۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۷۸۳۵۰
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد مطرح کرد؛

ایمان همراه با تضرع عامل تحول پایدار انسان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با طرح این سوال که چرا حال وهوای خاص معنوی در انسان پایدار نیست، گفت: عامل تحول پایدار انسان، ایمان همراه با تضرع است چنان که خداوند در قرآن نیز تضرع از آداب دعا شمرده و اقوامی که تضرع نکردند را مذمت می کند.
ایمان همراه با تضرع عامل تحول پایدار انسان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد حوزه علمیه نرجس(س)، ظهر امروز در سلسله جلسات تغییر و تحول از منظر ادعیه، در سالن اجتماعات این مدرسه در شرح دعای «اللهُمَ غَیر سوءَ حَالنا بِحُسن حالِک»، اظهار کرد: ماه رمضان ماه تحول و دگرگونی است؛ این ماه زمان خوبی است برای این که افراد اراده خود را تقویت کنند.

 

وی افزود: انسان زمانی که در مکان ها یا جریان های خاص قرار می گیرد، تصمیم به تحول می گیرد اما چرا این تغییر و تحول مقطعی است و چگونه می توانیم آن را پایدار کنیم؟

 

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به آیه 98 سوره یونس، گفت: تمام اقوامی که مورد عذاب خداوند قرار گرفته اند، مانند قوم ثمود، شعیب و لوط نشانه های عذاب پروردگار را مشاهده کردند ولی تغییر نکردند، اما قوم یونس تنها قومی بود که متحول شد. 

 

پورحسینی در پاسخ به این پرسش که چرا خداوند عذاب را از قوم های صالح، لوط و ثمود برداشت اما از قوم یونس برنداشت، گفت: خداوند زمانی که می خواهد عذاب نازل کند، ابتدا نشانه های عذاب را نشان می دهد و اتمام حجت می کند و زمان برای بازگشت و توبه می دهد و سپس عذاب را نازل می کند.

 

این استاد تفسیر حوزه خواهران ادامه داد: قوم ثمود با مشاهده نشانه های عذاب متحول شده توبه کردند و به همبن دلیل عذاب از آنها برداشته شد چرا که عذاب برای آنها قطعی نبوده است. بلکه نشانه های عذاب وجود داشته است و خداوند عذاب را به رحمت تبدیل کرد.

 

پورحسینی ابراز کرد: مقامات انسان ها با نور آیات قرآن بالا می رود و ترفیع درجه کسب می کنند.

 

وی با بیان این که ایمان همراه با تضرع، موجب شد تا تحول قوم یونس پایدار بماند، افزود: در قرآن، تضرع از آداب دعا شمرده شده است و خداوند آن اقوامی که تضرع نکردند را مذمت می کند.

 

پورحسینی درباره اهمیت شب قدر گفت: فرد باید قبل از ماه رمضان خود را برای شب قدر آماده کند. امام باقر(ع) می فرمایند: «هرگاه بدنت به لرزه در آمد و اشکت جاری گردید حاجتت را از خداوند طلب کن».

 

این پژوهشگر قرآنی با بیان این که توفیقات الهی قابل تکرار نیستند، ادامه داد: توفیق تبلیغ به حضرت یونس (ع) داده نشد و ایشان تا آخر عمر به مناجات با خداوند پرداختند. اگر از کاری کنار گرفتید، بازگشت به آن کار راحت نیست./930/پ202/س

ارسال نظرات