بیعت با امام زمان آسان و بر سر بیعت ماندن مشکل است

حجتالاسلام حسین الهی نژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بحث مهدویت و بیعت گفت: قبل از ظهور اسلام در بین اقوام عرب رسم بیعت وجود داشته است ولی قبل از بعثت پیامبر اسلام(ص) بیعت به گونههای مختلف بروز و ظهور داشته است.
بیعت در طول تاریخ
وی تصریح کرد: مسأله بیعت در طول تاریخ ائمه معصومین(ع) وجود داشته و این حقیقت در آموزههای اسلامی به روشنی مطرح شده و دارای شرایطی است؛ بیعت با حضرت حجت(عج) به این گونه است که انسانها در آخرالزمان با حضرت مهدی(عج) بیعت میکنند و در برخی از روایات نحوه و نوع بیعت مشخص شده است.
حجتالاسلام الهینژاد یادآور شد: بیعت با پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) هرگز به معنای مشروعیت بخشی نیست، چون پیامبر(ص) و ائمه(ع) مشروعیتشان را از خداوند دریافت میکنند، یعنی پیامبر، پیامبر است هر چند کسی پیام او را نپذیرند و او را قبول نکنند.
معنای بیعت در آموزههای دینی
وی ادامه داد: بیعت، اظهار منویات درونی، برای پیروی از احکام پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام معصوم(ع) است، کسی که بیعت میکند در واقع خودش، ثروتش، امکاناتش و متعلقاتش در راستای کسی است که با او بیعت میکند و تعهد میدهد در هر جایی که امام معصوم(ع) دستور داد، در ارائه آنها دریغ نکند و این معنای بیعت در آموزههای دینی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بیعت با امام زمان(عج) در دو مرحله صورت میگیرد،در مرحله نخست که در کنار خانه خدا، در مسجد الحرام صورت میگیرد، یاران ویژه امام زمان(عج) با حضرت بیعت میکنند.
بیعت در آستانه ظهور
وی گفت: البته به این موضوع در روایات شیعه و در روایات اهل سنت اشاره شده است و این افرادی که بیعت میکنند، همگی حقیقتی که دررونشان است را القاء میکنند و تا پای جان، گام عقب نمینهند و حضوری جدی در عرصه قیام عدالت محور امام زمان(عج) دارند.
حجتالاسلام الهی نژاد ابراز داشت: بیعت دیگر، بیعتی است که انسانها در دوران غیبت و در آستانه ظهور حضرت صورت میدهند و نمونه آن دعای عهدی است که بسیاری از علاقهمندان به حضرت، هر صبحگاه بر آن مداومت دارند و در شرایط غیبت نسبت به اهداف حضرت پایبند هستند و اگر ظهور را درک کردند، در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) به آن عمل کنند.
بیعت جبرئیل با امام زمان(عج)
وی خاطر نشان کرد: بیعت با حضرت مهدی(عج) یک ابراز آمادگی و تعهد در محضر امام زمان(عج) است که چه در دوران غیبت و چه در عصر ظهور شکل میگیرد و نخستین کسی که با امام زمان(عج) بیعت میکند، فرشته وحی حضرت جبرییل است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بیعت جبرئیل امین با امام زمان(عج) بدان معنا است که بزرگترین فرشته الهی برای مددرسانی به حضرت حجت(عج) ابراز آمادگی میکند تا هر کجا خدای تبارک و تعالی اراده کرد و نیاز شد، فرشته وحی حاضر خواهد شود و در رویایی حق علیه باطل مدد رسانی کند.
اهمیت پایبندی به بیعت
وی گفت: پیمان بستن کار سادهای است و بر سر پیمان بودن کار بسیار سختی است، اما آن چیزی که ارزشمند است این است که انسانها در گردنهها و بزنگاهها بر سر این پیمان بمانند و در فتنهها و مشکلاتی که پیش میآید بر سر تعهدی که به حضرت حجة(عج) دادهاند، کوتاه نیایند.
حجتالاسلام الهی نژاد افزود: آن چیزی که درباره بیعت مهم است، این نکته است که در همه لحظهها و ساعات زندگیمان نسبت به این پیمانی که با حضرت مهدی(عج) بستهایم پایبند باشیم چون اگر این پیمان شکسته شود، گره زدن این ریسمان کار سختی است و تلاش کنیم بیعتی را که با خدا و اهل بیت(ع) بستهایم در فراز و فرودهای زندگی از یاد نبریم و در تمام شرایط نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.
نحوه بیعت با امام زمان(عج)
وی افزود: ممکن است نحوه ابراز بیعت با امام زمان(عج) متفاوت باشد و حقیقت آن، ابراز آمادگی و پشتیبانی است، دین اسلام همانطور که بر بسیاری از تعاملات اجتماعی که پیشتر از خودش بوده صحه گذاشته و تأکید کرده، به بیعت با پیامبر و اهل بیت(عج) نیز تأکید کرده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان اظهار داشت: بیعت به عنوان یک سنت پسندیده در بین حامیان و مردمان زمان پیامبر(ص) ترویج پیدا کرد و پیامبر(ص) به اشکال مختلفی از یاران خودشان بیعت میگرفتند و کسانی که بیعت میکردند بر حسب شرایطی که در آن بیعت گرفته میشد، با حضرت رسول اکرم(ص) همراهی میکردند./979/ت302/ن