۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۸۸۰۵۴
استاد حوزه علمیه:

ولایت فقیه استمرار ولایت رسول‌الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و امام به صورت نصب خاص و ولی فقیه به صورت نصب عام که هر دو از سوی خدا است، منصوب می‌شوند، گفت: ولایت فقیه استمرار ولایت رسول‌الله است.
ولايت فقيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد سلیمانی استاد حوزه علمیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت برگزار شد، حدیث غدیر را از جمله احادیث متواتر در اسلام خواند و گفت: با وجود این حدیث و احادیث دیگر عده‌ای مسأله خلافت و جانشینی پیامبر اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کردند.
 
وی شورای سقیفه، نفوذ یهودیان در میان مسلمانان آن زمان و عدم تمایل قریش نسبت به خلافت حضرت علی(ع) را سه عامل تأثیرگذار در انحراف مسأله جانشینی پیامبر برشمرد.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که شورای سقیفه و نفوذ یهودیان در میان مسلمانان به اندازه عامل سوم تأثیرگذار نبوده است، ابراز کرد: نهایت افرادی که در شورای سقیفه حضور داشتند بیش از 80 نفر نبودند و یهودیان هم با این‌که در جامعه اسلامی نفوذ کرده بودند ولی آنچنان نمی‌توانستند بر آنها تاثیر بگذارند.
 
حجت‌الاسلام سلیمانی ادامه داد: یهودیان در زمان ظهور اسلام با پیامبر مخالف بودند و دست به توطئهمی‌زدند از این رو پس از رحلت پیامبر نمی‌توانستند نقشه‌های خود را عملی کنند.
 
وی به تأثیر قریش در انحراف مسلمانان در زمینه خلافت اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر اسلام مسلمانان به دو دسته مسلمانان پیش و پس از اسلام تقسیم شدند و گروه نخست با توجه به زودتر اسلام آوردن خود و نسبت خویشاوندی که با پیامبر داشتند با جانشینی حضرت علی(ع) مخالفت کردند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به توطئه‌های کسانی که تمایل به خلافت حضرت علی(ع) نداشتند، اظهار کرد: ‌این افراد سعی داشتند فضایل حضرت علی(ع) را در جامعه محو کنند.
 
وی ادامه داد: از این رو افراد کهنسال در شام و برخی مناطق دیگر سکوت اختیار کردند و در چنین شرایطی جوانان نیز با رشادت‌ها و فضایل حضرت علی(ع) بیگانه شدند.
 
حجت الاسلام سلیمانی با تأکید بر این که ولایت فقیه استمرار ولایت رسول‌الله است، به اختلافات شیعه با دیگر فرق در باب ولایت اشاره کرد و گفت: شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و امام به صورت نصب خاص و ولی فقیه به صورت نصب عام که هر دو از سوی خدا است، منصوب می‌شوند اما فرق دیگر می‌گویند آرای عمومی، ولیّ جامعه را انتخاب می‌کند./927/پ202/ج
ارسال نظرات