۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۰۰۵۹

دیار علویان میزبان کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب

خبرگزاری رسا ـ کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی فردا به مدت دو روز در مازندران برگزار می شود.
کنگره بين‌المللي ابن شهر آشوب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی فردا به مدت دو روز در مازندران برگزار می شود.

 

افتتاحیه کنگره با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی رییس قوه قضائیه

 

براساس این گزارش، این کنگره بین المللی با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه در ساری آغاز به کار خواهد کرد.

 

حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی داخلی و خارجی از جمله ویژگی های مهم این این کنگره بین المللی است.

 

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی در گفت وگویی با بیان این که مشاهیر و مفاخر، میراث معنوی یک جامعه هستند، ادامه داد: معرفی مفاخر برای الگوگیری نسل نو و جوانان، یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که علامه ابن شهرآشوب ساروی در سال 489 هجری در مازندران چشم به جهان گشود و در سال 588 هجری در شهر حلب، درگذشت، تصریح کرد:‌ پرداختن به ابن‌شهرآشوب، متعلق به یک شهر و استان نیست بلکه ابن شهرآشوب، شخصیت جهانی داشته و متعلق به تاریخ است.

 

وی با بیان این که در فراخوان این کنگره که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد، چهار محور اصلی را مورد توجه قرار دادیم، افزود: زندگی و شخصیت، اندیشه‌‌ها، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر علامه ابن‌شهرآشوب و کتاب‌شناسی را مدنظر قرار دادیم.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که ابن‌شهرآشوب به کتاب المناقب خود شناخته شده است، گفت: این کتاب به تاریخ زندگی ائمه به صورت تحلیلی پرداخته است.

 

ارسال 117 مقاله به دبیرخانه کنگره

 

وی با بیان این که 117 مقاله در اختیار دبیرخانه قرار گرفته و کمیته ارزیابی، 85 مقاله را منتخب کرد و در نهایت 53 مقاله به صورت برگزیده شدند، تصریح کرد: این مقالات در کتاب کنگره منتشر می‌شوند.

 

دریافت مقاله از نیویورک و هلند

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: از کشورهای مختلفی به دبیرخانه این کنگره مقاله ارسال شده و مقالاتی از عراق، لبنان، نیویورک، هلند، هند و پاکستان مقالات برتری بودند.

 

ترجمه کتاب المناقب علامه ابن شهرآشوب برای نخستین بار

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه کتاب المناقب ابن‌شهرآشوب تاکنون ترجمه نشده بود و به برکت این کنگره ترجمه و شش جلد از آن آماده شده است، گفت: کتاب آرای فقهی علامه هم در روز کنگره توزیع می‌شود.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

ابن شهرآشوب حقیقتاً شخصیتی جامع الاطراف بود

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی همچنین از دیدار اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب با رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: معظم‌له برگزاری این کنگره علمی را کاری به جا و ارزشمند توصیف کردند که باید متناسب با یک قرن عمر با برکت این شخصیت برجسته جهان تشییع برگزار شود.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری تکریم چهره‌های برجسته علمی در تاریخ را گامی برای حرکت به سمت قله‌های علمی ذکر کردند و فرمودند که در آن زمان که وسایل مسافرت و ابزار تعلیم و تربیت بسیار محدود و دشوار بود شخصیت‌هایی همچون ابن شهرآشوب، طبرسی صاحب احتجاج، طبرسی صاحب مجمع‌البیان، سید فضل‌الله راوندی، قطب‌الدین راوندی و ابوالمکارم ابن زهره خوش درخشیدند و سر منشا تحولات علمی شدند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که رهبر معظم انقلاب علامه ابن شهرآشوب را شخصیتی فقیه، محدث و جامع‌الاطراف توصیف کردند، افزود: ایشان از اعضای شورای سیاستگذاری کنگره خواستند تا در زمینه مستندسازی آثار و روایت‌های علامه ابن شهرآشوب تلاش کنند و برای این کار مهم از نخبگان و چهره‌های حوزوی بهره گیرند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

آثار علمی ابن شهرآشوب اوج مقام علمی ایشان است

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی، «فخرالشریعه و محی الشیعه و البحرالمتلاطم» را از جمله تعبیرات بزرگان درباره ابن شهرآشوب برشمرد و اظهار کرد: بنابر تعبیر بزرگان، ابن شهرآشوب افتخار شیعه، احیا کننده آثار تشیع در عصر خود و همانند اقیانوسی متلاطم بود و این القاب از روی علم و آگاهی به کار برده شده است.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر این که جمعی از بزرگان اهل سنت هم به عظمت ابن شهرآشوب اعتراف کرده اند، عنوان کرد: آثار ایشان نشان دهنده اوج مقام علمی ابن شهرآشوب است و لازم بود کنگره بزرگداشت این شخصیت عظیم زودتر از این برگزار می شد.

 

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را احیا آثار بزرگان مکتب دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این گونه برنامه ها وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی آثار این ذخایر بزرگ اسلامی یکی پس از دیگری در حال احیا است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ثمرات برگزاری کنگره ها و همایش های بزرگداشت شخصیت های دینی و اسلامی عنوان کرد: ادای دین، شکرگزاری و قدردانی از بزرگانی که خدمات عظیمی را به مکتب انجام داده اند وظیفه انسانی ما و نخستین ثمره این گونه کنگره ها است.

 

وی هدف دیگر از برگزاری کنگره های بزرگداشت را احیا شریعت دانست و با بیان اینکه با برگزاری این کنگره ها اثبات می کنیم جمعیت بی ریشه و بی تاریخی نیستیم، اظهار کرد: ما قرن به قرن بزرگانی داشتیم که دریای متلاطم بودند و همانند خورشید درخشان موجب افتخار شیعه شدند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که مکتب در هر قرنی مدافعان و سنگربانانی داشته است، تصریح کرد: برگزاری کنگره های بزرگداشت شخصیت ها و عالمان بزرگ دین سبب معرفی جمعیت شیعه می شود.

 

این مرجع تقلید تاکید کرد: کنگره جهانی مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی نیز هم باعث می شود آثار ایشان دوباره تجدید چاپ شده و بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نگارش مقالات راجع به بزرگان را از دیگر فایده های کنگره های بزرگداشت علمای دین ذکر کرد و گفت: برای نگارش مقالات افراد ناچارند دقت بیشتری در همه زوایای این بزرگان انجام دهند.

 

وی با اشاره به این که جست وجو در مورد شخصیت ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی آسان شده است، گفت: محققین در حال حاضر می توانند به راحتی در رابطه با زوایای مختلف زندگی بزرگان جستجو کنند و مقالات خود را بنویسند. این مقالات فصل تازه ای در زندگی او می شود و اگر این کنگره نبود این افراد دنبال نگارش مقالات نمی رفتند و این مقالات از زوایای کتب و تاریخ پیدا نمی شد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: کنگره بزرگداشت شخصیت بزرگی مثل ابن شهرآشوب در منطقه ای مثل استان مازندران که کانون شیعیان مخلص و علاقه مندان به ولایت و نظام اسلامی است اثرات بسیار خوبی بر جای خواهد گذاشت.

 

مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به اینکه شخصیت ابن شهرآشوب ساروی، ذخیره معنوی خوبی برای شیعه است، گفت: مرکب قلم عالمان دین از خون شهیدان افضل تر است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی:

برگزاری کنگره ابن شهرآشوب گامی در جهت شناساندن ذخایر معنوی جامعه است

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی در سخنانی با اشاره به عظمت عالمان دین فرمودند: همان دینی که گفته در سرزمینی که خون شهید به زمین بریز آن سرزمین طیب و طاهر است، همان دین بیان داشته که مرکب قلم عالمان دین از خون شهیدان افضل و وزین تر است.

 

وی افزود: اگر مرکب قلم عالمان از خون شهیدان افضل است در نتیجه آثار عالمان و کتب و نوشته های آنان نیز سبب پاکی و طهارت جامعه خواهد شد و ما به این امر باور داریم.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی، برگزاری کنگره هایی همچون کنگره ابن شهر آشوب را قدمی در راستای شناساندن ذخایر معنوی جامعه دانست.

 

وی افزود: همایش هایی چون علامه شهر آشوب به مانند استخراج معادن معنوی جامعه بوده تا مردم با احیا آنان از عطر این معنویت بهره مند شوند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: تنها کسانی این عطر آسمانی به مشامشان خواهد رسید که مراتب رشد و کمال را با زحمت و کوشش طی کرده باشند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی:

ابن شهرآشوب مایه افتخار مردم ایران و مازندران است

حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی گفت: مرحوم ابن شهرآشوب بسیار از نظر علوم اسلامی در مرتبه بالایی بودند در فقه، اصول، رجال، ادبیات تاریخ و تفسیر حتی در علوم ادبی تبحر داشتند. کتاب المناقب ایشان در چهار جلد واقعاً دریا است، با ذوق و تعهدی که در نشر مطالب اهل بیت داشته اند.

 

وی ادامه داد: ایشان در سن هشت سالگی قرآن را حفظ بوده اند.نبوغ فکری، قلمی و علمی ایشان بالا بوده است. ابن شهرآشوب از وطن خود مازندران سفر خود را آغاز کرد و به سمت بغداد حرکت کرد در بغداد در زمان خلفای عباسی برای نشر فرهنگ اهل بیت تلاش کرد، در آنجا از نظر درس بحث تعلیم و تربیت حوزه وسیعی داشت.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: در فن خطابه خیلی قوی بودند که یکی ازخلفای عباسی برای او خلعت می فرستاد از بغداد به سمت حله رفته که قبل از رشد علمای دیگر در حله بوده است.

 

وی با بیان این که کار عمده ایشان پرچمداری از حوزه ولایت و اهل بیت بوده است، گفت: از حله به حلب در زمان آل حمدان که شیعه بوده است رفته است دو سلسله از سلاطین شیعه که به اهل بیت خدمت کرده بودند.

 

وی با بیان این که ابن شهرآشوب در برابر سلجوقیان قیام کرد و تشیع را به مرحله ظهور رسانید، ادامه داد: اساتید ایشان از جمله احمد ابن ابی طالب طبرسی صاحب احتجاج که در شهرقائم شهر مدفون است و ابوالکتوب رازی در ری مدفون است و مجمع البیان و عطار نیشابوری نیز از استادان آن بزرگوار هستند.

 

آیت الله علوی گرگانی:

آثار و تألیفات ابن شهرآشوب به آیندگان معرفی شود

آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی از محمد بن علی بن شهرآشوب به عنوان دانشمند محدث و شاعر یاد کرد و گفت امروزه باید آثار و تالیفات دانشمندان گذشته را احیا و به نسل فعلی و آینده بشناسانیم.

 

وی با بیان این که هرچه برای علما احترام و ارزش قایل شویم به طور یقین برای علم و دانش ارزش قایل خواهیم شد بیان داشت : علم و دانش دانشمند بزرگ قرن ششم ابن شهرآشوب نیز باید برای آیندگان معرفی و کاربردی شود.

 

وی از مسؤولان فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب تقدیر کرد و گفت: در چند سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری گرامیداشت دانشمندان و علما آثار و تالیفات آنان را دوباره زنده و احیا کرده اند.

 

رییس قوه قضائیه:

بزرگداشت ابن شهرآشوب احیای تمدن اسلامی است

آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه نیز در دیدار اعضای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی با تشریح ویژگی‌های دینی، علمی و اخلاقی علامه ابن شهر آشوب گفت: این عالم بزرگ شیعی مظلوم واقع شده و شناخت موجود از ایشان، در خور نام، شخصیت و ابعاد علمی و اخلاقی ایشان نبوده و نیست.

 

آیت الله آملی لاریجانی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت این عالم شیعی افزود: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعی و استمرار این بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.

 

رییس قوه قضاییه علمای بزرگ اسلام را الگوها و مصداق‌هایی از سنت حسنه اسلامی توصیف و تاکید کرد: آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فراتر و عمیق‌تر از اشخاص است و در این زمینه باید از مردم و مسئولان استان مازندران تشکر کرد که نسبت به این مسئله اهتمام دارند و البته امیدواریم در سایر استانها نیز با کمک ویژه حوزه‌های علمیه شاهد شناساندن الگوها و مصادیق برجسته دینی و علمی به مردم و به ویژه جوان‌ها باشیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی یکی از خصوصیات برجسته الگوهای دین را معنا بخشیدن به زندگی در چارچوب سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی وتبدیل شدنشان به نمادهایی از این ارزش‌ها برشمرد و به عنوان نمونه در باب مفهوم والای شهید و شهادت گفت: از همان هنگام که آیات الهی در باب منزلت شهید و شهادت نازل شد، آرام آرام با شهادت مؤمنان و مسلمانان در عمل این مفهوم بار معنایی خاصی یافت که نمونه ماندگار آن در جهان اسلام بلکه کل بشریت قیام حضرت امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت است.

 

آیت الله آملی لاریجانی خودآگاهی و خودشناسی را نتیجه عملی توجه به سنت و تمدن اسلامی و نیز الگوهای موجود در آن اعلام کرد و افزود: غربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگوها و خصوصاً جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبداله الحسین(ع) دارد درک نمی کنند و نمی دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی:

ابن شهرآشوب یکی از ستون های فکری جهان اسلام است

دکترعلی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با اعضای کنگره اظهار داشت:‌ ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت های برجسته علم و فقاهت بوده که متأسفانه تا کنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است و برگزاری این کنگره اقدام مناسبی برای معرفی این عالم مازندرانی به جامعه است.

 

وی افزود: اگر از نظر تاریخی بخواهیم بررسی کنیم، از بدو تولد تفکر اسلامی که مصادف با قرن ششم میلادی است ما در اروپا یک انجماد فکری و عقب افتادگی فرهنگی را شاهد هستیم و این روند تا قرن 14 و 15 میلادی ادامه داشته و جز در برخی مباحث مانند حقوق در دیگر ابعاد آنها هیچ رشدی دیده نمی شود.

 

رییس مجلس تصریح کرد: درست در همان زمان جهان اسلام علمای بسیاری به خودش دید اما متأسفانه بعد از یک رشد چشمگیر درگیر یکسری مسایل و جنگ ها و درگیری هایی شدیم که این عوامل سبب شد که اروپا ترقی یافته و بتوانند علمای ما را به حاشیه ببرند.

 

لاریجانی در ادامه با اشاره به نقش صدا و سیما در شناساندن علمای عالم تشیع به جامعه، تصریح کرد: در زمانی که رییس صدا و سیما بودم یک نظرسنجی در مورد ملاصدرا انجام دادیم و متأسفانه آمار مشخص کرد که 95 درصد اصلا شناختی نسبت به این عالم بزرگوار ندارند و به همین دلیل دستور ساخت سریال هایی مانند ابوعلی سینا و سایر شخصیت ها را دادیم و این کار ارزشمندی است که این رسانه ملی می تواند در آن نقش داشته باشد.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی 29 و 30 آبان با سخنرانی رییس قوه قضائیه در ساری و 2 آذر با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در مدرسه دارالشفاء قم برگزار خواهد شد./950/پ203/ب

ارسال نظرات