۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۸۶۸۱۷
استاد حوزه و دانشگاه:

پیام قیام عاشورا باطل ستیزی و نرمش قهرمانانه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گودرزی، بی محبتی را عامل اساسی کمرنگ شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در جامعه باید محبت مدنی موج بزند تا احساس مسؤولیت همگانی زنده شود.
پیام قیام عاشورا باطل ستیزی و نرمش قهرمانانه است

به گزارش خبرنگا رخبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام حمیدرضا گودرزی، استاد حوزه و دانشگاه در دوره کوتاه مدت تبلیغ که پیش از ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: پیام های عاشورا باید با توجه به نیاز مخاطب، زمان شناسی و به صورت کاربردی عرضه شود.

 

وی در ابتدا با اشاره به پیام های اخلاقی نهضت عاشورا اظهار کرد: آزادی، ایثار، تکریم انسانها، توکل، الگوگیری از بزرگان و جهاد با نفس، تعدادی از پیام های انقلاب حسینی است.


این کارشناس تبلیغ در ادامه به تشریح برخی نمونه های جهاد با نفس پرداخت و افزود: عمربن قرظه انصاری با آن که برادرش در سپاه عمرسعد بود و با وجود اصرار او در مقابل حبّ خانوادگی ایستاد و از لشکر حسینی جدا نشد تا به فیض شهادت نائل شد.

 

وی ادامه داد: به محمدبن بشر خضرمی خبر دادند که فرزندت در مرزهای ری دستگیر شده است؛ امام (ع)به او فرمودند برو به امور فرزندت رسیدگی کن اما محمدبن بشر از حب فرزند گذشت تا در رکاب امام معصوم به شهادت رسید؛ و نمونه های بسیار دیگری همچون ماجرای جنادة بن عمرو انصاری و نافع بن هلال که اوج جهاد با نفس و گذشتن از محبت های دنیایی در راه رسیدن به خداست.

 

وی غیرت را یکی دیگر از پیام های اخلاقی نهضت کربلا دانست و گفت: امام (ع) به حرم دستور می دهند که مبادا در شهادت من گریبان چاک کنید یا صورت خود را بخراشید؛ و همین طور در آخرین لحظات به لشگر یزیدیان فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و تا من زنده هستم به سمت حرم نروید.

 

حجت الاسلام گودرزی در ادامه به بیان پیام های سیاسی نهضت عاشورا پرداخت و ابراز داشت: اطاعت از ولایت و تبیین جایگاه رهبری شیعه اولین پیام نهضت حسینی است زیرا امامت منصبی الهی است که از میان همه پیامبران، تنها حضرت ابراهیم و نبی اکرم (ص) دارای مقام امامت عامه بوده اند.

 

وی به تشریح فریضه امر به معروف و نهی از منکر در نهضت عاشورا پرداخت و افزود: باید محبت مدنی در جامعه موج بزند تا در اثر این محبت مردم نسبت به سرنوشت هم احساس مسؤولیت داشته باشد و در نتیجه همدیگر را به خوبی ها بخوانند و از بدیها بازدارند؛ و ریشه کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را باید در کمرنگ شدن محبت در جامعه جستجو کرد.

 

حجت الاسلام گودرزی در پایان به روح باطل ستیزانه جاری در حرکت امام حسین (ع) به عنوان الگوی عملی برای زندگی امروز پرداخت و گفت: عاشورا ادامه حرکت باطل ستیزانه ای است که از ابتدای آفرینش انسان آغاز شده است و آن دعوت به نور در برابر دعوت به ظلمات بوده است و مبادا کسانی تبلیغ کنند که نور و ظلمت قابل جمع هستند زیرا عاشورا به ما می آموزد در برابر دشمن مکتبی تنها نرمش قهرمانانه مجاز است نه تسلیم ذلیلانه./9391/پ202/ب

ارسال نظرات