصداق خاصی نرسیده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ویژگی‌های دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: من نسبت به گذشته پشیمان نیستم، به دلیل این‌که احمدی‌نژاد با گفتمان مبارزه با فقر و فساد و تبعیض آمد، دولت نهم و دولت دهم مدیران انقلابی و حزب‌الهی بسیاری داشت.

آیت‌الله کعبی ابراز کرد: یک حلقه انحرافی در دولت به وجود آمد که کل دولت را دربرمی‌گیرد، ما نباید بگوییم یا همه یا هیچ، این جریان بدعت فرقه‌ای انحرافی شامل کل دولت و کل وزرا نمی‌شود و با توجه به خدمات و ویژگی‌ها این دولت رهبر معظم انقلاب این دولت را حمایت کردند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری ابراز کرد: فتنه‌هایی را طراحی کردند برای انتخابات که یکی از بحث فتنه موضوع رد صلاحیت‌ها است که خوشبختانه این مرحله را داریم به سلامتی پشت سر می‌گذاریم.

آیت‌الله کعبی گفت: بازتکرار فتنه 88 از طریق گزینه‌ای که ظرفیت بالای انسجام‌بخشی داشته باشد تا به اهداف خود برسند یکی از نقشه های بدخواهان بود، آقای خاتمی گزینه مناسبی نبود و شخص مورد نظر آنان آقای هاشمی بود و این به آن معنا نیست که آقای هاشمی خارج از نظام است و نقشه دشمنان را نمی‌داند بلکه مورد حمایت عوامل خارجی است.

وی اظهار کرد: آقای هاشمی یک زمانی شخصیت فراجناحی و چهره ملی بود اما در این انتخابات یک شخصیت متعلق به جناح اصلاح‌طلبان که پشت پرده آن بسترسازان فتنه ایستاده بودند، بود و آنها به دنبال آوردن آقای هاشمی در انتخابات بودند.

اهداف وارد کردن آقای هاشمی به انتخابات

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: راه‌ انداختن دو قطبی هاشمی و رهبری و محدود کردن رهبری به ولایت، نفوذ در حاکمیت، پیش‌برد پروژه تسلیم و سازش مقابل آمریکا و تثبیت فتنه از اهداف وارد کردن آقای هاشمی در عرصه انتخابات بود.

دلسوزان به آقای هاشمی تذکرات لازم را داده بودند اما متاسفانه وی توجه نکرد

وی با اشاره به این‌که مواضع آقای هاشمی تغییرات بسیاری کرده است، ادامه داد: آقای هاشمی باید نسبت به فتنه موضع می‌گرفت و سخنی برای برائت از آنان بر زبان می‌آورد و نمی‌شود سکان کشور را به کسی داد که چنین عقبه‌ای از وی حمایت می‌کنند البته ناصحان و مشفقان به ایشان نصیحت کردند.

آیت‌الله کعبی کهولت و سن زیاد آقای هاشمی را یکی از دلایل رد صلاحیت هاشمی دانست و اظهار کرد: در برخی مناصب نیاز به فعالیت فیزیکی چندانی نیست، ایشان رییس تشخیص مصلحت نظام است و کهولت سن به این جایگاه ضربه‌ای نمی‌زند اما درباره ریاست قوه مجریه و اجرای قوانین و مقررات این کارها انرژی بر است و خود ایشان به این مسأله تأکید کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پس از ثبت‌نام آقای هاشمی، شبکه‌های خارجی مانند بی‌بی‌سی اظهار شادمانی کردند و اکنون که آقای هاشمی رد صلاحیت شده است آنان عزا گرفته‌اند و آقای مشایی نیز چنین قضیه‌ای را دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در مسائل سیاسی و اجتماعی حجت شرعی نظر ولی‌فقیه است و اگر در انتخابات خط رهبری را دنبال کنیم وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهیم.

همه باید برای خلق حماسه حضور داشته باشند

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات خاطرنشان کرد: لزوم حضور حماسی و مشارکت مردم، حضور سلیقه‌های متنوع سیاسی در میدان، لزوم تمکین به قانون، ضرورت تحقیق در شناخت اصلح و رأی به اصلح و بیان ویژگی‌های اصلح از محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب بود.

آیت‌الله کعبی با تأکید بر این‌که حماسه دارای ویژگی‌های خاصی است مانند آن‌چه که در جبهه‌ها اتفاق افتاد، ابراز کرد: نخبگان ملت برای خلق حماسه باید در صحنه بیایند و البته وظیفه بر دوش همگان است، با توجه به تأکید بر حماسه اولویت‌های ما باید برای خلق حماسه در انتخابات باشد.

وی انتخابات را دارای دو قطب مردم و نظام اسلامی در یک سو و در سوی دیگر آمریکا و نظام سلطه برشمرد و اظهار کرد: انتخابات نقطه قوت نظام اسلامی و نماد اقتدار مردمی نظام است، یکی از طرح‌های دشمان مانند فتنه 88 برای کمرنگ کردن انتخابات است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شبکه‌سازی و انسجام‌بخشی برای اپوزیسیون و عوامل ضدانقلاب داخلی و خارجی، نفوذ در حاکمیت و ایجاد شکاف و اختلاف در میان ملت از راه‌کارهای دشمن در انتخابات است.

وی با بیان این‌که اکنون سلایق مختلف سیاسی در درون نظام وجود دارد، اظهار کرد: ما با جریان اصلاحات در درون نظام اسلامی مخالف نیستیم، بلکه با جریان فتنه مخالف هستیم و باید توجه کرد که با عنوان ورود سلیقه‌های مختلف در انتخابات میان مردم و نظام اسلامی فاصله نیفتد.

پیروزی گفتمان مقاومت و عزت سبب اقتدار در پرونده هسته‌ای می‌شود

وی بیان کرد: صحنه انتخابات صحنه حضور حقوقی ملت در دفاع از نظام اسلامی است، انتخابات نه تنها کم‌اهمیت‌تر از راهپیمایی‌ها نیست، بلکه اهمیت بیشتری دارد و مردم نیز ثابت کردند که هر جا مسأله اصل نظام مطرح است به صحنه می‌آیند و این حضور سبب حفظ اصل نظام و تثبیت نظام و تجدید بیعت با نظام محسوب می‌شود.

آیت‌الله کعبی شرکت در انتخابات را تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف مانند اقتصاد، جریان هسته‌ای و مانند آن خواند و ابراز کرد: در میان نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده دو نگاه تعلیق نسبت به پرونده هسته‌ای و نگاه مقاومت در برابر غرب وجود دارد، دیدگاه مقاومت دیدگاه پیش‌برنده‌ای است و اثر خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: اگر گفتمان مقاومت و عزت در این انتخابات پیروز شود، اقتدار نظام در پرونده هسته‌ای مضاعف می‌شود و این مسأله بسیار جدی است اما در صورت اتفاق عکس قدرت چانه‌زنی نظام بالا نمی‌رود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هاشمی در جایی بیان کرد که ما با اسرائیل دشمنی نداریم، این نگاه تنش‌زدایی ثمربخش نیست و رهبر انقلاب در مشهد بی‌نتیجه بودن مذاکرات تنش‌زدایانه را تذکر دادند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیان دیگری فرمودند گفتمان مقاومت اصلح است، کسانی که بر پای حرف حق حود بایستند، گفتمان اعتدال اگر به معنای عقب‌نشین و کوتاه آمدن از ارزش‌ها باشد مطلوب نیست، بلکه گفتمان اعتدال به معنای توجه به فقه و التزام به شرع و حرکت در صراط مستقیم مطلوب است.

عده‌ای با طرح اعتدال‌گرایی در حوزه علمیه به دنبال انزوای گفتمان انقلاب هستند

آیت‌الله کعبی با اشاره به جمله رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که من انقلابی‌ام و دیپلمات نیستم، اظهار کرد: این سخن ایشان نشان می‌دهد که اکنون انقلابی‌گری جواب می‌دهد و خدا نکند که گفتمان انقلاب و رهبری و امام(ره) به وسیله اعتدال کوبیده شود.

وی به ضرورت جریان‌شناسی طلاب در حوزه علمیه اشاره کرد و ابراز کرد: امروز برخی‌ها پرچم اعتدال را در حوزه علمیه بالا می‌برند تا گفتمان انقلاب اسلامی را بزنند، آیا کسانی که در ستاد فتنه بودند و ساکت بودند اعتدال دارند؟ بی‌تفاوتی نسبت به مسیر انقلاب اعتدال نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری منظور از تنوع سلیقه‌ها را در چارچوب مبانی نظام اسلامی خواند و بیان کرد: تنوع سلیقه به این معنا نیست که فتنه‌گر در داخل نظام فعال شود، چیزی که در فتنه 88 اتفاق افتاد تفاوت سلیقه نبود بلکه دو جریان انقلابی و ضد انقلابی در برابر هم قرار گرفتند.

وی غیرت دینی داشتن را اعتدال خواند و بیان کرد: بی‌تفاوتی، انزوا و سکوت اعتدال نیست و عده‌ای به دنبال انزوای جریان انقلابی در حوزه علمیه هستند باید توجه کرد که پایبندی به شرع و انقلابی‌گری خود اعتدال است.

ایران اسلامی جذب قلوب مستضعفان به مذهب تشیع شده است

وی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به دستاوردهای انقلاب گفت: انقلاب باعث شد که تشیع ظرفیت بین‌المللی برای تبلیغ و مطرح شدن پیدا کند، نام ایران اسلامی بر پایه فقه و معارف اهل‌بیت سبب جذب قلوب مستضعفان به مذهب تشیع شده است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به این‌که شیعه هیچ‌گاه در طول تاریخ قدرت و عظمت امروز جمهوری اسلامی را پیدا نکرده است، ادامه داد: دولت‌هایی مانند آل‌بویه و فاطمی که پیش از این بوده است، دولت‌های با خاستگاه مذهبی شیعی نبود، اما گاه برای تثبیت تشیع و رسمی کردن تشیع استفاده کردند.

وی گفت: امروز دولت بر اساس ولایت فقیه برگرفته از مکتب اهل‌بیت(ع) اداره می‌شود، گاه قدر ولایت دیده نمی‌شود، امروز قطعه‌ای از تاریخ اسلام در ایران اسلامی بازتولید شد و اسلام در عصر جدید با معنویت امام(ره) در تمام جهان تأثیرگذار است.

وظایف بسیاری بر دوش حوزه علمیه است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری این قرن را قرن آمیختگی علم و ایمان، عقلانیت و معنویت خواند و بیان کرد: در این قرن دین در حاشیه بود اما با ظهور انقلاب اسلامی ایران دین و نه تنها دین اسلام وارد عرصه‌های مختلف شد، امروز دیپلماسی مذهبی و دیپلماسی علمی در دولت‌ها جایگاه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز ایران اسلامی یک قدرت شده است و این امر در مذاکرات هسته‌ای که برابر 5 کشور مهم جهان قرار می‌گیرد مشهود است، همه چالش‌ها و هماوردی‌ها نظام سلطه با ایران اسلامی است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: در سوریه تنها بحث سوریه مطرح نیست، بلکه مقاومت و جبهه اسلامی مطرح است، امروز دمشق و قاهره مرزهای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران است، انقلاب یک ظرفیت بین‌المللی برای ترویج دین دارد و باید از آن به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های به وجود آمده برای تبلیغ ادامه داد: اگر حوزه‌های علمیه از این ظرفیت بین‌المللی برای تبلیغ دین استفاده نکنند، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند و متأسفانه باید گفت برخی‌ها حتی آگاهی لازم به ظرفیت بین‌المللی تبلیغ دین آگاه نیستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آن‌هایی که طلبه نشدند و استعداد طلبگی دارند، باید وارد حوزه‌های علمیه شوند و حوزه علمیه نیز باید در این زمینه تبلیغ انجام دهد و کسانی که در حوزه وارد شده‌اند باید به خوبی تلاش کنند و حوزه علمیه را یک میدان جهاد فی‌سبیل‌الله بدانند و با درک سیاسی و تزکیه اخلاقی وظیفه خود را انجام دهند.

وی ابراز کرد: وظایف بسیاری بر دوش حوزه علمیه است، البته کارهایی انجام شده است همچنین باید برای رفع کمبود حوزه‌های علمیه نسل جدید را برای آمدن به حوزه‌های علمیه باید تشویق کنیم./914/ز503/ج

ارسال نظرات