۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۷۶۲۸۹
استاد حوزه علمیه:

ایمان و عمل صالح، ملاک رسیدن به کمال و قرب الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: خداوند در قرآن با نهی مسلمانان و سایر پیروان کتاب از فخر فروشی بر اساس توهمات و ادعاها، دو اصل اساسی ایمان و عمل صالح را به عنوان ملاک فضیلت و رسیدن به کمال و قرب الهی معرفی می کند.
حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در برنامه تفسیر موضوعی قرآن که در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برگزار شد، به تفسیر و شرح آیاتی از قرآن کریم و تبیین اصول دست یابی به کمال و اجر الهی پرداخت.

وی در ابتدا به تبیین آیه 123 سورۀ نساء «لَّیْسَ بِأَمَانِیِّکُمْ وَلا أَمَانِیِّ أَهْلِ الْکِتَابِ مَن یَعْمَلْ سُوءًا یُجْزَ بِهِ وَلاَ یَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللّهِ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا؛ (پاداش و کیفر) به دلخواه شما و به دلخواه اهل کتاب نیست (و کار با آرزوهای شما درست نشود)، هر کس بدى کند در برابر آن کیفر مى‏بیند و جز خدا براى خود یار و مددکارى نمى‏یابد»، پرداخت و اظهار کرد: خداوند در این آیه با خطاب قرار دادن مسلمانان و سایر پیروان اهل کتاب می فرماید ملاک کمال، برتری، فضیلت و ارزش انسان به ادعاها، آرزوها و توهماتی که هر دو طرف عنوان می کنند نیست.

حجت الاسلام حسینی اراکی به شأن نزول آیه اشاره و خاطرنشان کرد: این آیه هنگامی نازل شد که اهل کتاب با طرح اینکه پیامبر و کتابشان زودتر از حضرت محمد(ص) و قرآن وجود داشته همچنین با این ادعا که آن ها یا به جهنم برده نمی شوند یا مدت اندکی در آن می مانند، خود را امت برتر می دانستند و بر مسلمان ها فخر فروشی می کردند؛ مسلمان ها نیز با طرح امتیازاتشان و این موضوع که پیامبر اسلام، خاتم و سید پیامبران و قرآن کامل ترین کتاب ها است به فخر فروشی می پرداختند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: متأسفانه این طرز فکر اشتباه و فخر فروشی در برخی از انسان ها وجود دارد که موضوعاتی چون ثروت، طایفه، تحصیل، نژاد و ... را ملاک قرار می دهند.

سخنران حرم رضوی به بخش دوم آیه اشاره و عنوان کرد: با این وجود خداوند با بی اهمیت دانستن این ادعاها و فخر فروشی ها می فرماید برای من کیفر دادن و عذاب کردن گناهکاران، اعم از مسلمان یا غیر مسلمان یکسان است و تصمیم گیرندۀ عادل و بر حق خداست و در این میان اگر انبیاء، اولیاء و شهدا شفاعتی می کنند، به اذن و اجازه من است.

حجت الاسلام حسینی اراکی به آیه 124 سوره بقره «وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرً؛ و کسانى که کارهاى شایسته کنند چه مرد باشند و چه زن، در حالى که مؤمن به خدا باشند، آنان داخل بهشت مى‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمایى مورد ستم قرار نمى‏گیرند» اشاره و عنوان کرد: ملاک ارزش و فضیلت و برتری و همچنین سرمایۀ نجات در قیامت و برزخ تنها عمل صالح و ایمان به خدا است و سایر موضوعات توهم و خیالات است.

وی با تأکید بر اهمیت عمل صالح، ابراز کرد: نکتۀ جالب و متفاوتی که در این آیه مشاهده می شود تقدم عمل صالح بر ایمان است در حالیکه در سایر آیات نخست ایمان و سپس عمل صالح مطرح شده است.

استاد حوزه و علمیه با اشاره به آیه 97 سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛ هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏اى حیات [حقیقى] بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهیم داد»، اظهار کرد: طبق این آیه هر کس عمل صالح همراه با ایمان داشته باشد دو اجر و پاداش برای دنیا و آخرت نصیبش می شود.

سخنران حرم رضوی به اجر دنیایی این موضوع اشاره و ابراز کرد: اگر فردی عمل صالح و ایمان به خدا را داشته باشد خداوند زندگی پاک همراه با آرامش و سعادت را نصیب او می کند اما اگر انسان فاقد این دو ملاک بود، اگر ثروت دنیا را هم داشته باشد و تمام امکانات آسایشی را در اختیار بگیرد، باز هم از آرامش بی بهره خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی اراکی از اجر و پاداش اخروی که خداوند برای انسان دارای ایمان و عمل صالح مد نظر قرار داده است سخن گفت و افزود: خداوند در آخرت برای اعطای اجر و پاداش این شخص به میزان عمل آن نگاه نمی کند بلکه میزان کرم و بخشش خود را ملاک قرار می دهد.

وی به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه مضمون این روایت سخن و خواست امروز امام زمان(عج) از ما است، گفت: ایشان به صحابه خود، جابر فرمودند: «به شیعیان ما بگویید آیا اینکه ادعای شیعه بودن دارید کافی است؟ به خدا شیعه ما نیست مگر کسی که تقوا دارد؛ کسی به ولایت ما نمی رسد مگر با عمل و تقوا.»

حجت الاسلام حسینی اراکی تصریح کرد: عده ای در مقام عمل تلاش ها و فعالیت های بسیاری انجام می دهند اما به رشد و موفقیت نمی رسند زیرا سیستم و نوع عملشان اشتباه است.

وی ادامه داد: اعمال انسان به دو نوع اثباتی و تَرکی تقسیم می شود؛ اعمال اثباتی اعمالی مانند نماز، روزه، زیارت و ذکر گفتن است که باید انجام شود و اعمال ترکی اعمالی است که باید آن ها را ترک کرد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اکثر مردم به دنبال اعمال اثباتی و انجام نماز، روزه، ذکر، زیارت و ... هستند؛ این اعمال لازم و مهم است اما آنچه باعث می شود زودتر، بیشتر و بهتر نتیجه بیگریم، ترک اعمال ناشایستی است که نمی گذارند فعالیت ها و اعمال ما نتیجه بدهد.

وی تأکید کرد: نمی توان به هر شکل و سبک نادرستی زندگی کرد و در نهایت انتظار داشت در کنار آن با اشک ریختن و عبادت کردن کارها درست شود.

حجت الاسلام حسینی اراکی اظهار کرد: بنا نیست برای شروع تمام گناهان و عادت های ناپسندتان را ترک کنید بلکه همت و تلاش کنید تا یک گناه را برای همیشه از زندگیتان دور کنید؛ آنگاه درب های رحمت و سعادت به تدریج باز می شوند و می توانید سایر اعمال ناشایست را هم ترک کنید./9312/پ202/پ

ارسال نظرات