۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۱۲۴
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

آمریکا و غرب باید تضمین‌های لازم را به ایران بدهند/ طرح مسأله شفاف‌سازی بهانه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طرح مساله شفاف سازی از سوی آمریکا و مقامات غربی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را بهانه‌ای بیش ندانست و تاکید کرد: این آمریکا و غربی ها هستند که باید تضمین های لازم را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران بدهند.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي عضو جامعه مدرسين قم و قائم مقام مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني حجت الاسلام والمسلمين رجبي

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رخدادهای نابجای سفر هیات دیپلماسی کشورمان به نیویورک، اظهار داشت: دولتمردان باید در ادامه روندی در پیش بگیرند که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی با تأکید بر این که به نظر ما در مذاکره صورت گرفته در نیویورک جنبه قهرمانانه توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر«نرمش قهرمانانه» عملی نشد، گفت: ما باید از موضع عزت و اقتدار در مذاکرات حضور پیدا می کردیم.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب، گفت: همان گونه که ایشان فرمودند ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم یعنی در این عرصه تلاش و فعالیت داشته و با موضع برتر و به حق خود در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم زیرا موضع ما حق و موضع آنها باطل و از روی تجاوزگری و زورگویی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بدون شک اگر مذاکرات با اقتدار یا هرگونه تعاملی شکل بگیرد دشمن متوجه می شود که اینجا جای امتیاز دهی نیست، اینجا جای تعامل برابر و یا کوتاه آمدن دشمنان است چراکه این آنها هستند که بر اساس خوی استکباری و زور پیش می روند و موازین بین المللی را زیر پا می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان این که مذاکرات به لحاظ محتوی، شکل و صورت و رده باید مقتدرانه برگزار می شد، ابراز داشت: اگر این مذاکره در رده های پایین تر شکل می گرفت بدون شک نشان دهنده اقتدار و برتری ما بود، همان گونه که تا آخرین لحظاتی که مذاکره تلفنی صورت نگرفته بود رسانه های جهانی می گفتند ایران، آمریکا را تحقیر کرد.

وی به دولتمردان توصیه کرد: به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند؛ ایشان مکرر فرمودند که ما به نظام استکباری آمریکا خوشبین نیستیم؛ مسؤولان این حقیقت را مد نظر داشته باشند که نظام های آمریکا و انگلیس سابقه تاریک و بسیار بدی در تعامل با ملت ما دارند و انواع توطئه ها را علیه ما داشته اند بنابراین با هوشیاری، دقت و رعایت کمال هوشمندی در این مذاکرات وارد شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید در مذاکرات به گونه ای وارد شوند که دشمنان بدانند که اتکای دولتمردان ما به نیروی داخل کشور و ولایت است؛ به گونه ای نباشند که دشمنان احساس کنند دولتمردان برای حل مشکلات چشم شان به بیرون کشور است؛ دشمنان باید بدانند که اگر از مواضع خود کوتاه نیایند ما محکم ایستاده ایم.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان این که روند مذاکرات باید به گونه ای باشد که آنها از خوی تجاوزگری و خود برتری بینی دست بکشند، گفت: باید کاری کرد که آنها سر عقل بیایند اما اگر قالب، شکل و محتوای مذاکرات به نحوی باشد که آنها احساس کنند که می خواهیم از حق خود کوتاه بیاییم، رجزخوانی های پوشالی خود را از سر می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی ابراز داشت: آمریکایی ها باید در عمل به ما نشان دهند که به وعده های خود پایبند هستند؛ این آمریکا و سایر کشورهای اروپایی هستند که باید تضمین بدهند که از خوی برتری طلبی دست برداشته اند اما ملتی که می خواهد حق انسانی و بین المللی خود را بدست بیاورد معنا ندارد که بخواهد کوتاه بیاید.

وی با تأکید بر این که برنامه هسته ای ما کاملا شفاف است، گفت: دشمن این را به خوبی می داند و طرح مسأله شفاف سازی بهانه است، بنابراین اینها برای وقت گذراندن و مانور دادن در صحنه بین الملل و برای معرفی خود به عنوان موضع برتر و کدخدای جهان، چنین حرف های بی اساسی می زنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به تعبیر قرآن دشمنان با تار عنکبوتی خود می خواهند با جبهه حق مقابله کنند بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد در این مورد که آیا استکبار جهانی به حق ما اعتراف می کند یا نه؟ و از موضع خود کوتاه خواهد آمد یا نه؟

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ایستادگی ملت ایران در اوج سرافرازی در جنگ تحمیلی، گفت: اگر این اعتماد را به اسلام، ملت و رهبر معظم انقلاب داشته باشیم و چشمان مان به این ظرفیت های درونی باشد و در عین حال تعامل سازنده ای با جهان داشته باشیم مطمئنا این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت و باز دشمنان دچار سرافکندگی و شکست خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در تشریح ریشه بی اعتمادی ملت ایران نسبت به آمریکا، اظهار داشت: پیش از انقلاب حتی پیش از جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت آمریکا و انگلیس همواره در صدد چپاول و توطئه علیه ملت ما بوده و سعی داشته اند ما را تحت سلطه خود قرار دهند؛ چنین سابقه ای نشانه خوی استکباری آنها است.

وی همچنین به مسأله هسته ای اشاره کرد و گفت: فعالیت هسته ای حق مسلم ما و طبق موازین بین الملل بوده است؛ سازمان انرژی اتمی با استفاده از دوربین های خود و بازرسانی که می فرستند کاملا بر فعالیت های ما اشراف دارند و به خوبی می دانند که فعالیت های ما صلح آمیز است اما باز هم همواره بر طبل توخالی شفاف سازی می کوبند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: این نشان می دهد که آنها در پی حقیقت و روشن شدن موضوع نیستند و به دنبال تعامل مسالمت آمیز با ما نیستند؛ رهبر معظم انقلاب هم فرمودند اگر آنها در صدد باشند که مشکلات را حل کنند به آسانی قابل حل است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: آنها به دنبال چه هستند؟ صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای که کاملا مشخص است، اگر بخواهند بدانند که ما روحیه جنگ طلبی نداریم، سابقه ملت ما در طول تاریخ پس از انقلاب این را ثابت می کند، اگر بحث بر سر تروریسم است، که ملت ما خود همواره قربانی تروریسم بوده است؛ اگر بنا است حقوق بشر مطرح باشد این صهیونیسم بین الملل و آمریکا است که حقوق ملت ها را زیر پا می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی یکی دیگر از علل بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا را عدم پایبندی آنان به قوانین بین المللی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: آنها هرکاری که منافع شان اقتضا کند انجام می دهند، در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کردند و حاضر نشدند حمله شیمیایی، شروع جنگ صدام و ترور دانشمندان هسته ای را محکوم کنند.

وی با بیان این که آمریکا هیچ یک از وعده هایی را که داده عملی نکرده است، گفت: با این سابقه طولانی عمل کردن بر خلاف وعده ها هیچ انسان عاقلی نمی تواند به آنها خوش بین باشد و اعتماد کند بنابراین به سخنان آنها نمی توان اتکا کرد./928/ت301/ج

ارسال نظرات