۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۹۱۵۶۴
آیت‌الله تحریری:

سبک زندگی باید براساس حیات دینی و ایمانی تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله تحریری با بیان این‌که سبک زندگی فرد باید براساس حیات دینی و ایمانی تبیین شود، گفت: حیات به معنی درک حقیقت وابسته بودن انسان به لامنتهی و حی المطلق است، همه موجوداتی که تحقق داشته و در نظام هستی می‌آیند، هستند و یا می‌روند به حی المطلق قیام دارند.
تحريري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد باقر تحریری، استاد برجسته حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم سوگواری هیأت فرهنگی و مذهبی فدائیان ولایت قم که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، به بررسی سبک زندگی حسینی پرداخت و گفت: انسان دارای یک حیات ویژه در برابر سایر موجودات است.

وی ادامه داد: افزون‌بر مشترکات حیات انسانی با سایر موجودات یک حیات ویژه‌ای را خداوند متعال به انسان داده است و به سبب این حیات ویژه انسان به حیات‌های دیگر نائل شده و این حیات‌ها در طول حیات انسانی و هر کدام دارای خواصی هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که حیات دینی و ایمانی حیات ویژه خداوند متعال برای انسان‌ها است، خاطرنشان کرد: دعوت الهی برای حیات بخشی انسان است، در آیات قرآن خداوند متعال حیات ویژه را به حیات طیبه تعبیر می‌کند.

سبک زندگی باید براساس حیات دینی و ایمانی تبیین شود

وی افزود: اساسا زندگی باید تبیین شود تا سبک زندگی روشن شده و فعالیت‌های فکری، عملی و اخلاقی در شؤون گوناگون زندگی بر اساس حیات ویژه ترسیم شود، حیات به معنی درک حقیقت وابسته بودن انسان به لامنتهی و حی المطلق است، همه موجوداتی که تحقق داشته و در نظام هستی می‌آیند، هستند و یا می‌روند به حی المطلق قیام دارند.

آیت‌الله تحریری حیات واقعی را در پرتوی ارتباط قلبی، روحی و عملی با حقیقت لا منتهی دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط ذکر و یاد خدا است، پس از این‌که انسان در وادی ایمان قرار گرفته و اعتقاد به شؤون وجودی با چنین حقیقتی پیدا کرد برای دوام حیات اولیه باید حیات با ذکر الهی همراه کند.

وی تصریح کرد: ذکر الهی سبب تثبیت حیات اولیه انسان می‌شود، انسان در این عالم همان‌گونه که به صورت طبیعی برای عمران زندگی دنیوی فعالیت‌ می‌کند برای عمران و آبادانی زندگی و حیات جاودانه نیز باید فعالیت کند و این فعالیت یاد خدا است.

یاد خدا یعنی پی‌بردن به فقر خود

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که یاد خدا باز کردن جا برای خدا در شؤون گوناگون زندگی  است، بیان داشت: یاد خدا یعنی این‌که خالق را در زندگی دارای اثر و دخالت بدانیم و در تمام حرکات و سکنات این حقیقت را یادآور شویم که حقیقت ما فقیر بوده و از جانب خدا هستی می‌گیریم، از این‌رو باید برای چنین حقیقتی جایگاه قائل شویم و نخستین جایگاه قائل شدن برای خدا این است که به فرموده خدا عمل کنیم.

وی یادآور شد: ساحت انسان از اعتقاد،‌ اخلاق و اعمال تشکیل شده است، یاد خدا در هر یک از ساحت‌ها سبب حیات فرد می‌شود، اگر انسان اعتقادات صحیح داشته باشد حیات فکری و اعتقادی پیدا می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انسان افزون‌بر ساحت‌های خوب ممکن است مخالفت‌‌های نیز داشته باشد، بیان داشت: خداوند متعال به مؤمنان خطاب می‌کند «مؤمنان در یک ساحت وجودی که حیات طیبه پیدا می‌کنند، در ساحت‌های دیگر نیز باید آن حیات را داشته باشند تا مراحل دیگر ساحت تکمیل شود».

وی افزود: اعمال فرد سبب تقویت اعتقادات و محکم شدن اعتقادات سبب شکل گیری اعمال صالح بوده و اثرگذار است، خدا هشدار می‌دهد «ای انسان‌ها شما مبتلا به آسیب‌هایی می‌شوید که باید آن‌ها را پشت سر بگذارید»، وقتی انسان معتقد است که به خدا وابسته است باید این را در زندگی عملی خود نیز نشان دهد.

هدف تام قرار دادن زندگی دنیوی خواسته حیوانی است

آیت‌الله تحریری با بیان این‌که رابطه وجودی ما با حقیقت مطلق است، خاطرنشان کرد: اسباب دنیا زمینه‌ای برای متصل شدن به حقیقت مطلق است، حیات مطلق حیاتی است که هیچ آلودگی و نقصی ندارد، اگر کسی تنها هدفش رسیدن به زندگی دنیوی باشد این زندگی تنها زندگی حیوانی است،‌ چرا که حیوانات جز توجه به دنیا خواسته‌ دیگری ندارند.

وی ادامه داد: حتی قرآن کریم زندگی افرادی که هدفشان تنها دنیا است را از زندگی حیوان پست‌تر می‌داند، سرگرم شدن به دنیا تنها برای کفار و مشرکان نیست، بلکه ممکن است انسان مؤمن نیز مقداری به این موضوع گرفتار شده باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عمر را سرمایه انسان خواند و بیان داشت: قیمت عمر با ارتباط عالم بی‌نهایت رقم زده شده و اگر این سرمایه در توجه به زندگی دنیوی قرار گیرد فرد گرفتار خسران می‌شود،‌ یعنی سود و سرمایه را از دست می‌دهد.

فراموش نکردن یاد خدا الگوی پیشرفت اسلامی است

وی یادآور شد: الگو پیشرفت از دیدگاه اسلام، ‌قرآن و دین این است که فرد در تمام فعالیت‌ها یاد خدا را فراموش نکند، یاد خدا در زندگی عملی چندین مرحله دارد که مرحله نخست آن توجه به وظیفه سپس توجه به کار است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ذکر واقعی را توجه به وظیفه دانست و خاطرنشان کرد: انسان باید مواظب باشد نزد هر عملی که انجام می‌دهد چه وظیفه‌ای بر عهده او است، اگر محاسبه نفس داشته باشیم رابطه خود را با ولی الله برقرار می‌کنیم.

وی بیان کرد: با ذکر عملی ارتباط فرد با مقام امامت و ولایت برقرار می‌شود، اگر فرد نسبت به ذکر الهی غفلت داشته و توجهی به عمل نداشته باشد، قطعا ارتباط او با ولی خدا کدر می‌شود و روح امام(ع) از اعمال ما محزون می‌شوند.

غرق شدن در یاد خدا سبب حیات ابدی امام حسین شد

آیت‌الله تحریری پیاده شدن ذکر عملی در وجود انسان را سبب اشتیاق نفس برای گسترش دانست و گفت: به هر میزان صفات نفسانی اولیا را داشته باشیم روح ارتباطمان با اولیا الهی نیز افزایش می‌یابد، وقتی ذکر الهی باشد ارتباط با عالم غیب پیدا می‌شود و زندگی از سبک حیوانی خارج می‌شود.

وی یادآور شد: اگر مؤمنان در زندگی فردی و اجتماعی به ذکر الهی توجه نکنند گرفتار تنبیهات الهی می‌شوند، امام حسین(ع) سر تا پا غرق در یاد خدا بودند و در این مسیر همه هستی خود را به صاحب اصلی دادند و در مسیر حی القیوم قرار گرفتند، از این‌رو خداوند متعال به ایشان حیات ابدی داد./993/پ201/ی

ارسال نظرات