۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۷۴۱۹۳
امام جمعه شبستر:

بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی ماه شعبان، لازمه معرفت به ضیافت الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی بر بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی روزهای باقی مانده از ماه شعبان، برای درک معرفت ماه مبارک رمضان تأکید کرد.
بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی ماه شعبان، لازمه معرفت به ضیافت الهی است

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر این‌که ورود به ماه مبارک رمضان بدون آمادگی فکری و عقیدتی موجب خسران و زیان خواهد بود، اظهار داشت: فضائل معنوی روزهای پایانی ماه شعبان، در حقیقت فرصت های خودسازی معنوی برای ورود در ضیافت الهی است.


وی بر بهره‌مندی از فرصت‌های معنوی روزهای باقی مانده از ماه شعبان، برای درک معرفت ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: کمتر از 10 روز به پایان ماه شعبان باقی مانده و خوشا به حال کسانی که خود را از نخستین لحظات ماه رجب برای ورود به ماه شعبان و از نخستین لحظات این ماه مبارک برای ورود به ماه رمضان بهره مند شده اند.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به سیره علمای سلف در روزهای پایانی ماه شعبان خاطرنشان کرد: فضیلت روزه داری و تهذیب نفس، به ویژه در آخرین روزهای این ماه و نیز صلوات خاصه این ماه شعبان به همراه فرازهای عمیق ادعیه وارد شده این ماه نشان می دهد که ارتباط با خدا و افزایش معرفت دینی به چه میزان از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است.


معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به فرازهایی از مناجات شعبانیه یادآور شد: تاکید بر استغفار در آخرین روزهای ماه شعبان رمز سلامت اعمال و عبادات در ماه مبارک رمضان است، آنچه مسلم است اگر با روحیه ای مضاعف و نشاط معنوی برخاسته از تهذیب نفس وارد ماه مبارک رمضان شویم، به یقین برکات ضیافت الهی شامل حالمان خواهد شد.


وی ادامه داد: از روایات و احادیث معتبر وارده این گونه بر می آید که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت ماه میهمانی خدا نخواهیم بود، بنابراین تلاش برای خودسازی در آخرین روزهای ماه شعبان یک فرض مهم و حیاتی برای مؤمنان است، چنانکه اساتید برجسته اخلاق نیز بر توجه به تربیت نفس در آخرین روزهای ماه شعبان تأکید دارند.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به فضیلت خاص و جایگاه ویژه ماه شعبان افزود: ماه شعبان، ماه پیامبر اکرم(ص) نامیده شده و همان گونه که رسول گرامی اسلام به عنوان رحمت للعالمین مطرح است، ماه منسوب به ایشان نیز سراسر رحمت و معنویت است، بنابراین بایستی از کوچکترین فرصت های معنوی این ماه برای بهره مندی از بزرگترین فضائل اخلاقی و معرفتی بهره مند شویم.


این استاد اخلاق حوزه ادعیه و اعمال وارده در ماه شعبان را نوعی تمرین برای حضور در میدان تهجد و تعبد در ماه رمضان دانست و گفت: ائمه اطهار(ع) روزه داری در این ماه را برای محبت رسول خدا و تقرب به حضرت حق مورد تاکید قرار می دادند که از لطائف عرفانی خاص ماه شعبان محسوب می شود./935/ت302/ب

ارسال نظرات