۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۸۲۸۶۵
کارشناس حوزوی:

فرزندان بر اساس آنچه می‌بینند تربیت می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیت دینی گفت: فرزندان بر اساس آنچه می‌بینند تربیت می‌شوند، ما باید ببینیم که فرزندان یک سال با چه تصاویری روی لوازم‌التحریری قرار است انس بگیرند، آیا ما بن تن و باربی را برای او الگو می‌کنیم؟
چگونگي بيان مفاهيم ديني براي کودکان و نوجوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیت دینی، در برنامه پرسمان کودک و نوجوان گفت: امام صادق(ع) سنین بچه‌ها را به سه هفت سال تقسیم کرده است، هفت سال اول بچه‌ها بازی کنند و در مسیر بازی تعلیم و تربیت محقق شود، هفت سال دوم بچه‌ها خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و هفت سال سوم باید حلال و حرام الهی را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: این روایت نشان می‌دهد که ما پدر و مادرها وقتی فرزندانمان به سن هفت سالگی می‌رسند آن‌ها را آماده تعلیم و تربیت می‌کنیم، با این کار در راهی قدم برمی داریم که ائمه برای ما ترسیم کرده‌اند، این مسیر، مسیر مقدس و پاکی است، ما همیشه برای مسیر پاک و اهداف مقدس باید یک سری شرایط خاص را پیش بینی کنیم که بتوانیم به هدف خاصی دست بیابیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: یکی از دغدغه والدین برای تعلیم و تربیت فرزندان این است که چگونه آن‌ها را به تعلیم و تربیت راغب کنند و آن‌ها با عشق و علاقه بیشتری به تعلیم و تربیت بپردازند، اگر ما سنگ بنای تحصیل فرزندان را از ابتدا خوب و صحیح قرار دهیم یک رضایت‌مندی تا پایان تحصیل فرزند خواهیم داشت، اما کج نهادن این سنگ باعث می‌شود که ما همیشه با تحصیل فرزندمان مشکل داشته باشیم.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که نگرش ما به عنوان والدین به تعلیم و تربیت صحیح باشد، مثلاً گاهی اوقات مادران به فرزندان خود می‌گویند «کاش مدرسه باز می‌شد از دستت راحت می‌شدم»، با این کار از همین ابتدا مدرسه را تنبیه گاهی برای بچه ترسیم می‌کنیم که از خودمان دور می‌شوند، مکان تعلیم و تربیت مکان بسیار مقدسی است، نگاه ما نیز باید به آن مقدس باشد.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کنیم آن است که وقتی می‌گوییم بوی مهر ماه می‌آید، بوی تعلیم و تربیت می‌آید، همان طور که بهار می‌آید و والدین به تکاپو می‌افتند، باید با همان شور و نشاط مهر ماه را شروع کنند، این گونه نباشد که با غر زدن به بچه‌ها سراغ لباس فرم بروند، که باز دوباره باید لباس بگیریم پول بدهیم، لباس سال قبل چطور بود، این گونه شور و هیجان اول مهر را در بچه‌ها از بین نبریم.

این کارشناس تربیت ادامه داد: البته باید قناعت را به بچه‌های خود بیاموزیم، مثلاً اگر کیفی دارند نگه دارند و از آن استفاده کنند، اما هرگز از دفترهای نیمه شده برای سال جدید استفاده نکنیم، آن‌ها را به عنوان چک نویس یا بعد از گذشت چند ماه از سال برای استفاده به دانش آموز بدهیم.

وی بیان داشت: نکته دیگر، نسبت به فرزندان کلاس اولی است، ظاهراً بر اساس آمار بیش از یک میلیون دانش آموز امسال می‌خواهند برای اولین بار مدرسه را تجربه کنند، خیلی خوب است که در این مدتی که باقی مانده است، چند باری پدر و مادر وقت بگذارند دست فرزند را بگیرند به نزدیکی مدرسه‌ای که قرار است به آنجا برود ببرند، یعنی بچه یک دفعه وارد فضای جدیدی نشود و عشق و علاقه در بچه ایجاد شود.

این کارشناس تربیت دینی ابراز داشت: فرزندان بر اساس آنچه می‌بینند تربیت می‌شوند، ما باید ببینیم که فرزندان یک سال با چه تصاویری روی لوازم‌التحریری قرار است انس بگیرند، آیا ما بن تن و باربی را برای او الگو می‌کنیم؟ آیا ما دوست داریم که فرزندانمان مانند آن‌ها شوند، امام صادق (ع) وقتی می‌خواهند پدر نمونه را معرفی کنند می‌گوید «پدر باید کاری کند که فرزندانش به واسطه دانش و تربیت اهل بهشت شوند».

وی ادامه داد: ما باید ببینیم که با این لوازم‌التحریر می‌توانیم قدمی برای سعادت فرزندانمان برداریم یا نه، همه کارشناسان تربیتی بدون استثنا می‌گویند این‌ها خوب نیستند، حتی ما وقتی که مطالعه‌ای روی کشورهای دیگر حتی غیر مسلمان انجام می‌دهیم می‌بینیم آن‌ها هم نظر دارند، هر چیزی که باب شود، عکس هر چیز را نمی‌پسندند، ولو اینکه خارج از دایره اسلام هستند.

وی در پایان گفت: ما حتماً در لوازم‌التحریر فرزندان دقت داشته باشیم، هر چند که لوازم‌التحریر را باید معلم تعیین کند و بعد از ورود دانش آموز به مدرسه باید این خرید صورت گیرد، اما در خرید لوازم‌التحریر نباید تابع فرزندان باشیم، باید ببینیم که چه چیزی برای او بهتر است، دانش آموز نباید حق انتخاب گسترده داشته باشد، بلکه باید محدودیت‌هایی را برای او قرار دهیم، مثلاً بگوییم از این دو دفتر یکی را انتخاب کن./9194/پ202/ی

ارسال نظرات