۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۶۸۸
مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

نپذیرفتن ولایت امیرمؤمنان مخالفت با ولایت پروردگار و پیامبر اکرم است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س) گفت: کسانی که مسأله ولایت حضرت علی(ع) را قبول نداشتند، در اصل ولایت خدا و ولایت رسول الله(ص) را نپذیرفته و در آن تردید داشتند.
حضرت علي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س)، ظهر امروز در سلسله نشست های اخلاقی با محوریت غدیر و اثبات ولایت حضرت علی(ع)، اظهار کرد: منظور از واژه ولایت، تنها دوستی اهل بیت(ع) نیست بلکه باید از مقام ولایت، پیروی و اطاعت کنیم. پیامبر(ص) تنها در واقعه غدیر خم ولایت حضرت علی(ع) را اعلام نکرد بلکه قبل از آن درهر موقعیت و فرصتی که زمینه مطرح کردن این مسأله وجود داشت، آن را عنوان می کرد.

 

وی افزود: اکثریت اهل سنت واژه ولی را به معنای امام و رهبر می دانند آنها فضایل حضرت علی (ع) را در کتاب های خود نقل می کنند. معاویه و یزید که دشمنان حضرت علی(ع) بودند، امام (ع) را افضل، اعدل و اعلم ترین فرد می دانسنتد. 

 

نیک با بیان این که اسلام بر پنچ پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار شده است، گفت: هیچ چیزی مهم تر از مسأله ولایت نیست. شیعیان ابتدا باید ولایت را با توجه به قرآن و سنت ثابت کنند و سپس توانایی بحث و قدرت پاسخگویی در مقابل منتقدان را داشته باشند. 

 

کسانی که در آخرین لحظات عمر پیامبر، ایشان را فردی هذیان گو معرفی کردند، در اصل از اطاعت و ولایت خداوند سر باز زدند

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از افرادی که عنوان می کنند مسأله ولایت در قرآن ذکر نشده است، افزود: آیات قرآن به تنهایی برای اثبات مسأله ولایت کفایت می کنند. خداوند در قرآن می فرماید: « یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَأَطیعُوا الرَّسُولوَأُولی الأمرِ مِنْکُمْ ؛ ای کسانی کهایمان آورده‌اید! از خدا و پیامبر خدا و اولی الامرتان پیروی کنید.». فردی که خدا را اطاعت می کند باید پیامبر(ص) را نیز اطاعت کند و شخصی که پیامبر(ص) را اطاعت می کند باید از اولی الامر نیز پیروی کند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)  با اشاره به آیات سوره نجم که خداوند، می فرماید«وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهَْوَی‏، إِنْ هُوَ إِلا وَحْی یُوحَی، و هرگز از روی هوی و هوس سخن نمی‏گوید، آن چه می‏گوید به جز وحی که به وی می‏شود نیست.»، افزود: خداوند در این آیات پامبر را فردی معرفی می کند که از روی هوی و هوس سخن نمی گوید بنابراین رفتار، گفتار، تقریر و حتی سکوت نبی اکرم(ص) حجت است.

 

نیک ابراز کرد: کسانی که در آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) ایشان را فردی هذیان گو معرفی کردند، در اصل از اطاعت و ولایت خداوند سر باز زده اند. پیامبر اکرم(ص) با بیان جمله « مَن کُنتُ مُولاه فَهذا عَلی مُولاه»، این مطلب را تاکید می کنند که هر کس من را پذیرفته و قبول کرده باید حضرت علی(ع) را نیز بپذیرد و قبول کند.  

 

اذعان اهل سنت به فضایل امیرمؤمنان(ع)

وی در پاسخ افرادی که عنوان می کنند چرا نام حضرت علی(ع) در قرآن ذکر نشده است، گفت: : نام یزید و معاویه نیز در قرآن ذکر نشده است. اما همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی اذعان دارند آیه «إِن اللهَ اشترى مِنَ المؤمنینَ أَنفسهم وَأَموالَهم بِأنَ لَهمُ الجَنة یُقاتِلون فِی سبیلِ الله» که مربوط به لیله المبیت است در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نه تنها مسلمانان اهل سنت بلکه یهودیان و و مسیحیان نیز از جریان مباهله که مسأله ای تفسیری تاریخی است، مطلع هستند. خداوند در آیه61  سوره آل عمران، «فمن حآجَّکَ مِن بَعْدِ ما جآءَکَ مِنَ الْعِلْمِفَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِسآءَنا وَنِسآءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَعْنَتَ اللّهِ عَلىَ الْکاذِبینَ ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى که(دربارهمسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن هابگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنانخویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را. ما از نفوس خود دعوت کنیم، شماهم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» امیرالمومنین حضرت علی (ع) را جان پیامبر اکرم(ص) معرفی می کند.

 

وی در مورد فضایل امیرالمومنین اظهار کرد: خداوند در آخرین آیه سوره رعد می فرماید: « وَ یَقول الذَین کَفروا لَست مُرسلا قُل کَفَی بِالله شهیدا بَینی وَ بَینکم وَ مَن عِندَه عِلم الکِتاب؛ و کسانی که کفر ورزیدند، می گویند تو پیامبر نیستی ، بگو:خدا و آن کس که علم کتاب نزد اوست برای گواهی میان من و شما کفایت می کند».  اکثر روایات اهل سنت و شیعه «و من عنده علم الکتاب» را حضرت علی(ع) معرفی می کنند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اگر همه دانش های هستی را به پنج اقیانوس تبدیل کنیم، دو قطره از آن اقیانوس به مردم داده شده است و خداوند آب تمام آن اقیانوس را به حضرت علی (ع) داده اند».

 

نیک در پایان با بیان این که ائمه (ع) در مورد اهمیت صله رحم می فرمایند«مَا زَار مُسلم اَخاه المسلم فِی الله وَ لله الا ناداه الله عَزوجل: اَیها الزائر طبت وَ طَابت لَک الجَنه؛هیچمسلمانی برادر دینی اش را در راه خدا و برای خدا زیارت نمی کند، مگر آنکه خدای متعالی به او ندا می دهد: ای دیدار کننده! خوش به حالت، بهشت برای توسزاوار و گوارا باد!»، گفت: آبادانی دل در همنشینی با خردمندان است. در روز عید غدیر به دیدار همدیگر بروید و در این روز مومنین را اطعام کرده و به یکدیگر هدیه بدهید تا ولایت حضرت علی(ع) در این روز زنده و احیا شود./930/ پ201/س

ارسال نظرات