۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۸۷۹۴۹
آیت الله حیدری:

خانه‌نشینی امام علی معلول اجتهاد در مقابل نص بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسلمانان در عبور از پیچ تاریخی غدیر ناموفق بودند گفت: اگر مسلمانان با موفقیت از این پیچ تاریخی عبور می کردند مذاهب و فرقه های مختلف ایجاد نمی شد، وحدت در جامعه حاکم و مردم از دین خدا جدا نمی شدند.
آيت الله حيدري

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که واقعه غدیر به دستور خداوند انجام شد و حکمت های بسیاری در آن نهفته است، اظهارداشت: با تأمل و اندیشه در واقعه غدیر می توان برخی از این حکمت ها را فهمید، به عنوان نمونه درپی سفر حج به سبب این که پیامبر قبل از این سفر احکام الهی را عنوان کرد و تنها یک بخش و آن هم ولایت و جانشینی باقی مانده بود، پیامبر می خواست حجت را بر مردم تمام کرده و دین خدا را به صورت کامل به مردم ارائه کند.

وی افزود: پیامبر پیش از حرکت به سوی مکه اعلام کرد که مردم مدینه به همراه او در این سفر حاضر شوند و موقع برگشت از حج در مکانی که کاروان ها از یکدیگر جدا می شدند دستور داد تا یکجا جمع شده و حجت الهی را بر مردم تمام کند.

آیت الله حیدری ادامه داد: هفتاد روز بعد از بیعت غدیر در جریان سقیفه بیعت غدیر شکسته شد و زمینه هایی وجود داشت که مجموعه  این عوامل و زمینه ها دست به دست هم دادند تا هنگام عبور مسلمانان از این پیچ تاریخی بزرگ دچار انحراف از ولایت و خلافت شوند.

نویسنده کتاب «چرا بیعت غدیر شکسته شد؟» دلایل شکسته شدن بیعت غدیر را در 5 محور عنوان کرد و گفت: محور نخست مرجعیت همه جانبه قریش برای مردم جزیرهالعرب بود و به سبب اینکه قریش از نوادگان حضرت اسماعیل، بیش از 2500 سال متولی کعبه، مرجعیت دینی مردم را داشتند، از نظر اقتصادی بازرگانان اصلی جزیرهالعرب بودند و از نظر سیاسی و اجتماعی موقعیت برتری داشتند، حرف قریش برای مردم آن روز فصل الخطاب بود و بنابراین تا قریش ایمان نیاورد بیشتر مردم نیز ایمان نیاوردند اما هنگامی که در فتح مکه قریش دست تسلیم را بالا برد مردم عرب فوج فوج مسلمان شدند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دومین محور شکست بیعت غدیر را جاهلیت دانست و بیان داشت: مسلمانان پس از رحلت پیغمبر اکرم ایمانشان سطحی و ساده بود و هنوز در تضاد با ارزش های اسلامی، ارزش های جاهلی را ترجیح می دادند به این دلیل که ایمان تا عمق وجود آنها نفوذ نکرده بود.

آیت الله حیدری ادامه داد: تعداد اندکی ایمان واقعی داشتند اما بیشتر آنها ایمانشان سطحی بود؛ بنابراین در تعارض بین ارزش های جاهلی با ارزش های اسلامی که همان ولایت امیرمؤمنان بود، جاهلیت را پیش گرفتند.

وی محور سوم را کینه توزی قریش نسبت به امام علی(ع) عنوان کرد و افزود: قریش نسبت به امیرمؤمنان کینه های بسیاری داشت و سبب آنها این بود که قریش بنای مخالفت و دشمنی با اسلام را گذاشته و چندین جنگ را بر مسلمانان تحمیل کرد و پیغمبر چاره ای جز جهاد نداشت و پرچمدار رسول الله در جنگ ها امیرمؤمنان بود.

نویسنده کتاب«چرا بیعت غدیر شکسته شد؟» تصریح کرد: عمده سرداران قریش با شمشیر علی(ع) کشته شدند و به این دلیل قریش نسبت به امیرمؤمنان کینه شدیدی پیدا کرده و هرگز نمی توانستند زیر بار خلافت ایشان بروند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری محور چهارم را نبود فرمان پذیری از دستورات رسول خدا توسط مسلمانان دانست و گفت: در بین مسلمانان جریان روشنفکر مئابی بود که اجتهاد در مقابل نص می کردند یعنی در مقابل اوامر پیامبر حتی در زمان حیات ایشان تعبد نداشته و اجتهاد خودشان را بر امر روسول الله مقدم می داشتند و بعد از رحلت پیامر مجال این کار برای آنها باز تر شده بود.

استاد حوزه علمیه محور پنجمین عامل شکسته شدن بیعت غدیر را وجود گروه های منافق در مدینه اعلام کرد و افزود: در مدینه و اطراف مدینه گروه هایی وجود داشتند که قرآن درباره آنها می فرماید اعراب اطراف مدینه اکثرا منافق بودند و در مدینه نیز افرادی هستند که در این زمینه تخصص ویژه ای داشتند و این دو گروه به کمک سقیفه داران و با توجه با زمینه ای که قریش نسبت به حضرت علی(ع) داشت و مرجعیتی که میان جزیره العرب داشتند، فرمان خدا و پیامبرش را زیر پا گذاشتند.

وی تأکید کرد: فرصت طلبان، قدرت طلبان و اقتدار گرایان با توجه به منطق اجتهاد در مقابل نص، دستور پیامبر را زیرپا گذاشته، از منافقین استفاده کردند و بیعت غدیر را به سبب این زمینه ها شکستند.

نویسنده کتاب «چرا بیعت غدیر شکسته شد؟» به نتایج پذیرفتن بیعت غدیر و ثابت ماندن بر آن اشاره کرد و اظهارداشت: اگر مردم آن دوران بر بیعت خود پافشاری می کردند و ثابت قدم بودند نخست اینکه تفرق ایجاد نمی شد، مذاهب مختلف و فرقه های مختلف شکل نمی گرفت، وحدت بر جامعه مسلمانان حاکم می شد و مردم از دین خدا جدا نشده و گرفتار منافقین، حاکمان خود سر و خلفای جور نمی شدند، احکام و حدود الهی اجرا می شد و در سایه اجرای حدود الهی و حاکمیت ولی خدا مردم شاهد پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی می شدند.

آیت الله حیدری تصریح کرد: اگر مسلمانان بر بیعت خود استوار می ماندند نه تنها مردم جزیرهالعرب بلکه مردم کره زمین زیر پرچم اسلام قرار می گرفت، اما این برکات به سبب ناموفق عمل کردن مسلمانان در پیچ تاریخی زمان خود از مسلمانان گرفته شد./9462/ت301/ج

ارسال نظرات