۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۶۹۷۷
آیت الله مکارم شیرازی:

موقعیت های اجتماعی و مذهبی سبب سنگینی مسؤولیت انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی موقعیت های اجتماعی و مذهبی و سیاسی را سبب سنگینی مسؤولیت انسان دانست و تاکید کرد: هرچه موقعیت علمی، اجتماعی و سیاسی انسان بالاتر رود انتظارات نیز از او افزایش پیدا می کند و باید بیش از پیش مراقب اعمال رفتار و کردار خود باشد.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارک احزاب، به تفسیر آیه شریفه «یَا نِسَاء النَّبِیِّ مَن یَأْتِ مِنکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا وَمَن یَقْنُتْ مِنکُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا کَرِیمًا» پرداخت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ارزش و اهمیت یک کار بستگی به مسائل متعددی از جمله کمیت،‌ کیفیت، مکان، زمان و اشخاص دارد، تصریح کرد:‌ قرآن کریم به دنبال نهی همسران پیامبر(ص) از تجمل گرایی تاکید می کند که اگر کار زشت و بدی انجام دهید نه تنها مشمول عذاب می شوید بلکه عذاب شما مضاعف است، در مقابل هر کس از شما از خدا و پیامبر(ص) اطاعت کند و عمل صالح انجام دهد ما به او دو برابر پاداش می دهیم.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تاکید کرد: حضرت در این روایت تاکید می کنند خداوند از هفتاد گناه جاهل می گذرد پیش از آن که از یک گناه فرد عالم بگذرد؛ این مساله نشان می دهد که جایگاه و موقعیت عالمان دین ویژه و برجسته است و گمراهی آنان باعث گمراهی دیگران می شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین حدیثی از حضرت امام سجاد(ع) در این باره برای حاضران بیان و تاکید کرد: از جمله اموری که سبب می شود جایگاه ها تفاوت پیدا کند مرتبه علمی است، هرچه موقعیت علمی انسان بالاتر رود انتظارات نیز از او بالاتر می رود و باید بیش از پیش مراقب اعمال رفتار و کردار خود باشد.
این مرجع تقلید با بیان این که مسؤولیت ها به سبب موقعیت و جایگاه های اجتماعی سخت تر می شود، خاطرنشان کرد: یکی از مراتب، مسؤولیت های اجتماعی است؛ اگر یک رییس جمهور، وزیر، مدیرکل و یا مجری برنامه های مذهبی سیما مرتکب کار خلافی شود تفاوت پیدا می کند با این که یک فرد عادی مرتکب آن کار شود. 
مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب می شود مسؤولیت انسان بیشتر شود بالا رفتن سن است. از دیگر موارد جایگاه های مذهبی است؛ مردم از یک خطیب و روحانی انتظار ندارند کار خلاف مشاهده کنند. 
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم شیعه بودن را مسؤولیت آفرین دانست و گفت: شیعه قدم جای پای حضرت علی(ع) می گذارد، به همین دلیل انتظارات و توقعات نیز از او بیشتر است؛ چراکه پیشوای او حضرت علی و ائمه هدی علیهم السلام هستند.  
وی با بیان این که از شیعیان انتظار بیش از سایر مذاهب اسلامی است، تصریح کرد: مردم از ما ایرانیان که به عنوان شیعه حضرت علی(ع) شناخته می شویم انتظار بیشتری دارند؛‌ از زنان و مردان ما، دستگاه قضا، ‌صدا و سیما و دیگر ارگان های نظام اسلامی انتظار بیشتری دارند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مردم قم تاکید کرد: شما هم مسؤولیت سنگینی دارید، اگر مردم از شهرهای دیگر به قم آمدند و کار خلافی را مشاهده کردند و بدحجابی،‌ کم فروشی و بدرفتاری دیدند موجب بدبینی آنها می شود، زندگی کردن در قم مسؤولیت دارد، قمی ها کیفر اعمال شان سنگین است همان گونه که ثواب اعمال شان بیشتر است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات