۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۹۰۰۴
14 مردادماه؛

پژوهشگاه قرآن و حدیث در قم افتتاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با هدف پژوهش در عرصه معارف قرآنی و اهل بیت‌(ع) و بازآفرینی دانش‌های دینی برخاسته از این دو میراث گران‌سنگ رسما آغاز به کار می‌کند.
پايگاه اطلاع رساني دارالحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا برنجکار، مشاور عالی رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد از برگزاری مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به این مؤسسه، 14 مردادماه خبر داد.

 

وی افزود: پژوهشگاه قرآن و حدیث با چهار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، اخلاق و روانشناسی، تفسیر اهل بیت‌(ع) و کلام اهل بیت‌(ع) با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساعت 18:30 طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری افتتاح می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیشینه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: این مؤسسه در سال 1374 با پیام مقام معظم رهبری تأسیس شد و در همان سال پژوهشکده علوم و معارف حدیث راه‌اندازی و در سال‌های اخیر سه پژوهشکده دیگر به این مؤسسه اضافه شدند.

 

مشاور عالی رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: مجوز رسمی پژوهشگاه قرآن و حدیث یک ماه پیش در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد و این پژوهشگاه از 14 مردادماه به طور رسمی فعالیت‌های علمی پژوهشی خود را با هدف جبران خلأ تحقیقاتی در زمینه علوم حدیثی آغاز می‌کند.

 

وی استنباط و تبیین روزآمد علوم و معارف اسلامی برپایه دو ثقل ارزشمند قرآن و حدیث، دفاع از معارف کتاب و سنت، پاسخ‌گویی به مسائل بنیادی، نظری و کاربردی در حوزه معارف اسلامی، جاری‌سازی معارف کتاب و سنت در مناسبات فرهنگی و اجتماعی و کمک به تولید علوم انسانی با محوریت معارف قرآن و اهل بیت‌(ع) از اهداف تأسیس این پژوهشگاه برشمرد.

 

حجت‌الاسلام برنجکار با بیان اینکه پژوهشگاه قرآن و حدیث در تلاش است مرجعیت توأمان قرآن و حدیث را که در حدیث ثقلین بیان شده در همه ابعاد گسترش دهد و برای نظریه‌پردزای در علوم اسلامی با محوریت کتاب و سنت تلاش کند، بر تولید بحث علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی تأکید کرد.

 

وی در ادامه انتشار کتاب‌ها و مقالات، برپایی کنفرانس‌ها و اجرای طرح‌های پژوهشی، چاپ 305 عنوان کتاب در مجموع 859 جلد کتاب و 247330 صفحه مطلب در محوریت قرآن و حدیث را از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از سال 75 تا 92 برشمرد.

 

مشاور عالی رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: تاکنون دانشنامه عقاید اسلامی با 10 جلد، دانشنامه امام حسین‌(ع) در 14 مجلد، دانشنامه امیرالمؤمنین‌(ع) در 14 مجلد و حکمت‌نامه پیامبر اعظم‌(ص) در 14 مجلد چاپ و منتشر شده است.

 

وی از ترجمه 51 عنوان کتاب در مجموع 63 جلد به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، اردو، فارسی، تاجیکی، روسی، فرانسوی، کردی، میانماری، اوگاندایی و فولانی و نیز انتشار 64 شماره از مجله علمی پژوهشی علوم حدیث در 908 مقاله از سوی این مؤسسه خبر داد.

 

حجت‌الاسلام برنجار گفت: انتشار 58 شماره از مجله حدیث زندگی و انتشار 21 شماره از مجموعه میراث حدیث شیعه و نیز انجام 175 طرح پژوهشی، تدوین 77 مقاله پژوهشی در گروه های علمی که هنوز منتشر نشده و برگزاری 35 نشست علمی از دیگر فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث است.

 

وی با اشاره به افتخارات کسب شده از سوی این مؤسسه علمی فرهنگی افزود: مجموعه انتشارات دارالحدیث دو بار در کتاب سال جمهوری اسلامی، هفت بار در کتاب سال حوزه علمیه قم، سه بار در کتاب سال ولایت و 18 بار در جشنواره‌های دیگر برگزیده شده است.

 

یادآور می‌شود که در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث، دکتر مهدی‌نژاد معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و یکی از شخصیت‌های حوزوی سخنرانی می‌کنند.

 

گفتنی است، مراسم گشایش رسمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دوشنبه از ساعت 18:30 تا 20:30 به نشانی قم ـ بلوار 15 خرداد ـ چهارراه نوبهار ـ‌ بعد از شهرک جهاد ـ مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار می‌شود./920/پ202/ی

ارسال نظرات