معرفی مقالات شماره شصت و چهارم «نقد و نظر»
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: این شماره از فصلنامه با مقالات زیر گردآوری شده است:
«تأملاتی معناشناختی در حقیقت ارزش اخلاقی / محمد علی مبینی».
« نظریه عمل ابن سینا / مهدى ذاکرى»
« عقلانیت مدرن و بحران فقه / حسین واله»
« جامعه، فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان / حجتالاسلام حبیبالله بابایی»
« بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس / محمد میری»
«نجات در اسلام و مسیحیت (با تأکید بر قرآن کریم و کتاب مقدس) / مصطفی آزادیان»
«طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو / حجتالاسلام محمد هادى یعقوبنژاد»
تأملاتی معناشناختی در حقیقت ارزش اخلاقی
محمد علی مبینی
چکیده: برخی نظریههای اخلاقی به ویژه نظریههایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه دادهاند به فاصله عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زدهاند. اما به نظر میرسد ارائه هرگونه تبیین وجودشناسانه موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوشهای معناشناسانه درباره خوبی و بدی امور به این نتیجه میرسیم که ما در مقام معناشناسی، گونهای قابلیت تحسین را در خود امور ارزشی و اخلاقی مییابیم و این چیزی است که در نظریهای مانند نظریه ضرورت بالقیاس الیالغیر که بنابر تقریر مشهور آن، یک تبیین توحیدی و خدامحورانه به شمار میرود نادیده گرفته شده است. و در نتیجه، به پیامدی ناخواسته گرفتار میشود که بر اساس آن درکهای اولیه ما از ارزشمندی امور اخلاقی از اعتبار میافتند و دسترسی معرفتی ما را به ارزشها دشوار میسازند و به جهت دشواری کسب چنین معرفتهایی، احتمال انحرافها و اختلافات معرفتی در قلمرو اخلاق و در پی آن، اختلافهای اخلاقی در جامعه زیاد میشود.
نظریه عمل ابن سینا
مهدى ذاکرى
چکیده: در تصویری که ابن سینا از مبادی فعل اختیاری انسان بدست میدهد، آدمی لذیذ (مفید/خیر) یا مؤلم (مضر/شر) بودن چیزی را ادراک میکند. آنگاه به آن میل و شوق پیدا میکند، سپس اراده پدید میآید و در نتیجه، اعصاب یا قوای فاعلهای که در عضلات قرار دارند، عضلات را به حرکت در میآورند و فعل انجام میشود. این تصویری کلی است که از نقاط مختلف آثار ابن سینا میتوان اجزای آن را گرد هم آورد، اما همگی این اجزا در نظر اول - و گاه در واقع - با یکدیگر سازگار نیستند. از نکات مهم نظریه عمل ابن سینا این است که قوای ظاهری، واهمه و عقل - هر سه - در ادراک لذت نقش دارند، اما هر یک لذت مخصوصی را به نحو خاصی ادراک میکنند. به نظر میرسد استدلال ابن سینا بر وجود اراده و نیز نقش واهمه و عقل عملی در عمل خالی از اشکال نباشد.
«عقلانیت مدرن و بحران فقه»
حسین واله
چکیده: امروزه و با تحولات دنیای جدید، پارهای احکام فقهی در دوران معاصر (یا در برخی نقاط جغرافیایی) نه به این دلیل که موضوع آنها منتفی شده، بلکه به سبب پیامدهای نامطلوبی که اجرای آنها به دنبال دارد قابل اجرا نیستند. از این مسئله گاه به «بحران فقه» یاد میشود. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای حل این به ظاهر بحران، بازسازی عقلانیت فقهی بر اساس عقلانیت مدرن است. این راه حل به سبب تعهدات شناختشناسانه سنگین، تجدید نظر در مسلمات اصولی و استفاده ناروا از برخی قواعد کلامی، چندان جذابیتی برای سنتگرایان ندارد. ضمن اینکه به جای حل مشکل، آن را تنها یک گام به پس میراند. این راه حل با اصل مشکل در یک نقطه اشتراک دارد: رویکرد اتمیستی در استنباط احکام شرعی.
جامعه، فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان
حجتالاسلام حبیبالله بابایی
چکیده: این نوشته بر ربط میان تصوف و تمدن در تفکر و تجربه عرفانی معطوف خواهد بود، تا نخست در نگاه نظری کارکردهای تمدنیِ آموزههای عرفانی و امکان نگرش تمدنی به ایدههای صوفیانه روشن شود و آنگاه نسبت میان تصوف و تمدن به لحاظ عینی و تاریخی نیز روشن گردد که چنین آموزههای عرفانی ـ تمدنی نه تنها در کتابها و نوشتههای اهل معرفت، بلکه در عرصه عینیت تاریخی نیز تحقق یافته و در صورتبندی جامعه، فرهنگ و تمدن اسلامی نقش داشته است. از این منظر بدون توجه عمیق و عقلانی به میراث عرفانی، نه فهم تمدن اسلامی درگذشته میسور خواهد بود و نه تأسیس و یا احیای این تمدن در آینده.
بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس
محمد میری
چکیده: پیوند مباحث خودشناسی و خداشناسی در قرآن کریم و کلمات شریف معصومین: اهمیت «علم النفس» را نزد فیلسوف مسلمان دو چندان کرده است. افزون بر این، آیات الاهی و رهنمودهای معصومان: درباره نفس، افقهای جدیدی پیش روی اندیشمند مسلمان قرار داده است. با این وجود، سازگار کردن دستاوردهای عقلی با ظواهر شرع، مسئلهای مستقل و چالشی مهم برای فیلسوف مسلمان به شمار میرود. درحالیکه بیشتر متکلمان - به پیروی از ظواهر ادله نقلی - به طرفداری از نظریه «پیدایش نفس پیش از بدن» پرداختهاند، تقریبا همه فیلسوفان مسلمان خلقت نفس پیش از بدن را محال دانسته و به نوعی به حدوث نفس - همراه با بدن یا پس از آن - قائل شدهاند. بیشک دیدگاه ملاصدرا، بر دیگر مکاتب برتری دارد؛ چرا که افزون بر همخوانی و سازواری آن با محتوای آیات و روایات با اصول فلسفی نیز سازگاری بیشتری دارد.
نجات در اسلام و مسیحیت (با تأکید بر قرآن کریم و کتاب مقدس)
مصطفی آزادیان،
چکیده: یکی از مباحث عمده ادیان، پاسخگویی به مسئله نجات است و این مسئله از مهمترین دغدغههای دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت، بهشمار میرود. نجات در اسلام به معنای رهایی از گناه و ناخشنودی خداوند و نیل به قرب و رضای الاهی است که در پرتو ایمان به خداوند و انجام اعمال نیکو تحقق مییابد، اما در مسیحیت «نجات» به معنای رهایی از گناه نخستین و پیامدهای آن است که تنها به مدد فیض الهی و قربانیشدن حضرت عیسی مسیح میسر میشود. این مقاله مهمترین مسائل مربوط به آموزه نجات را - بر اساس قرآن کریم و کتاب مقدس - بررسی میکند.
طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو
حجتالاسلام محمد هادى یعقوبنژاد
چکیده: طبقهبندی علوم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان بوده و اندیشوران و بزرگان علم و دین در اینباره ابراز نظرها کردهاند. طبقهبندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشته تاریخی و تمدنی ما، دانشمندان و فیلسوفان مسلمان درباره طبقهبندی علوم اظهارنظر کردهاند، ولی اکنون با توجه به تحول علوم و مسایل جدید، با چالشهایی در مسیر نظام طبقهبندی دانش روبهرو شدهایم که بررسی آنها میتواند بخشی از ابهامات را مرتفع نموده و راهکاری تازه فراروی تدوین طبقهبندی نوین علوم قرار دهد که این مقاله به بررسی آن پرداخته است.
گفتنی است شماره شصت و چهارم فصلنامۀ علمی- پژوهشی«نقد و نظر» که در زمستان 1139 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به تهیه کنندگی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد./992/ن603/ق