۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۸۵۸۶۰
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

توبه عنایتی از سوی پرودگار است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به اهمیت ستر عیوب دیگران، گفت: افراد اگر به عیوب خود توجه کنند و در صدد رفع آن ها باشند، به عیب جویی از دیگران مشغول نمی شوند.
توبه عنایتی از سوی پرودگار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، ظهر امروز در سلسله نشست های اخلاقی این مدرسه با محوریت حکمت های نهج البلاغه، گفت: یکی از اسامی روز قیامت، «یوم تبلی السرائر» است. در قیامت عیوبی که در دنیا پنهان کردیم آشکار می شود، ما باید در دنیا عیوب خود را اصلاح کنیم از گناهان خود توبه کنیم تا به پیامدهای آن گرفتار نشویم. 

 

وی با اشاره به حکمت، «الحذرَ الحذرَ! فَواللهِ لقد سَتَر حَتی کَانَّه قَد غَفر؛ هشدار هشدار!به خدا سوگند، چنان پرده پوشی کرده که پنداری تو را بخشیده است.»، اظهار کرد: خداوند گناهان انسان ها را به گونه ای می پوشاند که گویی آن ها را بخشیده است. حضرت علی(ع) در این حکمت با تکرار کلمه الحذر و آوردن قسم، عظمت ستار العیوبی خداوند را بیان می کنند.

 

نیک با بیان این که حضرت علی(ع) می فرمایند: « عَیبک مَستور مَا اسعدَک جدک؛ عیب تو آن گاه که روزگار با تو هماهنگ باشد، پنهان است»، افزود: اگر در تاریخ اسلام نگاه نقادانه داشته باشیم، متوجه می شویم که گذر زمان انگیزه ها و رفتارهای شیطانی افراد را بر ملا کرده است. سخنان پنهانی معاویه با عمرو عاص، بعد از مرگ معاویه آشکار شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گرفتاری هایی که انسان ها در دنیا به آن دچار می شوند، یا به خاطر گناهانشان است که به سبب این گرفتاری ها انسان ها پاک می شوند، یا برای ترفیع مقام آن هاست.

 

توفیق توبه عنایتی از سوی پرودگار است

وی خاطرنشان کرد: هر توبه بنده بین دو توبه خداوند قرار دارد. توبه توفیقی از جانب خداوند است. عنایت خداوند موجب می شود تا توفیق توبه نصیب افراد شود، بعد فرد توبه می کند و در انتها خداوند توبه او را قبول می کند.

 

نیک با اشاره به این که حضرت  علی (ع) می فرمایند: «اَکبُر العیب اَن تعیب ما فیِک مثله، بزرگترین عیب این است که از چیزی خرده گیری که مانند آن در خودت وجود دارد.»، گفت: افراد اگر به عیوب خود توجه کنند و در صدد رفع آن ها باشند، به عیب جویی از دیگران مشغول نمی شوند. بهشت بر سخن چینان و عیب جویان حرام است.  

 

وی تصریح کرد: هر عملی که افراد در دنیا انجام می دهند، عکس العملی در پی دارد، اگر انسان مومنی عمل نیکی انجام دهد و ما کار او را تایید کنیم، در پاداش کار او شریک هستیم. ما باید آراسته به صفات خدایی شویم. اگر خداوند ستار العیوب است و عیب های بندگان را می پوشاند ما نیز نباید آن ها را آشکار کنیم.

 

مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س) مشهد با بیان این که خداوند در قرآن می فرماید:«وَلَیعفوُا وَلیصفَحوا»،افزود: ما باید عیوب دیگران را پوشانده و آنان را ببخشیم نبی اکرم(ص) در زندگی خود سعه صدر داشتند و به خاطر نفع خودشان کسی را مواخذه نمی کردند./930/پ202/ب

ارسال نظرات