۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۸۰۱۷۱
صالحی:

جمهوری اسلامی رو به پیشرفت و اقتدار بیشتری خواهد رفت/ احمدی نژاد با دفاع من از خاتمی و هاشمی مخالفتی نمی کرد

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که نباید بزرگان را تخریب کرد، افزود: از آقایان خاتمی و هاشمی همیشه دفاع کردم درحالی‌که وزیر آقای احمدی نژاد بودم و یکبار هم آقای احمدی نژاد نگفت که چرا این مطلب را می‌گویی زیرا آنچه حق است را باید گفت.
نشست صالحي و معاونان وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه نشست صالحي و معاونان وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز یک‌شنبه بیستم مردادماه در نشست با اصحاب رسانه در ساختمان شماره دو وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که ملت ایران با ساخت حماسه سیاسی بار دیگر اقتدار و عزت خود را به رخ جهانیان کشید، افزود: هیچ‌کس باور نمی‌کرد که علی‌رغم تحمیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقابل توجیه و تبلیغات وسیع، قریب به هفتاد و سه درصد از واجدین شرایط در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

وی با بیان این‌که ملت ایران رأی به رویه‌ای تحت عنوان اعتدال و تدبیر دادند، گفت: جمهوری اسلامی مراحلی را گذرانده تا به اینجا رسیده است؛ یکی دوران برانگیختگی که از دوران مشروطه شروع و تا انقلاب اسلامی ادامه یافت و تجلی آن در تحقق انقلاب مقدس اسلامی بود.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی سی و چهار سال دوران بالندگی را گذرانده است و اکنون ملت ایران در میان ملت‌های منطقه و جهان به افتخار آفرینی و اندیشه سازی مفتخر است.

جمهوری اسلامی شیوه حکومت‌داری جدید و عدالت گستری را به دنیا عرضه کرد

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که در این سی و چهار سال شیوه حکومت‌داری جدید و عدالت گستری به دنیا عرضه شد، بیان داشت: در این مدت شاخص‌های اجتماعی ارتقاء داشت که منجر به انعکاس آن در آخرین گزارش سازمان ملل شد به‌طوری‌که بالاترین رشد ارتقاء شاخص‌های انسانی را پس از کره جنوبی داشتیم.

اگر نقصی وجود داشته ناشی از ما مدیران بوده نه آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی

وی با بیان این‌که اگر در این سی و چهار سال نقصی وجود داشته، ناشی از ما مدیران بوده نه آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در سی و چهار سال پس از پیروزی انقلاب، ملت و نظام اسلامی جهت و راه را فراموش نکرده‌اند.

صالحی با اشاره به این‌که از چند ماه پیش از انتخابات با توجه به اطلاعات به‌دست آمده تصور می‌رفت که در سال 92 جمهوری اسلامی وارد فاز جدیدی از تعاملات سیاسی و تحولات اجتماعی خواهد شد، ابراز داشت: نوید می‌دهم که جمهوری اسلامی بیش از گذشته رو به پیشرفت، اعتلا، اقتدار و عزت‌مندی بیشتری خواهد رفت.

محوریت رسانه ایرانی باید بر بنیان ارزش و اخلاق باشد

وزیر امور خارجه با بیان این‌که ما به‌دنبال مصالح کشور و منافع ملی هستیم اما به‌دنبال منفعت‌طلبی نیستیم، تأکید کرد: همان‌طور که ما در عرصه سیاست دارای مبنای ارزشی هستیم، محوریت رسانه ایرانی هم قطعا باید بر بنیان ارزش و اخلاق باشد تا یک رسانه ویژه در جهان باشد.

وی با اشاره به این‌که رسانه باید بی‌طرف و مردمی باشد، گفت: رسانه برای تنویر و ساختن افکار عمومی باید پاک اندیش و بی‌طرف باشد.

صالحی با بیان این‌که رسانه‌ها عمدتا می‌گویند که مستقل هستند اما وقتی عمق مطالب را می‌بینیم، مشخص می‌شود که بی‌طرفی خیلی رعایت نمی‌شود، گفت: رسانه‌ها باید افکار را نقد صحیح، شفاف و خداپسندانه کنند زیرا در این‌صورت مردم‌پسندانه هم می‌شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی و رسانه‌ها در یک چالش بزرگ با استکبار جهانی قرار دارند و به‌طور طبیعی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا جمهوری اسلامی را یک کشور و نظام ناکارآمد جلوه بدهد و رسانه‌ها وظیفه مقابله با آن را دارند.

صالحی بیان داشت: وقتی موسویان را به‌عنوان جاسوس دستگیر کردند، من رییس سازمان انرژی اتمی بودم و گفتم که من او را جاسوس نمی‌دانم.

وی با اشاره به این‌که نباید بزرگان را تخریب کرد، افزود: از آقایان خاتمی و هاشمی همیشه دفاع کردم درحالی‌که وزیر آقای احمدی نژاد بودم و یکبار هم آقای احمدی نژاد نگفت که چرا این مطلب را می‌گویی زیرا آنچه حق است را باید گفت.

وزیر امور خارجه گفت: به مسؤولین کشورهای دیگر علی‌رغم این‌که دشمن ما هستند، نباید بی‌حرمتی کنیم زیرا سبب می‌شود تا آنها هم به مسؤولین ما بی‌حرمتی کنند.

صالحی با بیان این‌که رسانه‌ها را پل ارتباطی بین سیاست خارجی و افکار عمومی مردم جهان و دریچه، رصدخانه و منعکس کننده تحولات درون و بیرون می‌دانیم، افزود: امیدوارم ارتباطی که تا امروز بوده تقویت شود و ارتباط عاطفی هم وجود داشته باشد.

به دانشگاه برمی‌گردم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که پس از این دوران به چه کاری می‌پردازید، گفت: امر قطعی این است که ما از دانشگاه آمده‌ایم و به دانشگاه برمی‌گردیم؛ اما اگر در این میانه اتفاقی بیفتد که سرنوشت به‌گونه دیگری رقم بخورد، آن را به تقدیر الهی برمی‌گردانیم.

وزیر امور خارجه درباره اظهارنظر یکی از مقامات کانادایی گفت: او درباره خود و خانواده خود صحبت می‌کند و به ما ربطی ندارد.

جمهوری اسلامی حقیقت استقلال سیاسی را به نمایش گذاشت

وی با تأکید بر این‌که جموری اسلامی، یک کشور درحال توسعه در طول مدت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حقیقت استقلال سیاسی را به نمایش گذاشت، افزود: از همان موقع دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی شروع می‌شود اما نتوانستند به هدف خود برسند و جمهوری اسلامی به لطف الهی با حمایت مردمی توانسته به‌خوبی جلوی این فشارها بایستد و از استقلال سیاسی خود دفاع کند.

صالحی با بیان این‌که پیام رییس جمهور تعامل بوده به‌جای تقابل‌ها، اظهار داشت: ما کشوری اهل گفت‌وگو، تعامل و همزیستی با همه کشورهایی هستیم که به همین اصول اعتقاد داشته باشند.

وزیر امور خارجه موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی درباره تحولات منطقه را نسبت به موضع‌گیری‌های کشورهای همسایه پیروز دانست و گفت: رسانه‌ای که یکسال پیش گفت که "وزیر امور خارجه‌ای که نداند بشار اسد یک هفته دیگر سقوط می‌کند..."، باید عذرخواهی کند.

وی گفت: دنیای غرب متوجه شده که اکنون وقت تعامل با جمهوری اسلامی است و استقبال رسانه‌ها از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی برای این بوده که به فاز جدیدی ورود پیدا کردیم.

صالحی بیان داشت: برخی از مقامات کشور ما در بسیاری از مسائل، درباره روابط با کشورهای همسایه مواضعی می‌گرفتند که مشکل‌آفرین می‌شد.

وزیر امور خارجه نقش دولت‌های نهم و دهم را گسترش مفهوم مهرورزی و عدالت ارزیابی کرد و با بیان این‌که همه دولت‌‌ها به‌جز رییس جمهور نخست که ملت تکلیف او را مشخص کردند، در جهت منافع ملی و مصالح کشور تلاش کردند، گفت: دولت دهم تلاش کرد تا به‌زیبایی دولت را به دولت بعدی بسپارد.

تحلیل مراحل مختلف پرونده هسته‌ای

وی با بیان این‌که از زمانی که بحث هسته‌ای آغاز شد، در وزارت خارجه پیگیری می‌شد و کسی جز نماینده جمهوری اسلامی که وابسته به وزارت خارجه است، برای بیان و تبیین مواضع جمهوری اسلامی نبود، افزود: به‌دلیل این‌که در بحث هسته‌ای چند نهاد درگیر بودند، بنا به توصیه وزارت امور خارجه وقت، این موضوع به شورای عالی امنیت ملی منتقل شد زیرا دبیرخانه این شورا با مجموعه نهادهای کشور مرتبط است.

صالحی ادامه داد: در زمان آقای روحانی می‌خواستند پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ببرند که با کمک مالزی و آفریقای جنوبی جنبش عدم تعهد را در وین به‌وجود آوردیم و توانستیم جلوی بسیاری از خواسته‌های غرب را بگیریم.

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که در زمان آقای لاریجانی بحث شش سؤال مطرح شد که ابتکار او بود و انتهای حل و فصل مسأله همزمان با مسؤولیت آقای جلیلی در شورای عالی امنیت ملی شد، گفت: مسؤولیت آقای جلیلی مصادف شد با اطلاعات ادعایی غرب که در واقع به بحث سیاسی رسیده بود.

وی ابراز داشت: در چنین وضعیتی برای این‌که بتوانید بحث را پیش ببرید، فقط یک ارگان نیست که بتواند تمامی این موضوع و پرونده را در دست خود بگیرد بلکه جاهای مختلف نظر دارند و ایجاد اجماع کار آسانی نیست و آنچه انجام گرفته نتیجه اجماعی بوده که حاصل شده است.

جلیلی پرونده هسته‌ای را طبق اجماع نظام پیش برد نه نظر شخصی

صالحی در ادامه این مطلب گفت: آقای جلیلی قضیه را طبق اجماع نظام پیش برده و شخصی نبوده که نظر شخصی خود را پیش ببرد؛ دستش درد نکند زیرا کارش را به‌خوبی انجام داد اما متأسفانه مسأله به سرانجام نرسیده و هنوز باز است اما به جاهای خوبی رسیده است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: در آلماتی یک، طرف مقابل انعطاف نشان داد و پایداری و مقاومت جمهوری اسلامی منجر شد تا آنها بفهمند که جمهوری اسلامی در فناوری هسته‌ای دیگر چیزی ندارد که به‌دست نیاورده باشد و متوجه شدند که با جمهوری اسلامی با مقاومتی که از خود نشان داد و فتوای مقام معظم رهبری، راهی جز تعامل ندارند.

وی با ابراز اطمینان از این‌که از این پس براساس اطلاعات و داده‌ها شاهد حل و فصل پرونده هسته‌ای خواهیم بود، بیان داشت: یکی از دستاوردهای وزارت امور خارجه در این دو سه سال اخیر این بود که جلوی انفکاک دانشکده روابط بین‌الملل از وزارت امور خارجه گرفته شد و به دانشگاه علوم دیپلماتیک ارتقاء پیدا کرد و یک حیات جدیدی را شروع کرد.

صالحی ابراز داشت: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران پیگیری می‌شود.

این‌که بگوییم انتخابات اخیر تغییر رویکرد در سیاست خارجی را نشان می‌دهد، منصفانه نیست

وزیر امور خارجه تأکید کرد: این‌که انتخابات اخیر تغییر رویکرد در سیاست خارجی را نشان می‌دهد، من این را نمی‌بینم و دور از انصاف است زیرا بنیان سیاست خارجی ما مسالمت جویانه، تعامل گرایانه، آرمان خواهی واقع گرایانه، منصفانه و متعادل بوده و سرجایش است و آقای روحانی هم همین را می‌گوید.

وی گفت: در وزارت امور خارجه اقداماتی را برای این‌که تحریم‌ها را دور بزنیم و نگذاریم تا به قول خودشان فلج کننده باشد، انجام دادیم.

صالحی بیان داشت: ما نگران وضعیت مصر هستیم که اردوکشی خیابانی به درگیری مردم تبدیل نشود زیرا به ضرر همه امت اسلامی و منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به وقوع تصادف بین دیپلمات عربستانی و یک فرد ایرانی، که منجر به کشته شدن فرد ایرانی شد،  گفت: قوه قضاییه اعلام کرد که  پولی بیش از دیه را به‌صورت علی الحساب باید واریز کنند.

ظریف یک دیپلمات با تجربه و مورد اعتماد روحانی است

وی دکتر ظریف را از دوستان و همکاران قدیمی خود دانست و با اشاره به این‌که وی از مشاورین آقای روحانی در بحث هسته‌ای بوده است، افزود: آقای ظریف را مانند بسیاری از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه یک دیپلمات با تجربه می‌دانم.

صالحی همچنین ابراز داشت: تنها وزارتخانه‌ای که به‌راحتی می‌توان برای آن وزیر پیدا و منصوب کرد، وزارت امور خارجه است و آقای ظریف هم با تجربه و سابقه‌ای که داشتند، در زمره این عزیزان هستند و مورد اعتماد بودن نزد آقای روحانی از نقاط قوت او محسوب می‌شود./956/پ202/ص

ارسال نظرات