۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۷۴۶۰۸
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

ضرورت برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت فرزندان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و روانشناس تربیتی خانواده بر برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت فرزندان تأکید کرد و گفت: برای وقت و عمر فرزندانمان دغدغه داشته باشیم.
بررسي مسؤوليت خانواده‌ها در برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وافی، کارشناس و روانشناس تربیتی مسائل خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت فرزندان را ضروری دانست و گفت: درباره اوقات فراغت بچه‌ها در تابستان باید برنامه های خاصی داشته باشیم، اسلام عمر بچه‌ها را به سه هفت سال تقسیم می‌کند، برای اینکه در هر کدام از این هفت سال ویژگی بچه‌ها تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: بعضی روانشناسان این سه تا هفت سال را هم به چند تا دو یا سه سال تقسیم می‌کنند، پس بهتر است برای برنامه ریزی بچه‌هایمان سراغ مطالعه دقیق ویژگی‌های بچه‌ها برویم، مثلاً برخورد ائمه اطهار(ع) را در مورد دروغ گفتن بچه‌ها را بخوانیم، جالب است که برای بچه‌ها تا سه سالگی دروغ گفتن طبیعی است، چون قوه تخیلشان بسیار بالا است، پس در اوقات فراغت هم باید به سن بچه‌ها توجه کنیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: این که والدین برای بچه‌هایشان نگران باشند مهم نیست، این کار را حیوانات هم می‌کنند و برای فرزندانشان نگران هستند، اما ما انسان‌ها باید برای فرزندانمان دغدغه داشته باشیم، تعریف دغدغه با نگرانی یکی نیست، ما باید برای وقت و عمر فرزندانمان دغدغه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام وافی اظهار داشت: ما گاهی اوقات برای اینکه وجدانمان راضی باشد یک برنامه دینی هم برای بچه‌هایمان می‌گذاریم، در قدیم ما وقتی به مسجد می‌رفتیم، کلاس قرآن، احکام، تفسیر و حدیث داشتیم و در آخر مشغول بازی و فوتبال می‌شدیم، اما امروزه بچه‌ها در مسجد مشغول بازی فوتبال و رایانه می‌شوند و اگر وقت شد در آخر یک حدیث هم گفته می‌شود، این نگاه کاریکاتوری به دین است.

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم نگران بچه‌ها هستیم یعنی برای آن‌ها دغدغه داریم درست نیست، دغدغه داشتن یعنی برنامه داشتن برای بچه‌ها، البته به این معنا نیست که ما برای 24 ساعت فرزندانمان برنامه داشته باشیم، منظورمان این است که بچه‌ها به خصوص نوجوانان علاف نباشند، صبح که بیدار می‌شوند بدون برنامه در خیابان‌ها بی هدف نچرخند.

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: منظور ما از پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها این است که بدانند تحت مدیریت هستند، گاهی اوقات پارک رفتن، تفریح کردن، ورزش کردن و غیره می‌تواند پر کردن اوقات فراغت باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که والدین امروزی محبوبیت و مقبولیت چندانی پیش بچه‌ها ندارند، بچه‌ها شرطی هستند تا هدیه بدهیم و پول بدهیم خوبیم اگر این‌ها نباشد بچه سرکشی می‌کند یک مقدارش طبیعی است به خاطر نوجوان بودن و جوان بودن بچه‌ها است، یک مقداری هم غیر طبیعی است، اولین عامل آن این است که رسانه عضو جدید خانواده شده است.

وی ادامه داد: قبلاً خانواده‌ها گرد بودند یعنی می‌نشستند دور هم با هم حرف می‌زدند، الآن خانواده‌ها همه به سمت تلویزیونند، وقتی وارد خانه می‌شویم روبروی تلویزیون می‌نشینیم، اتفاقاً عضو جدید خانواده خیلی پر حرف است و همه را به سمت خودش می‌خواند، این عضو خانواده خطرناک است، من پیشنهادم به رسانه این است که حالا که عضو خانواده شده‌اید برنامه‌هایتان آموزشی و سن بندی شده باشند.

حجت‌الاسلام وافی اظهار داشت: عامل دوم اینکه، پدر و مادر یک مقدار محبوبیت را بالا ببرند، خودمان کمی گوش به حرف خدا کنیم، یعنی من خودم گوش به حرف خدا نمی‌کنم در نماز خواندن و دیگر احکام الهی کوتاهی می‌کنم و بچه هم مانند من می‌شود و خدا هم این رابطه‌ها را به هم وصل می‌کند، الآن در خانواده های ما اطاعت از خدا پررنگ نیست.

وی در پایان بیان داشت: نکته سوم اینکه، برنامه های ما برنامه نیست، برنامه ریزی‌های ما قابل انعطاف نیست، بچه اگر ببیند برنامه قابل اجرا نیست دو یا سه بار اجرا نشد دیگر عمل نمی‌کند، نکته آخر اینکه ما خودمان هم برنامه را جدی نمی‌گیریم، یک تشویق و تنبیه نیاز است شما الآن رایانه در خانه دارید بچه من باید یک ساعت بازی کند اگر قرآن را نخواند باید محروم شود. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات