مدیر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی:
اخلاق کاربردى بازتاب پیدایى موضوعات مطرح در جوامع نوین و بروز معضلات خاص آن است
خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی گفت: در آغاز هزاره سوم از یک سو ظهور فن آورى نوین در عرصه اطلاعات، پزشکى، آموزش و تجارت و از سوی دیگر درهم ریختگى مرزهاى فرهنگى و هویتهای ملى در کشاکش چالش با فرایند جهانى شدن جوامع انسانی معاصر را به چالش کشیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام مهدی علیزاده مدیر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی با بیان اینکه اخلاق کاربردى بازتاب پیدایى موضوعات مطرح در جوامع نوین و بروز معضلات خاص آن است اذعان داشت: پاسخ گویى به مجموعه مسائلِ اخلاقىِ نوپدید و ویژهِ هر یک از عرصه هاى اختصاصى زندگى مدرن، و حل مؤثر تعارضات اخلاقى دو مأموریت مهمی است که این رشته آن را دنبال میکند.
حجتالاسلام مهدی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکا گفت: در آغاز هزاره سوم از یک سو ظهور فن آورى نوین در عرصه اطلاعات، پزشکى، آموزش و تجارت و از سوی دیگر درهم ریختگى مرزهاى فرهنگى و هویتهای ملى در کشاکش چالش با فرایند جهانى شدن جوامع انسانی معاصر را به چالش کشیده است.
وی ادامه داد: ظهور انسان تک ساحتى، خانواده هاى هسته اى، کلان شهرها، گسست نسلها، جوامع شبکه اى، امپریالیسم فرهنگى و همچنین شکل گیرى نهضتهایی مانند محیط زیست گرایى و فمینیسم اخلاقى، معنویتهای سکولار و دیانتهای ساخت زدایى شده، زندگى انسان معاصر را با مسائل جدید و پیچیدگیهای چند لایه روبرو کرده و در تطبیق معیارهاى اخلاقى و تشخیص عملکرد درست و زندگى خوب با معضلات بزرگی مواجه ساخته است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه این موضوعات انسان را بیش از گذشته براى هماهنگ کردن ارزشها با واقعیات عرصه هاى مختلفِ زندگی و پیامد هاى بعضاً متداخل و مزاحم آن نیازمند یارى کرده است به جایگاه اخلاق کاربردی در آسایش انسان معاصر اشاره کرد و گفت: تأسیس رشته جدیدى در مطالعات اخلاقى به نام "اخلاق کاربردى" بازتاب پیدایى این عرصه هاى نوین و بروز این معضلات تازه است که دو مأموریت مهم را دنبال میکند. یکی پاسخ گویى به مجموعه مسائل اخلاقى نوپدید و ویژه هر یک از عرصه هاى اختصاصى زندگى مدرن و دیگری حل مؤثر معماها یا همان تعارضات اخلاقى که البته برخى از آنها دیر زمانی دامن گیر بشر بوده است.
این استاد حوزه اخلاق و تربیت اسلامی با تاکید بر اینکه "اخلاق کاربردى منطق نوین ارزش گذارى و الزام سنجى نیست" خاطر نشان کرد: این رشته فن مهارت افزایى در تطبیق معیارهاى کلان و مطلق اخلاقى بر موارد و مصادیق ویژه یا بافتها و پس زمینه هاى متفاوت است.
وی اذعان داشت: ایمان به کارآمدى اسلام و نظام اخلاقى آن در حل مؤثر مشکلات پر تعداد بشر معاصر، انتظار جهان اسلام براى کاربردى کردن آموزه هاى دینى و عملیاتى کردن پاسخهای اخلاقى دین خاتم را به دنبال دارد و بى شک ناکارآمدى آموزه هاى دینى در حل معضلات اخلاقى موجب کاهش تعلق قلبى و تعهد عملى به دین خواهد شد.
حجتالاسلام علیزاده ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: رویکرد اخلاق کاربردى در میراث اخلاق اسلامى بى پیشینه نیست و عالمان اخلاق مسلمان به حوزه هاى اختصاصى اخلاق نظیر اخلاق حکمرانى، اخلاق دانشورى، اخلاق پزشکى و اخلاق محیط زیست توجه داشتهاند.
وی با بیان اینکه ما امروز به اهتمام بیشتری در حوزه اخلاق کاربردی نیازمند هستیم تصریح کرد: با دقت در منابع و تراث اخلاق اسلامی به وضوح پی خواهیم برد که اخلاق اسلامى با بخشندگى تمام این توانایی را دارد تا احکام زلال و حیات بخش خود را از طریق اخلاق کاربردى به کویر عطشناک جامعه مدرن و کام خشکیده انسان معاصر برساند.
مدیر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی در بخش پایانی این گفت و گو به کتاب اخلاق کاربردی؛چالشها و کاوشهای نوین در اخلاق عملی" اشاره کرد و گفت: پس از کتاب شناخت اخلاق اسلامى که به بازخوانى تحلیلى میراث مکاتب اخلاق اسلامى پرداخت، این اثر دومین کتاب گروه اخلاق و تربیت و نخستین محصول تیم اخلاق کاربردى این گروه است.
وی افزود: تیم اخلاق کاربردى گروه اخلاق و تربیت هم اکنون در چارچوب سیاست بومى سازى علم و با توجه به آسیب شناسى اخلاقى و اولویت سنجى فرهنگى در سطح ملى، مطالعاتى را در حوزه اخلاق مدیریت،اخلاق زیستی، اخلاق پزشکی و اخلاق دی نداری از دیدگاه اسلام دنبال میکند./9191/د101/ن
ارسال نظرات