۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۸۷۴۵۱
کارشناس مذهبی مسائل خانواده:

گفت‌وگو از نیازهای بارز زن و مرد است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی مسائل خانواده با بیان این‌که گذشت در زندگی مشترک یک اصل محوری است، گفت: گاهی در زندگی باید به دنبال مصالح بود نه منافع، گاهی به سبب مصلحت لازم است فرد از خطاهای دیگران چشم پوشی کند، در زندگی معصومان(ع) نیز گذشت یک اصل محوری بوده است.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی رضا تراشیون، کارشناس مذهبی مسائل خانواده، شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی راهکارهای افزایش محبت و دوستی میان زن و شوهر پرداخت، گفت: بی‌احترامی نکردن به یک‌دیگر از عوامل افزایش محبت میان همسران است.

وی ادامه داد: زن و مرد باید در جمع‌های خانوادگی و فامیلی احترام یک‌دیگر را بیشتر حفظ کرده و نگه‌ دارند چرا که اگر همسران در برابر دیگران به یک‌دیگر احترام بگذارند دیگران نیز جرأت بی‌احترامی به آن‌ها را پیدا نخواهند کرد.

کارشناس حوزوی با تأکید بر این‌که خانواده‌هایی که در آن‌‌ها حرمت شکنی اتفاق می‌افتد فرزندان حرمت شکن خواهند داشت، اظهار داشت: اگر زن و مرد احترام یک‌دیگر را حفظ نکنند چگونه می‌توان انتظار داشت که همسایگان و دیگران احترام آن‌ها را حفظ کنند.

وی افرود: زندگی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای ما در احترام به یک‌دیگر است، محیط زندگی این دو بزرگوار سرشار از احترام، محبت و همکاری بوده است که شیعیان نیز باید با تصدی از اهل‌بیت(ع) زندگی خود را سرشار از محبت، احترام و همکاری کنند.

گفت‌وگو از نیازهای بارز زن و مرد است

حجت‌الاسلام تراشیون گفت‌وگو را از نیازهای بارز میان زن و شوهر دانست و خاطرنشان کرد: افراد باید سعی کنند در محیط خانواده آغازگر گفت‌وگو باشند چرا که این کار سبب افزایش و عمق بخشی به محبت میان اعضای خانواده می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی لازم است که زن و مرد مدتی از اوقات خود را کنار یک‌دیگر نشسته و در مورد مسائل مختلف و اتفاقات روزمره صحبت کنند، ارتباط کلامی سبب افزایش محبت می‌شود، البته در گفت‌وگو نباید بی‌احترامی، غیبت، توهین و یا تمسخر دیگران اتفاق بیافتد.

کارشناس مذهبی مسائل خانواده با اشاره به این‌که کلمات و گفتار افراد دارای بار عاطفی و روانی است، عنوان ساخت: زن و مرد باید توجه کنند از چه کلمات و جملاتی استفاده می‌کنند، چرا که کلمات دارای بار روانی و عاطفی هستند، جملات و کلمات همسران باید در مسیر استحکام بخشیدن به خانواده باشد که در این صورت عبادت به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر جملات که میان زن و مرد رد و بدل می‌شود سبب افزایش دشمنی و لجاجت شود مسلما این کار پسندیده اسلام نبوده و صحیح نیست، امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «فرد دانا نخست فکر کرده و سپس سخن می‌گوید ولی نادان نخست سخن می‌گوید و سپس فکر می‌کند»، همسران نباید نقطه ضعف یک‌دیگر را به رخ هم بکشند و از بیان کلماتی که طرف مقابل را می‌آزاد خودداری کنند.

گذشت در زندگی مشترک یک اصل محوری است

استاد حوزه با تأکید بر این‌که گذشت در زندگی مشترک یه اصل محوری است، خواستار نادیده گرفتن برخی از مسائل ناچیز و پیش پا افتاده از سوی زوجین شد و گفت: در خانواده‌ای که گذشت نباشد آن خانواده استحکام کافی را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: گاهی در زندگی باید به دنبال مصالح بود نه منافع، گاهی به سبب مصلحت لازم است فرد از خطاهای دیگران چشم پوشی کند، در زندگی معصومان(ع) نیز گذشت یک اصل محوری بوده است.

حجت‌الاسلام تراشیون در ادامه سخنان خود به شاغل بودن بانوان اشاره و اشتغال زیاد را یکی‌ از آسیب‌های خانواده‌ها خواند و اظهار داشت: کار برای زن ارزش نیست بلکه خانه‌داری و تربیت کودکان ارزش به شمار می‌آید، متأسفانه برخی از بانوان به بهانه کار از بچه‌دار شدن و برطرف کردن نیازهای اولیه همسران خود خودداری می‌کنند.

زن بانو است نه کلفت شوهر و کودکان

وی ادامه داد: متأسفانه بی توجهی برخی از آقایان نسبت به ارزش کار خانه‌داری نیز سبب افزایش شاغلی بانوان می‌شود، زن خانم خانه است نه کلفت شوهر و کودکان، نباید با چشم خدماتی به زن نگاه کرد بلکه زن بانوی یک خانواده است، اشتغال زیاد محبت و دوستی را از بین می‌برد، ما کار می‌کنیم تا زندگی کنیم نه این‌‌که زندگی می‌کنیم تا کار کنیم.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که امروزه کار برده داری نوین است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی در سال 90 میزان طلاق در میان بانوان شاغلان 85 درصد بیشتر از بانوان خانه‌دار بوده است، امام رضا(ع) می‌فرمایند «افراد باید زندگی خود را به سه بخش استراحت، عبادت و تفریح تقسیم کنند».

وی عنوان ساخت: نظم و ترتیب نیز از دیگر مسائل افزایش و تقویت محبت میان زن و شوهر است، اصل زندگی همسران باید برپایه نظم و ترتیب باشد چرا که نظم سبب آرامش روانی فرد می‌شود، اصولا مردم از افراد بی‌نظم و بی‌برنامه گریزان هستند.

90 درصد ازدواج‌های کشور روسیه منجر به طلاق می‌شود

کارشناس مسائل دینی جرأت اعتراف به اشتباهات، انجام کارهای عبادی و زیارتی همسران با یک‌دیگر و انجام کارها به صورت کامل را از دیگر عوامل افزایش محبت و مهر میان زن و شوهر برشمرد و گفت: توجه به خداوند متعال حبل‌الله است، دور شدن از خدا سبب دور شدن زن و شوهر از یک‌دیگر می‌شود، در کشور روسیه چون مردم کمونیسم بوده و از خداوند متعال دور هستند 90 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود.

وی در پایان افزود: فرد نباید کارهای خود را نیمه‌کاره رها کند، در زندگی هر کاری را باید به موقع انجام داد، اتمام کار ممکن است خستگی جسمی داشته باشد ولی نتیجه آن آرامش روحی است./993/پ202/ع

ارسال نظرات