۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۷۳۱۶۲
رییس جامعه المصطفی:

انتظار در فرهنگ اهل بیت پویا و الگومند است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی با بیان این‌که انتظار مشترک بین همه انسان ها در ابعاد فردی و اجتماعی است گفت: اما انتظاری که در فرهنگ اهل بیت(ع) آمده دارای مختصاتی است، انتظار در فرهنگ اهل بیت (ع) انتظار پویا با رابطه ترسیم شده و الگو مند است.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه صبح امروز در نهمین همایش دکترین مهدویت با بیان این‌که انتظار مفهومی است که زنجیره وار با مفاهیم دیگر ارتباط دارد گفت: نظام های تربیتی گاهی تحت تاثیر یک مفهوم بنیادی قرار می گیرند که کل نظام تحت الشعاع آن مفهوم قرار می گیرد که انتظار نیز اینچنین است.

وی با اشاره به این‌که انتظار از پدیده های روان شناختی و از احساسات و عواطف انسانی است و در همه انسان ها موجود است اظهار داشت: انتظار مبتنی بر نظریات است و بازتابی در جامعه دارد و به عنوان یک عاطفه و هیجان مبتنی بر یک سلسله اعتقاد و باور است که تولید هیجان روحی می کندو به دنبال خود رفتار و اعمالی می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر این‌که انتظار پدیده درونی محض نیست و معطوف به چیزی از بیرون انسان است که دارای مراتب است گفت: انتظار همیشه با دو عنصر درد فراق و امید به آینده همراه است و از نگاه روان شناختی یک پدیده محوری و اساسی است که دارای پشتوانه و زیرساخت بوده و دارای ارکان روان شناختی و عملیاتی است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه انتظار را روحی برای مفاهیم دیگری که در تعالیم دینی ما آمده دانست و تصریح کرد: نباید انتظار را جدا از مفاهیم دینی تلقی کنیم بلکه در کانون اندیشه‌ها و معرفت‌های بنیادی و اخلاقی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که انتظار مشترک بین همه انسان ها در ابعاد فردی و اجتماعی است گفت: اما انتظاری که در فرهنگ اهل بیت(ع) آمده دارای مختصاتی است، انتظار در فرهنگ اهل بیت (ع) انتظار پویا با رابطه ترسیم شده و الگو مند است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی  نگاه جامع و منظومه وار به انتظار و جدانکردن آن از منظومه اندیشه دینی، اهتمام به انتظار مشترک ادیان و مذاهب و دارا بودن یک رویکرد بین المللی و ویژه، آسیب شناسی و این که انتظار را با نگاه منظومه وار ببریم در نظامات آموزشی تربیتی و پژوهشی مان را به عنوان چهار راهبرد ترویج فرهنگ انتظار نام برد و تصریح کرد: با این چهار راهبرد می توان بشر را برد به سوی فرهنگ انتظار تا زیر سایه خیمه انتظار قدم های بزرگی بردارد./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات