۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۸۸۸۸۱
آیت الله مظاهری:

تنها راه رهایی از مشکلات بازگشت به اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری گفت: مهم‌ترین وظیفۀ مبلّغان و داعیان الی‌الله خصوصاً در ایّام تبلیغی، آشنا نمودن و تشویق و تحریص مخاطبان به ویژه نسل تکامل‌خواه جوان با مسألۀ بسیار مهمّ اخلاق و خودسازی است.
حضرت آيت الله مظاهري

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در پیام خود به مبلغان محرم با بیان این که تنها راه رهایی از مشکلات مختلف امروز جامعه، بازگشت به اخلاق است، گفت: مهم‌ترین وظیفۀ مبلّغان و داعیان الی‌الله خصوصاً در ایّام تبلیغی، آشنا نمودن و تشویق و تحریص مخاطبان به ویژه نسل تکامل‌خواه جوان با مسألۀ بسیار مهمّ اخلاق و خودسازی است.

 

متن پیام به شرح ذیل است:

 

  بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

«الحمدلله و صلی الله علی رسول الله و علی آله آل الله»

اکنون که بار دیگر با فرارسیدن ماه محرّم الحرام و زنده شدن یاد و نام عاشورای حسینی«سلام‌الله‌علیه» خیل مبلّغان رسالات الهی، به هدفِ تبلیغ و ترویج دین و معارف دینی، به نقاط گوناگون اعزام می‌گردند، ضمن اهداء بهترین تحیّات و دعا برای مزید توفیقات آنان در ادای این مسئولیّت خطیر، نکاتی را به طور گذرا عرضه می‌دارم:

 

1) اساسی‌ترین هدف رسالت تبلیغ، اعتلاء اخلاق و تهذیب نفوس است. و این همان فلسفۀ بعثت است که در کلام بلند رسول خدا«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» به روشنی جلوه‌گر شده که «انّی بُعثت لاُتمّم مکارم الأخلاق».

 

پیامبراکرم، رسالت ویژۀ خود را تحکیم بنیان‌های اخلاقی دانسته‌اند و معنای این سخن آن است که اخلاق، زمینه‌ساز پذیرش و التزام به سایر بخش‌های دین، اعمّ از اصول اعتقادات و احکام شریعت است و اگر تزکیۀ نفس و تهذیب روح و تلطیف سرّ در انسان‌ها به خوبی انجام شود، آمادگی تعهّد و پایبندی آنان به اصول اعتقادی و احکام شرعی نیز فراهم خواهد شد. چنانکه افول اخلاق و ارزش‌های اخلاقی، انسان را هرچند در درجات بالایی از توجّه و تعبّد به اصول دین و احکام فقه باشد، در معرض سقوط و حتّی درغلطیدن به وادی بی‌دینی قرار خواهد داد.

 

شناخت و تعهّد و التزام به اخلاق و آرمان‌های اخلاقی و جهاد با نفس و تلاش برای خودسازی، جامعۀ انسانی را به سوی سعادت و آرامش سوق می‌دهد و آدمیان را برای پذیرش هرچه بهتر و پایبندی هرچه بیشتر به دین و مبانی دینی، آماده و مهیّا می‌سازد.

 

از این‌رو مهم‌ترین وظیفۀ مبلّغان و داعیان الی‌الله خصوصاً در ایّام تبلیغی، آشنا نمودن و تشویق و تحریص مخاطبان به ویژه نسل تکامل‌خواه جوان با مسألۀ بسیار مهمّ اخلاق و خودسازی است. در این زمینه تأکید بر فضیلت‌های فراموش شده از قبیل صداقت، وفای به عهد، امانت‌داری، انصاف و عدل، ایثار، عفو و گذشت، حیا و عفاف، صبر و حلم، حسن خلق، اخلاص، اتّحاد و همدلی، قناعت و ساده‌زیستی و نیز تبیین رذیلت‌های فراگیر شده از قبیل دروغ، پیمان‌شکنی، خیانت در امانت، ظلم و ستم، خودخواهی، کینه‌توزی، حسد، بد خُلقی، ریا کاری، اختلاف و تفرقه، تجمّل‌گرایی و اسراف و اتراف و تبذیر، بسیار با اهمیّت است.

 

مبلّغان عزیز: تنها راه رهایی از مشکلات مختلف امروز جامعه، بازگشت به اخلاق است، هم خود ما، در درجۀ اول، باید متعهّد به اخلاق و مبانی ارزشی اخلاق باشیم و هم در ساختن و تربیت دیگران به این منظور بکوشیم تا به امید خداوند متعال در پرتو اخلاق به جامعه‌ای سرشار از معنویّت و امید و آرامش دست یابیم: «فَأَیُّ الْفَریقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؟ الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ».

 

2) از اساسی‌ترین اهداف قیام سید شهیدان و سرور آزادگان حضرت حسین‌بن‌علی«سلام‌الله‌علیهما»، اصلاح امور اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر بوده است. چنانکه خود آن بزرگوار تصریح فرموده‌اند که «وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صَلّی عَلیه وَآله أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِوَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی‏». اگرچه فلسفۀ قیام عاشورا در این امر اساسی خلاصه نمی‌شود ولی هر تحلیلی که در تبیین نهضت حسینی«سلام‌الله‌علیه» ارائه شود، بی‌تردید جزء مهمّی از آن، همین مسألۀ اصلاح اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر است.

 

علی‌رغم تأکید بی‌بدیل قرآن کریم و عترت طاهره«سلام‌الله‌علیهم» بر این فریضۀ الهیِ انسان‌ساز و جامعه‌ساز، امّا هنوز این واجب بزرگ در میان همۀ مسلمانان و ملّت‌های اسلامی و از جمله ملّت ما ناشناخته و مظلوم است.

 

غربتی که بر مسألۀ امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ اسلام رفته است، شاید بر کمتر فریضه‌ای وارد شده باشد. از سویی عمل نکردن به این وظیفۀ همگانی که بهترین و اساسی‌ترین نظارت ملّی است و از سوی دیگر عملکرد نادرست برخی از افراد و گروه‌ها و دستگاه‌ها در اجراء این فریضۀ عظیم، که ناشی از سوء فهم و برداشت‌های غلط و عامیانه یا التقاطی و انحرافی از امر به معروف و نهی از منکر است، و از سوی سوم عدم معرفت و شناخت صحیح این واجب تکامل بخش باعث شده است تا همچنان امر به معروف و نهی از منکر در هاله‌ای از مظلومیّت و غربت باقی بماند و به معنای حقیقی، احیاء و اقامه نشود.

 

امروز یکی از بهترین راه‌های مبارزه با فساد اخلاقی و فساد اقتصادی و فساد اداری که سه آفت بزرگ و سه آسیب اساسی در جامعۀ اسلامی ماست، امر به معروف و نهی از منکر است به شرط آنکه اولاً: ابعاد و مراتب آن به درستی شناخته و فهمیده شود، و ثانیاً به طور صحیح و عقلانی و منطقی و با رعایت مراتب و اولویّت‌ها، اجراء گردد، و ثالثاً جنبۀ عمومی و همگانی و ملّی پیدا کند و رابعاً دامان آن به سیاست‌بازی و غرض ورزی‌های شخصی و گروهی آلوده نگردد.

 

ایّام تبلیغی محرّم و صفر، فرصت مغتنمی است تا مبلّغان و داعیان الی‌الله ابعاد فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر را به شکل صحیح و مناسب و آگاهی بخش برای مخاطبان خود خصوصاً نسل حق‌جوی جوان و همچنین دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه تبیین نمایند و ندای قرآن کریم را بر اقامۀ این واجب اجتماعی با اهمیّت که به فیروزبختی و سعادت و رستگاری جامعه خواهد انجامید مورد تأکید قرار دهند که: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

 

از خداوند تعالی توفیقات شما مبلّغان گرامی در سایۀ الطاف کریمانۀ حضرت سیدالشّهداء«ارواحنا‌فداه» مسألت می‌کنم و دعای مستجاب حضرت بقیة‌الله‌الأعظم«عجل‌الله‌فرجه» را برای شما عزیزان خواستارم. والسّلام ‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته./939/د101/ب

ارسال نظرات