۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۹۴۰

همایش امنیت پایدار از منظر اسلام در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش امنیت پایدار از منظر اسلام به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
پژوهشگاه فرهنگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش امنیت پایدار از منظر اسلام با حضور نجف  لک‌زایی، رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و صفت الله قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

صفت الله قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در این مراسم به بیان اهمیت امنیت در جامعه بشری پرداخت و اظهار کرد: امنیت یک حق اساسی بشری است؛ بشر برای تأمین بحث آزادی شخصی و طبیعی خود را رها کرد و در جامعه قرار گرفت تا اینکه به امنیت برسد؛ بدون امنیت هیچ یک از اهداف دولت قابل تحقق نیست؛ تأمین امنیت جامعه وظیفه دولت است و دیگر نهادها وظیفه دارند که در زیر نظر دولت و نظام سیاسی امنیت جامعه را برقرار کنند.

 

 قاسمی افزود: حق امنیت برای تمام دولت‌ها پذیرفته شده است و در میثاق‌های بین‌المللی به حق امنیت  برای جوامع بشری  اشاره شده است؛ از جمله قانون 29 بین‌المللی حقوق بشر به حق امنیت مردم در جامعه‌ها اشاره دارد؛ حق طبیعی امنیت برای مردم جامعه در تمام حقوق بین‌المللی شناخته شده است و نظام‌های سیاسی تلاش می‌کنند که برای مردم جامعه خود امنیت را برقرار کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با بیان اینکه بحث امنیت به سه دسته سنتی، فرا سنتی و تناسب‌گرا و هویت گرا تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: دسته سنت‌گرا اعتقاد دارد که هرچه سلطه و قدرت جامعه بیشتر باشد؛ امنیت جامعه هم بیشتر است؛ زمانی که دولت‌های اروپایی از بعد از رنسانس و اواسط قرن 17 تشکیل شد، این دولت‌ها حاکم‌گرا و قدرت‌طلب بودند و پایداری امنیت به پایداری سلطه گره خورده است و هرچه قدرت و سلطه بیشتر باشد امنیت هم بیشتر است؛ بنابراین هر دولتی در صحنه بین‌المللی تلاش می‌کرد که قدرت بالاتری را کسب کند که امنیت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین سلاح‌های کشتار جمعی و بمب‌های اتمی برای افزایش قدرت خود ساختند.

 

قاسمی با بیان به نظریه سنت گرایی اشکالات و سؤالاتی مواجهه است، ابراز کرد: آیا قدرت به تنهایی می‌تواند امنیت را برقرار کند؟ اندیشمندان به این نتیجه رسیدند قدرت فقط بخشی از جامعه است و ابعاد دیگری مانند ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه اهمیت دارد و امنیت هم متناسب با همه ابعاد گسترش یابد؛ شکل عدم تناسب و کاریکتوریزم امنیت در کشور شوروی مشاهده شده است؛ کشور شوروی در اوج قدرت نظامی فرو ریخت؛ زیرا شوروی فقط از نظر نظامی قدرت داشته و از نظر سیاسی و اعتقادی و اجتماعی امنیت نداشت.

 

وی افزود: در دسته فرا سنتی یک نظریه دیگر پدیدار شد که نه قدرت و نه تناسب باعث امنیت می‌شود بلکه هویت نظام‌ها امنیت را تشکیل می‌دهند؛ کشور ایران هویت اسلامی را پذیرفته است و باید هم امنیت مردم و هم امنیت اسلام را تأمین کند؛ نباید در کشوری مانند ایران هویت اسلامی باشد ولی مبنای اقتصاد غیر اسلامی باشد؛ یا اینکه هویت اسلامی ولی فرهنگ ایران غیر اسلامی باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) ابراز کرد: محور اندیشه اسلام در بحث امنیت توحید است و از صرف خود انسان خارج می‌شود و از خارج از توانمندی‌ها انسان در جامعه امنیت برقرار می‌شود؛ قدرت‌ها فیزیکی اسلام هم به ماوراء طبیعت نسبت داده می‌شود؛ شاید ما بتوانیم موشک بسازیم ولی هدایت آن دست ما نیست و در قران آمده است نیروهای اسلام تیرهای انداخته ولی خداوند آن‌را هدایت کرده است./998/پ202/ی

ارسال نظرات