۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۷۵۷۲۱
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(2)؛

آیت الله موسوی جزایری: نظم پولادین هستی، شهادت فعلی خداوند بر وحدانیت خویش است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری به تشریح شهادت فعلیه پرداخت و گفت: خداوند تبارک و تعالی نظمی پولادین بر جهان هستی حاکم کرده و این نظم و نظام احسن و کامل که بر مجموعه هستی و سراسر عالم حاکم است، نشان دهنده وحدانیت و یگانگی خداوند عالم است.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در دومین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه مبارک رمضان از سیمای خوزستان پخش شود، با بیان این که در سحرهای ماه مبارک رمضان بسیار شایسته است که از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) یاد کنیم، اظهار داشت: در کنار سفره های سحری همراه با خانواده باید دل و جان خود را به معرفت اهل بیت محمد و آل محمد(ص) نورانی کنیم.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که « یا جابر زینوا مجالسکم بذکر علی بن ابی طالب»، ابراز داشت: همواره باید مجالس و محافل خود را به ذکر حضرت علی(ع) و فرزندانش روشنی بخشیم.

وی به عبارت « اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَشَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَرَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَدینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال یگانه است و در خدایی خود هیچ شریکی و همتایی ندارد.

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که خداوند متعال نخستین کسی است که به یگانگی و وحدانیت خودش شهادت داد، بیان داشت: همه  فرشتگان و صاحبان علم و اندیشه به خداوندی خدا شهادت دادند و عالم با تدبیر و اندیشه خداوند متعال برای زندگانی بشریت مهیا شده است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که بین اهل علم و دانش بحث شده است که مقصود خداوند از شهادت دادن به وحدانیت خودش چیست، ابراز داشت: برخی از مفسرین مانند زمخشری، بزرگ اهل سنت و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان معتقد هستند که این شهادت فعلیه است؛ یعنی این شهادت زبانی نیست که خداوند متعال گفته باشد بلکه شهادتی فعلی است.

وی به تشریح شهادت فعلیه پرداخت و گفت: خداوند تبارک و تعالی نظمی پولادین بر جهان هستی حاکم کرده و این نظم و نظام احسن و کامل که بر مجموعه هستی و سراسر عالم حاکم است، نشان دهنده وحدانیت و یگانگی خداوند عالم است و اگر خدایان متعدد بودند بر خلاف یک دیگر عمل می کردند و به یقین در نظام هستی هرج و مرج به وجود می آمد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان این که همه اجزاء عالم با یکدیگر در ارتباط هستند، بیان داشت: برای مثال اگر به وزش بادها توجه کنیم، در می یابیم که اگر بادها ابرهای باران زا را حرکت ندهند باران ایجاد نخواهد شد و این نشان از نظم کامل و دقیق نظام هستی است.

وی با اشاره به آیه قرآنی« جعلنا من الماء کل شیء حی»، تصریح کرد: خداوند متعال با استفاده از آب، حیات مجدد به همه مخلوقات بخشید، جزء جزء عالم هستی به یکدیگر کمک می کنند که چرخش و نظمی بر عالم حاکم شود که نتیجه آن بقا و دوام عالم هستی به نفع احسن مخلوقات، بنی آدم باشد.

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: نظام کامل هستی فعل خداوند تبارک و تعالی است که سبب بر وحدانیت و یگانگی آفرینش است که پروردگار عالم با فعل و عمل خود بر وحدانیت خودش شهادت داده است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به سوره توحید، ابراز داشت: در سوره توحید وحدانیت و یگانگی خداوند متعال آمده است و در این سوره پروردگار عالم به وحدانیت خود تأکید کرده است و خداوند را از هر گونه شریک و همتا مبرا کرده است.

وی با بیان این که برخی ادیان به شرک مبتلا شده اند، اظهار داشت: در برخی ادیان برای حضرت موسی و عیسی(ع) عباراتی مانند روح القدس، خدای پدر و خدای فرزند به کار می برند و این شرک است؛ چراکه در انجیل و تورات اصلی که سرشار از وحدانیت خدا بود این عبارات وجود نداشت و در طول زمان به سبب منحرف شدن این کتب، این عبارات از سوی پیروان این ادیان درباره خدا به کار رفته و این مطالب غلط، جعلی و وارداتی هستند.

رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که حضرت علی(ع) بسیار عاشق و دوست دار سوره توحید بود، ابراز داشت: در یکی از جنگ ها پیامبر(ص) گروهی به فرماندهی امام علی(ع) را فرستاد و پس از برگشت این گروه پیامبر(ص) از مردم سؤال کردند که نبرد چگونه بود که مردم پاسخ دادند خوب بود اما علی(ع) در نمازها فقط سوره توحید را قرائت کرد.

آیت الله موسوی جزایری اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) از حضرت علی(ع) پرسیدند« ای علی چرا در نمازها فقط سوره توحید را خواندید» که امام علی(ع) پاسخ دادند « یا رسول الله من سوره توحید را بسیار دوست دارم» که پیامبر در جواب ایشان فرمودند« تو محبت سوره توحید را دوست نداشتی مگر این که خداوند متعال محبت تو را در نزد خودش قرار داد و این محبت طرفینی است»./9461/پ201/ب

ارسال نظرات