۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۶۹۴۶۷
عارف در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما:

در کشورداری باید خرد جمعی حاکم باشد

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که در کشورداری باید خرد جمعی حاکم باشد و باید پذیرفت که یک جریان سیاسی نباید کشور را اداره کند اظهار داشت: حاکمیت یک پارچه مشکل امروز ماست و باید در کشورداری بنا را شایسته‌سالاری گذاشت و از بهترین نیروها استفاده کرد.
دکتر محمد رضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما در پاسخ به این سوال که نگاه و برنامه شما برای نظام تصمیم‌گیری در کشور و نهادهای نظارتی چیست؟ به مسؤولیت خود در سازمان مدیریت کشور اشاره و گفت: مهمترین ریشه مشکلات اقتصادی کشور در 8سال گذشته حاکمیت یکپارچه جریان اصولگرا بر کشور و کنار گذاشتن جریانات دیگر بوده است چرا که خیلی از متخصصان برجسته را به همین دلیل از دست دادیم.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در اقتصاد را حضور برخی از نظامیان در عرصه اقتصاد عنوان کرد و گفت: حضور نظامیان فضا را برای مشارکت بخش خصوصی تنگ کرده است، معتقدم خصوصی‌سازی ناقص اجرا شده و به گونه ای که 5 تا 15 درصد به خصوصی‌ و بقیه به بخش‌های نیمه دولتی و عمومی واگذار شده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشکل رابطه با دنیا را نیز از دیگر مواردی برشمرد که در مشکلات اقتصادی مؤثر بوده است و گفت: این مشکل رابطه با دنیا، ایران را از گرفتن امتیاز خوب بی‌بهره کرده است اما اگر اصل 44 قانون اساسی را به طور جدّ ‌دنبال شود، خیلی از مسائل رفع خواهد شد.

عارف با تاکید بر این‌که در کشورداری باید خرد جمعی حاکم باشد و باید پذیرفت که یک جریان سیاسی نباید کشور را اداره کند اظهار داشت: حاکمیت یک پارچه مشکل امروز ماست و باید در کشورداری بنا را شایسته‌سالاری گذاشت و از بهترین نیروها استفاده کرد.

معاون اول دولت اصلاحات یادآور شد: قوای سه‌گانه جایگاه مشخصی را دارند و استقلال قوا نیز در قانون اساسی تعریف شده است، اختلافات باید در یک فضای صمیمی حل شود و نباید به جامعه کشانده شود و اگر در یک فضای صمیمی نتوان آن را حل کرد، باید با راه‌حل اساسی اصل 110 و رهبری به این مسائل خاتمه بخشید.

 

 

حدادعادل:

ـ آقای عارف مسأله را بیش از حد سیاسی کردند و گناه مشکلات کشور را به دوش اصولگرایی گذاشتند و گفته اند چون در 8 سال گذشته کشور توسط اصولگرایان اداره می‌شده پس در روابط قوا چنین مشکلاتی پدید آمده است.

ـ بنده با این مسأله موافقم که با تغییر دولت، کشور نباید از نیروهای خدوم خالی شود اما اگر چنین اتفاقی در اصولگرایی افتاده باشد، نظیر آن در زمان اصلاح طلبان روی داد و باید گفت که در دوره اصلاح طلبان با اصولگرایان چه کردند؟ ‌از این رو این اشکال اگر وارد باشد به همه دولت‌ها وارد بوده که وقتی به ریاست می‌رسند کشور را از نیروهای کارشناسی خالی می‌کنند و این به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی است.

ـ اگر موفق به اداره کشور شوم سعی می‌کنم در این زمینه موارد سیاسی را از نیروهای خدمتگزار و کارشناس جدا کنم.

 

 

ـ در حوزه اقتصادی باید از نگاه‌های فردمحوری و استبداد رای فاصله بگیریم و از متخصصان و نظرات آنها استفاده کنیم.

ـ باید از نظر فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان استفاده شود.

ـ دولت نباید در اداره کشور جناحی عمل کند.

ـ باید در کشور آزادی بیان باشد، اگر آزادی بیان وجود نداشته باشد نظام تصمیم‌گیری کشور با اشکال مواجه خواهد شد.

 

 

ـ نکته‌ای که آقای عارف گفت بخشی از مطلب بود اما متممی نیاز دارد. از این رو حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف سیاسی استفاده کرد تا دولت محروم نماند اما وجه مشترک جریانات سیاسی باید این باشد که به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه در قول و فعل مقید باشند و تجربه آنها نیز این را نشان داده باشد.

ـ پس از مونتسکیو تفکیک قوا صورت گرفته است و کسی بعد از او حرف بالاتری نزده است لذا با توجه به اهمیت و پیچیدگی حکومت، قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه تشکیل شده است و در همه جای دنیا نیز وجود دارد.

ـ باید قوه مجریه قانون گرا باشد و در برابر رای دادگاه از قوه قضاییه خاضع باشد و کابینه اش متشکل از نیروهای متخصص باشد و هر وزیری در مجموعه خودش اختیارات رییس جمهور را داشته باشد.

ـ هیئت دولت تیم فوتبال نیست، بنابراین کسانی که در مدیریت امتحان خود را پس داده و افراد باتجربه‌ای هستند باید در هیئت دولت حضور یابند.

 

 

ـ خوشبختانه بنده چون جزو هیچ کدام از این دعواها نبودم، شاید قضاوت صحیح‌تری بتوانم انجام دهم، نه جزو دوره آقای خاتمی بودم که اصولگرایان را بیرون بریزم نه جزو دوره آقای احمدی‌نژاد بودم که اصلاح‌طلبان را بیرون بریزم، من هیچ وقت این اقدامات را قبول نداشته و ندارم.

ـ معیارم برای بکارگیری نیروهای توانمند این کشور، کارآمدی است و دیگری این‌که نظام را قبول داشته باشند.

ـ آقای عارف به سوال پاسخ نداد، آیا اصلا شما اختیارات ریاست جمهوری را کافی می‌دانید که دوباره آن بحث‌های دو قلو بیرون نیاید؟ آیا شما در رفتار دوره خودتان هیچ نقصی نمی‌بینید؟ و فکر می‌کنید آن را حل می‌کنید؟ بالاخره شما نگفتید که با توجه به مجلس اصولگرا و موضع‌گیری‌هایی که شما دارید، آیا می‌توانید با آنان هماهنگ باشید یا نمی توانید هماهنگ باشید؟

 

 

ـ ما زمانی می‌توانیم یک تصمیم صحیح اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب اسلامی باشد. باور مردم ما این است که این گفتمان می‌تواند پیشرفت را برای ما به ارمغان بیاورد.

ـ آقای عارف خاطرشان است که مبانی نظریه برنامه چهارم توسعه که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را  نوشت کاملا خلاف این مبانی است و چنین مبانی نمی‌تواند پیشرفت برای کشور داشته باشد.

ـ در بحث تصمیم‌گیری‌ها باید چند نکته را در نظر بگیریم اول آنکه ما 75 میلیون نفر جمعیت داریم کسانی که درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود و ما به طور مثال باید در بحث کشاورزی از مردم در خصوص تصمیمات نظر بگیریم، دسته دوم کارشناسانی که از تمام طیف‌های سیاسی هستند و ممکن است تعلقات سیاسی نداشته باشند و دسته سوم نیز اعضای خود دولت هستند.

ـ نکته مهم بعدی ضرورت هماهنگی در خود دولت است یعنی باید این ظرفیت در دولت و شوراهای عالی خود دولت ایجاد شود، ما هم اکنون 40 شورا در خصوص بحث اقتصادی داریم که طبق قانون فعالیت می‌کنند و در مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند، اینها باید باشند اما باید با یک آهنگ تصمیم‌گیری کنند و نباید ساز جداگانه بزنند.

ـ در خود دولت نیز نباید بین وزارتخانه‌ها اختلاف باشد در کنار این اگر قانون مبنا قرار بگیرد چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

 

 

ـ وقتی اینگونه سیاست‌زده شویم، مجبوریم اقتصاد را رها کنیم ، در حالی‌که حرف مردم این نیست، اختلاف سیاسی در اینجا حق را از بین می برد، در شورای شهر اول شاهد بودیم که اختلاف سیاسی آن را نابود کرد اما در شورای شهر ما هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان حضور دارند و هیچ مشکلی پیش نیامد. ریشه اختلاف در سیاست‌زدگی است.

ـ ما باید بر اساس برنامه حرکت کنیم چون حزب نداریم به ویژه که طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دارای برنامه 5 ساله هستیم.

 

 

ـ جناح‌بندی دولت ظلم به مردم است و این‌که جمهوری اسلامی را به جریان‌های مختلف سیاسی تبدیل کنیم متاسفانه حرکت مناسبی نبوده است.

ـ متاسفانه هنوز هم خیلی از کاندیداها می‌خواهند که کشور را به جریان‌های مختلف سیاسی تبدیل کنند.

ـ دولت‌ها باید متعهد شوند که دست در جیب مردم نکنند.

 

 

وی افزود: ما اعتقاد به توسعه متوازن و متعادل داریم و باید توسعه سیاسی را هم‌زمان با توسعه اقتصادی دنبال کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به اظهارات سعید جلیلی درباره مبانی برنامه چهارم توسعه که آن را زیر سوال برده بود، اظهار داشت: اگر مبانی برنامه چهارم توسعه اشکال داشت، چرا مجلس اصولگرا آن را تصویب کرد و به اصلاح آن نپرداخت؟

عارف در پاسخ به اظهارات محسن رضایی درباره اشکالات عملکردی دولت اصلاحات نیز اظهار داشت: من نگفتم دولت اصلاحات مشکلی نداشت؛ چون همه دولت‌‌ها دستاوردها و اشکالاتی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت او با مجلس تعامل خواهد داشت، به عملکرد دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: بهترین و بیشترین رابطه با مجلس اصولگرای پنجم را دولت آقای خاتمی داشت.

عارف ادامه داد: بیشترین آرا را آقای خاتمی برای وزرایش از مجلس اصولگرا گرفت و ما یک کمیته هماهنگی با مجلس داشتیم که سعی می‌کردیم از طریق آن مسائل را حل کنیم نه اینکه دعوای بین روسای دو قوه را به صورت علنی در سطح جامعه مطرح و مردم را مشکل‌دار کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان این‌که ما با همین نگاه کشورداری را دنبال می‌کنیم، در پاسخ به اظهارات علی‌اکبر ولایتی در خصوص ارتباط دولت آینده با نظام اظهار داشت: هر مسؤولی در هر سطحی که در نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کند باید وفاداری خود را به نظام، قانون اساسی و به همه ارزش‌ها به اثبات رسانده باشد و به هیچ وجه چالشی در این زمینه با دوستان اصولگرا نداریم./959/پ202/ص

در پایان محمدرضا عارف در پاسخ به اظهارات قالیباف درباره «سیاست» اظهار داشت: نمی‌توان بدون توسعه سیاسی به توسعه اقتصادی رسید.

غرضی:

قالیباف:

جلیلی:

رضایی:

ولایتی:

روحانی:

اما نکاتی که سایر نامزدها هریک در طول نود ثانیه در پاسخ عارف و یا در توضیح برنامه خودشان مطرح کردند به شرح ذیل است:

ارسال نظرات