به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان؛
ویژهنامه «ماه خدا» در فضای مجازی منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژهنامه «ماه خدا» به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در پایگاه اینترنتی دانشآموختگان جامعةالمصطفی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژهنامه «ماه خدا» شامل مطالبی همچون مقالات، متن دعای یا علی و یا عظیم، ادعیه و مناجاتهای ماه مبارک رمضان، سخنرانی، کلیپ، سرچشمه معرفت و تصاویر ویژه ماه مبارک رمضان در پایگاه اینترنتی دانشآموختگان جامعةالمصطفی منتشر شد.
از مقالات این ویژه نامه میتوان به موضوعاتی همچون معنای واژه رمضان، ویژگیهای ماه رمضان، برکات ماه رمضان، بهره وری از برکات ماه رمضان، عظمت و احترام ماه رمضان، میهمانی الهی به چه معناست، رمضان ماه میهمانی خدا، فلسفه مراتب و آداب روزه در اسلام، فضیلت صلوات در ماه رمضان، دعا در ماه رمضان و فضیلتهای آن، قرآن و ماه رمضان و پنج عامل مهم تضعیف ارزش روزه اشاره کرد.
پنج عامل مهم ارتقای ارزش روزه، چگونه به بالاترین درجه روزه برسیم، روایات در باب آمرزش گناهان روزه دار، پذیرایی ویژه خداوند در میهمانی رمضان، مهمانی دادنی که ما را بهشتی میکند، معنای در جهنمی که در ماه رمضان بسته است، گرسنگی جسم و سیرابی روح در ماه رمضان، رَبَّنَا در قرآن، شرح دعاهای ماه رمضان، چهل حدیث ارزشمند درباره ماه رمضان، کتابهای قرآنی، قرآن کریم آنلاین و اوقات شرعی کشورها و شهرهای مختلف جهان از دیگر مقالات این ویژهنامه است.
ویژگىهاى ماه رمضان
در این مقاله از ویژهنامه مطالبی درباره ماه رمضان آمده است که به این شرح است:
ماه خدا
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «شَعبانُ شَهری، و شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللهِ؛ شعبان، ماه من است و ماه رمضان، ماه خداست».
الإمام علیّ علیهالسلام: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ الله، و شَعبانُ شَهرُ رَسولِ الله صلىاللهعلیهوآله، و رَجَبٌ شَهری؛ رمضان، ماه خداست، شعبان، ماه پیامبر خداست و رجب، ماه من است».
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللهِ و شَهرُ شَعبانَ شَهری؛ شَعبانُ المُطَهِّرُ، و رَمَضانُ المُکَفِّرُ، ماه رمضان، ماه خداست و ماه شعبان، ماه من است، شعبانِ پاککننده و رمضانِ پوشاننده و جبرانکننده گناهان» .
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «رَمَضانُ شَهرُ اللهِ، و هُوَ رَبیعُ الفُقَراءِ؛ رمضان، ماه خداست، این ماه، بهار فقیران است».
ماه میهمانى خدا
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله فی وَصفِ شَهرِ رَمَضانَ: «هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللهِ، و جُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللهِ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، و نَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ،؛ آن، ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شدهاید و در آن، از اهل کرامت خدا قرار داده شدهاید، نفَسهایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت است، عمل(خیرِ) شما در آن، پذیرفته است و دعاى شما در آن، مستجاب است.
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «إذا کانَ یَومُ القِیامَةِ یُنادِی المُنادی: أینَ أضیافُ اللّه، فَیُؤتى بِالصّائِمینَ، فَیُحمَلونَ عَلى نُجُبٍ مِن نورٍ، و عَلى رُؤوسِهِم تاجُ الکَرامَةِ، و یُذهَبُ بِهِم إلَى الجَنَّةِ؛ چون روز قیامت شود، منادى ندا مىدهد: کجایند میهمانان خدا، پس روزهداران را مىآورند، آنان را بر مَرکبهایى عالى از جنس نور سوار مىکنند و در حالى که تاج کرامت بر سر آنان است، آنان را به بهشت مىبرند.
قال الامام علیّ علیهالسلام مِن خُطبَتِهِ فی أوَّلِ یَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ: «أیُّهَا الصّائِمُ، تَدَبَّر أمرَکَ؛ فَإِنَّکَ فی شَهرِکَ هذا ضَیفُ رَبِّکَ، اُنظُر کَیفَ تَکونُ فی لَیلِکَ و نَهارِکَ و کَیفَ تَحفَظُ جَوارِحَکَ عَن مَعاصی رَبِّکَ، اُنظُر ألاّ تَکونَ بِاللَّیلِ نائِما و بِالنَّهارِ غافِلاً؛ امام على علیهالسلام در خطبه خویش در اولین روز از ماه رمضان فرمود: اى روزهدار، در کار خود بیندیش، که تو در این ماه، میهمان پروردگار خویش هستى، بنگر که در شب و روزت چگونهاى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى پروردگارت نگه مىدارى».
بنگر، مبادا در شب، خواب باشى و در روز، غافل، پس، این ماه بگذرد و [بار] گناهت بر دوشت مانده باشد و آنگاه که روزهداران پاداشهاى خود را مىگیرند، از زیانکاران باشى و آنگاه که آنان از کرامت مولایشان نصیب مىبرند، از محرومان باشى و آنگاه که آنان از سعادت همسایگى با پروردگارشان برخوردار مىگردند، تو از راندهشدگان باشى.
قال الإمام الباقر علیهالسلام: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ رَمَضانَ، وَالصّائِمونَ فیهِ أضیافُ اللّه و أهلُ کَرامَتِهِ، مَن دَخَلَ عَلَیهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ و قامَ وِردا مِن لَیلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ الله عَلَیهِ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ؛ ماه رمضان، ماه رمضان روزهداران در آن، میهمانان خدا و اهل کرامت الهىاند، هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگیرد و بخشى از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام کرده، پرهیز کند، بدون حساب وارد بهشت مىشود.
سَرور ماهها
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهورِ؛ ماه رمضان، سَرور ماههاست».
قال الإمام الرضا علیهالسلام: «إذا کانَ یَومُ القِیامَةِ زُفَّتِ الشُّهورُ إلَى الحَشرِ یَقدُمُها شَهرُ رَمَضانَ عَلَیهِ مِن کُلِّ زینَةٍ حَسَنَةٍ، فَهُوَ بَینَ الشُّهورِ یَومَئِذٍ کَالقَمَرِ بَینَ الکَواکِبِ، فَیَقولُ أهلُ الجَمعِ بَعضُهُم لِبَعضٍ: وَدِدنا لَو عَرَفنا هذِهِ الصُّوَرَ؛ چون روز قیامت شود، ماهها را به رستاخیز مىآورند، در حالى که ماه رمضان، که با هر زیور نیکویى آراسته است، پیشاپیش آنهاست، آن روز، ماه رمضان در میان ماهها، همچون ماه در میان ستارههاست، مردمى که آنجا گرد آمدهاند، به یکدیگر مىگویند: دوست داشتیم که این چهرهها را مىشناختیم».
منادى، از سوى خداى متعال ندا سر مىدهد که: «اى همه آفریدگان، اینها، سیماى ماههایى است که نزد خداوند، از روزى که آسمانها و زمین را آفرید، شمارشان در کتاب خدا دوازده تاست، سَرور و برترِ آنها، ماه رمضان است، آن را آشکار ساختم تا برترى ماه مرا بر ماههاى دیگر بشناسید و تا براى مردان و زنانى که بنده من هستند، شفاعت کند و من هم شفاعتش را درباره آنان بپذیرم».
شب قدر، در ماه رمضان است
قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: «قَد جاءَکُم شَهرُ رَمَضانَ، شَهرٌ مُبارَکٌ، فیهِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ؛ ماه رمضان، شما را فرا رسیده است، ماهى مبارک که در آن، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است، محروم، کسى است که از آن شب، محروم بماند.
سُئِلَ رَسولُ الله صلىاللهعلیهوآله عَن لَیلَةِ القَدرِ، فَقالَ: «هِیَ فی کُلِّ رَمَضانَ؛ از پیامبر خدا درباره شب قدر پرسیدند و من هم مىشنیدم، فرمود: «آن، در هر ماه رمضانى هست.»
مسند ابن حنبل عن أبی مرثد: «سَأَلتُ أباذَرٍّ قُلتُ: کُنتَ سَأَلتَ رَسولَ الله صلىاللهعلیهوآله عَن لَیلَةِ القَدرِ، قالَ: أنَا کُنتُ أسأَلَ النّاسِ عَنها یعنی أشدّ الناس مسألةً عنها، قالَ: قُلتُ: یا رَسولَ اللهِ، أخبِرنی عَن لَیلَةِ القَدرِأ فی رَمَضانَ هِیَ أو فی غَیرِهِ؟ قالَ: «بَل هِیَ فی رَمَضانَ».
قالَ: قُلتُ: تَکونُ مَعَ الأَنبِیاءِ ما کانوا فَإِذا قُبِضوا رُفِعَت، أم هِیَ إلى یَومِ القِیامَةِ، قالَ: «بَل هِیَ إلى یَومِ القِیامَةِ».
از ابوذر پرسیدم: آیا از پیامبر خدا درباره شب قدر پرسیدهاى، گفت: «من از همه مردم، بیشتر، پرسشگر آن بودم، گفتم: اى پیامبر خدا، مرا از شب قدر آگاه ساز که آیا در رمضان است یا در غیر آن، فرمود: در رمضان است، گفتم: آیا همراه با پیامبران است، تا وقتى که باشند و چون پیامبران بمیرند، شب قدر هم برداشته مىشود، یا آن که شب قدر تا روز قیامت هست، فرمود: تا روز قیامت هست».
فلسفه مراتب و آداب روزه در اسلام
در مقاله دیگری از این ویژه نامه میخوانیم: روزه هم مانند سایر احکام متین اسلام، از حکمت و مصلحت خاصی سرچشمه میگیرد، روایات متعددی با تعبیرهای گوناگون، گوشهای ازحکمت نهفته آن را بیان میکند.
اخلاص و خود سازی
حضرت زهرا سلام الله علیها فرموده است: «فرض الله الصیام تثبیتاً للاخلاص؛ خداوند، روزه را برای تثبیت اخلاص(در دل مردم) واجب کرده است».
« صائم » با خودداری از خواستههای نفسانی، فرمان خدا را به اجرا می گذارد و با عالم ملکوت، پیوند معنوی برقرار میکند و چون کارهای حیوانی را رها کرده، درونش صفا و جلا مییابد، همینطور همگام با امساک از لذات جسمانی، از لذتهای حرام روحانی نیز پرهیز میکند و امتناع میورزد و از آنجا که روزه عبادتی است که به دلیل «دیدنی» نبودن عمل کمتر میتوان به وسیله آن مرتکب گناه ریا شد و از این رو این عمل از اخلاص بیشتری برخوردار است.
کم شدن فاصله فقیر وغنی
احساس نیاز و نداری و چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی و محرومیت، حکمت دیگر روزه است، به این معنا که ثروتمندان مسلمان در طول سال، از نعمت و رفاه برخوردارند و هر زمان، هر چه اراده کنند، در اختیارشان قرار میگیرد، دیگر چگونه به یاد محرومان باشند و از کجا بفهمند که« گرسنگی» چه دردی است، آنان باید یک ماه با گرسنگی و تشنگی دمساز شوند تا طعم تلخ آن را بچشند و دل رفاه زده آنان قدری به حال محرمان بسوزد.
از امام حسین علیه السلام پرسیدند: «چرا خدا روزه را واجب کرده است، فرمود: «لیجد الغنی مس الجوع فیعود بالفضل علی المسکین؛ تا توانمند گرسنگی را لمس کند و مازاد بر نیاز را بر مستمند باز گرداند».
ویژهنامه «ماه خدا» به مناسبت آغاز ماه رمضان با تهیه و تنظیم سعیدبوداقی در فضای مجازی دانشآموختگان جامعةالمصطفی به نشانی اینجا منتشر شده است./907/ت302/ی
ارسال نظرات