۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۸۹۲۸۰
آیت‌الله استادی تأکید کرد؛

ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه / امام جامعه را از تحریف و انحراف حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شواری عالی حوزه علمیه بر ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و با بیان این‌که تکرار این فریضه الهی در آیات و روایات نشان دهنده اهمیت آن است، گفت‌: مردم به همان اندازه که به نماز اهمیت می‌دهند باید به امر به معروف و نهی از منکر نیز اهتمام داشته باشند.
 آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه علمیه در چهارمین شب از مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با بیان این که دین مجموعه‌ای از اعتقادات، اخلاق و احکام است، گفت: کسانی که به این سه مورد عمل کنند متدین نامیده می‌شوند.
وی واجبات را دارای مراتب مختلف خواند و ابراز کرد: وقتی واجبات با هم سنجیده می‌شوند برخی بر بقیه ارجحیت و فضیلت دارند.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که نماز در مقایسه با واجبات دیگر از اهمیت و فضیلت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: قبولی اعمال دیگر در گرو قبولی نماز است.
تکرار یک واجب نشان دهنده اهمیت آن است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به راه‌های تشخیص واجب با فضیلت‌تر از بقیه واجب‌ها، گفت: تکرار یک واجب در آیات و روایات نشان دهنده اهمیت آن است.
امام جمعه قم با بیان این‌که در آیات و روایات اسلامی به مسأله راستگویی اهتمام ویژه‌ای شده است، افزود: تکرار این مسأله نشان دهنده اهمیت مسأله راستگویی در اسلام است؛ به همان اندازه که راست‌گویی در سلامت یک جامعه تأثیرگذار است دروغ‌گویی نیز برای خراب کردن یک جامعه مؤثر است.
امامت، جامعه اسلامی را از تحریف و انحراف دور می‌کند
وی با تأکید بر این‌که امامت از مهمترین اعتقادات مسلمانان است، ابراز داشت: اگر گفته می‌شود امامت اساس اسلام است به خاطر این است که با امامت، جامعه اسلامی از تحریف و انحراف دور می‌ماند.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به تأکیدات پیامبر اسلام مبنی بر جانشینی و ولایت حضرت علی(ع)، گفت: پیامبر با این کار می‌خواستند جامعه اسلامی را پس از خود از انحراف و تحریف مصون بدارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که مردم پس از پیامبر(ص) وصیت ایشان را کنار گذاشته و به دنبال غیر معصوم(ع) رفتند، دینشان دچار مشکل شد.
امام جمعه قم با اشاره به بیانات مکرر پیامبر اسلام راجع به جانشینی و ولایت امام علی(ع)، خاطرنشان کرد: از روزی که پیامبر(ص) وظیفه داشتند رسالت خود را علنی کنند، مسأله امامت حضرت عی(ع) را مطرح و پس از آن نیز بارها بر این مسأله تأکید کردند؛ این تکرار نشان دهنده اهمیت مسأله امامت مسلمانان، است.
آیت‌الله استادی با اشاره به آیات قرآن، خداوند را ناظر بر اعمال و افکار بندگان دانست و افزود: اگر جامعه‌ای به این مسأله توجه داشته باشد که خداوند عالم به امور آنها است، از اعمال زشت و ناپسند خودداری می‌کنند.
ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
وی در ادامه با بیان این‌که هفته اول محرم به هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده، بر ضرورت احیای این فریضه الهی تأکید کرد و ابراز داشت: تکرار مسأله امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات نشان دهنده اهمیت و فضیلت آن در اسلام است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید؛ باید از میان مسلمانان، جمعیتی مردم را به خیر دعوت کنند و افزون بر این مسأله امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ قطعا این افراد رستگار و عاقبت بخیر می‌شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تفاسیر این آیه را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: برخی از مفسران می‌گویند منظور آیه این است که همه مسلمانان باید دارای این صفات باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند تا رستگار شوند.
آیت‌الله استادی ادامه داد: برخی از مفسران نیز بیان می‌کنند که بعضی از افراد باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و با انجام آنها، تکلیف از دیگران ساقط می‌شود.
وی با بیان این‌که برخی از مراجع تقلید قائل به ایجاد وزارت خانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند، افزود: با این کار وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به گروه خاصی واگذار می‌شود و وظیفه مردم عامه سبک‌تر می‌شود.
کمک به یکدیگر بهترین خیرها است
امام جمعه قم با اشاره به این‌که برخی از مفسران امر به معروف، نهی از منکر و دعوت به خیر را یک چیز می‌دانند، اظهار کرد: در مقابل نیز عده‌ای این سه امر را جدای از هم می‌دانند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که همه مسلمانان باید به دنبال کار خیر باشند، ابراز کرد: مهمترین خیرها کمک به یکدیگر و دعوت به خیر است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه در ادامه به تبیین واژه معروف پرداخت و گفت: معروف یعنی شناخته شده و هر چیزی که نزد مردم و جامعه به خوبی شناخته شود، معروف است.
آیت‌الله استادی با بیان این‌که خوبی و بدی نزد مردم شناخته شده است، افزود: چون مردم مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را می‌شناسند، به خوبی می‌توانند یکدیگر را به خوبی امر و از بدی‌ها نهی کنند.
امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت عمومی است
وی امر به معروف و نهی از منکر را یک نظارت عمومی خواند و با بیان این‌که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند، گفت: وقتی یک منکر را همه تذکر دهند، قطعا فاعل آن از ادامه کار خود منصرف می‌شود.
آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که امر به معروف هم ردیف نماز است، اظهار کرد: متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر واجبی فراموش شده است؛ مردم به همان اندازه که به نماز خود اهمیت می‌دهند باید به امر به معروف و نهی از منکر نیز اهتمام داشته باشند./927/پ201/ع
ارسال نظرات