۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۸۱۰۴۰
سخنگوی دستگاه قضا:

قوه قضاییه برای تعامل با دولت تلاش می‌کند/ تعقیب عوامل فتنه 88 پس از ورود به کشور

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا از عزم جزم قوه قضاییه برای تعامل با دولت یازدهم خبر داد و تاکید کرد که به محض ورود عوامل فتنه 88 به کشور آنها تحت تعقیب و پیگرد قرار خواهند گرفت.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور عصر امروز دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه از پرداخت دیه علی‌الحساب به خانواده‌های آسیب دیده حادثه سد کارون سه خبر داد و از مساعدت وزارت نیرو وقت در این زمینه تشکر کرد.

وی ورود قوه قضاییه و دادستانی به این حادثه را دارای اثرات و برکات خوبی دانست و افزود: دیه پرداختی علی الحساب به مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون تومان را وزارت نیرو تأمین کرده است.

دادستان کل کشور گفت: پرونده این حادثه تشکیل و بنا بر کارشناسی اولیه، سازمان آب و نیرو مقصر دانسته شده و دو نفر دراین راستا بازداشت شده‌اند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن اعلام هشدار به مرتکبین به جرایم خشن از قبیل تجاوز به عنف، مزاحمان مردم، سرقت‌ مسلحانه و آدم ربایی، تأکید کرد: در رابطه با این جرایم هیچگونه اغماضی نخواهد شد و حکم محکومین آن بدون درنگ اجرا خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این‌که پرونده کهریزک در مرحله تجدیدنظر بود، بیان داشت: این پرونده به دیوان عالی کشور رفته و منتظر هستیم تا این دیوان حکم و نظر خود را اعلام کند.

وی پرونده بیمه را حجیم و دارای اوراق بسیاری دانست و با اشاره به این‌که دیوان عالی کشور در این زمینه زحمات زیادی کشیده است، ابراز داشت: حکم این پرونده به‌زودی از طرف دیوان عالی کشور صادر می‌شود.

دادستان کل کشور به تصویب قانون جدید عدالت اداری در مجلس و سپس ایراد شورای نگهبان به این مصوبه اشاره کرد و افزود: این مصوبه سپس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و تصویب، ابلاغ و لازم الاجرا شد و دارای ویژگی‌هایی است که قانون پیشین از آن برخوردار نبود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که به اتهام همه کسانی که به‌نحوی در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی دارای اتهام بودند، رسیدگی شده که برخی رفع اتهام و برخی محکوم شدند و حکم شان قطعی شده است، گفت: برخی در مرحله تجدیدنظر خواهی قرار دارند و مقدار قابل توجهی در نوبت محاکمه هستند.

خلاء حجت‌الاسلام پور محمدی در سازمان بازرسی را شاهد هستیم

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این‌که قوه قضاییه از زمانی‌که رفتن حجت‌الاسلام پورمحمدی به وزارت دادگستری قطعی شده، برای جایگزینی وی تلاش می‌کند، بیان داشت: برای تصدی سازمان بازرسی کل کشور گزینه‌هایی مطرح هستند اما هنوز ابلاغی رسمی صادر نشده است.

وی در ادامه این مطلب به روز رسانی را یکی از اقدامات دوره ریاست حجت‌الاسلام پورمحمدی در سازمان بازرسی کل کشور که در نتیجه آن بسیاری از مفاسد و تخلفات انجام نمی‌شد دانست و افزود: خلاء وی در سازمان بازرسی کل کشور را شاهد هستیم.

دادستان کل کشور به پرونده حادثه قم اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده‌ای که از طرف مجلس می‌آید، به دادستانی تهران ارجاع داده می‌شود و دادستانی هم آن را به شعبه ذیربط ارجاع می‌دهد و سپس رسیدگی آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که در هفته‌های اخیر پرونده فساد اقتصادی داشتیم و دو نفر هم درباره آن بازداشت شده‌اند، افزود: اگر ورود سیستم اطلاعاتی و قضایی به این پرونده نبود، چه بسا مبلغ قابل توجهی که در خارج از کشور بود، به کشور بازنمی‌گشت و همچنین در تلاش هستند که مبلغ دیگر را هم برگشت بدهند.

قوه قضاییه برای تعامل با دولت تلاش می‌کند

سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر این‌که اگر همه ما ملتزم به قانون باشیم یا اختلافی پیش نمی‌آید و یا بسیار کم خواهد بود، بیان داشت: دولت یازدهم و رییس جمهور محترم پیش و پس از انتخابات اعلام کردند که ملتزم به قانون خواهند بود و قوه قضاییه تلاش می‌کند که با دولت تعامل داشته باشد.

وی اظهار داشت: قوه قضاییه واقعا می‌خواست که با دولت‌های نهم و دهم تعامل داشته باشد.

دادستان کل کشور گفت: خلاف قانون بودن مصوبه دولت زمانی قطعی مشخص می‌شود که در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح شود و رأی بیاورد.

تعقیب عوامل فتنه 88 پس از ورود به کشور 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برخی از عوامل قضایای قتنه 88 اگر به کشور برگردند، حتما تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و چه بسا بطور غیابی محکوم شوند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: پرونده تصادف دیپلمات عربستانی شاکی خصوصی دارد و وزارت امور خارجه درحال پیگیری این پرونده است.

راه‌اندازی مرکز رسانه قوه قضاییه

وی با بیان این‌که راه‌اندازی مرکز رسانه قوه قضاییه تصویب و ساختار آن پیش‌بینی شده است، گفت: با دو یا سه نفر درباره ریاست مرکز رسانه قوه قضاییه صحبت شده که هرکدامشان به قطعیت برسد، کار آن آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه این مطلب خاطرنشان ساخت: اگر مردم را با وظایف و حقوق خود آشنا کنیم، ممکن است بسیاری از جرایم اتفاق نیفتد و بسیاری از پرونده‌ها تشکیل نشود.

سخنگوی دستگاه قضا طولانی شدن پرونده ستار بهشتی را به نفع فرد متوفی به‌دلیل مشخص شدن عامل آن دانست و اظهار داشت: بازپرس این پرونده هر راهی که ممکن بوده را رفته و تحقیق کرده است.

قرارداد کرسنت

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره قرارداد کرسنت، با اشاره به این‌که این پرونده از چند سال پیش در دستگاه قضایی تشکیل و برای افرادی که متهم به دریافت پورسانت بودند، حکم صادر شده است، افزود: پرونده برخی از آنها به‌ویژه مسؤولانی که طرف قرارداد بوده و آن را امضا کرده بودند، مفتوح بود و بخشی به دادگاه و بخشی به دادسرا رفته است.

وی گفت: پرونده اورینتال کیش مربوط به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است و من درباره آن اظهارنظری نمی‌کنم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که با برخی از کشورها قرارداد استرداد مجرمین داریم که طبق توافق نامه پیگیری می‌شود، اظهار داشت: با برخی از کشورها قراردار استرداد مجرمین نداریم که وزارت امور خارجه آن را دنبال می‌کند تا حقی از ایرانیان بازداشت شده در خارج از کشور ضایع نشود و همچنین روابط بین‌الملل قوه قضاییه هم تلاش می‌کند تا اقداماتی را انجام بدهند.

دادستان کل کشور با اشاره به این‌که فائزه هاشمی محکومیتی داشت که تمام شد و از زندان آزاد شد، افزود: برای فائزه هاشمی در مدت زمان زندان پرونده‌ای به‌عنوان اخلال در زندان تشکیل شده بود که به دادگاه رفت و دادگاهی که حکمش را صادر کرده  گفته است باتوجه به این‌که اخلالی در زندان به‌وجود نیامده بود، وی تبرئه می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: از خانم فاطمه هاشمی شکایتی شده و برای وی پرونده تشکیل شده است./956/پ201/ج

 

ارسال نظرات