۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۱۹۱۹۸۰
در جوار حرم رضوی تبیین شد؛

تشریح رابطه های مستحکم قرآن و نهج البلاغه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نهج البلاغه برادر قرآن است، گفت: بین قرآن و نهج البلاغه رابطه ای مستحکم و شباهت های بسیاری از جمله تازگی، جامعیّت، ظاهری زیبا و باطنی عمیق، خبر دادن از رویدادهای آینده و مفسّر و ناظر بر بخش های مختلف خود بودن وجود دارد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه 19 آذرماه در نشست تخصصی «نهج البلاغه و زندگی» از سلسله نشست های «سبک زندگی اسلامی» که به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس در محل بنیاد پژوهش های حرم رضوی برگزار شد، به بررسی و تبیین ویژگی های نهج البلاغه پرداخت.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که بعد از قرآن کریم، بیشترین کتاب ها و مقاله ها پیرامون نهج البلاغه به تحریر در آمده است، تصریح کرد: نهج البلاغه تجلی شخصیت و عظمت امیرالمومنین(ع) است، شخصیتی که عظمت و ابعاد وجودیش انسان های بسیاری را شیفته خود کرده است به گونه ای که عده ای به افراط کشیده شده و ایشان را از مرز بندگی خداوند فراتر برده اند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نهج البلاغه معجزۀ امام علی(ع) است و امام علی(ع) نیز خود معجزۀ اسلام و پیامبر(ص) است.

وی نهج البلاغه را برادر قرآن دانست و با تأکید بر این که شباهت های بسیاری بین قرآن و نهج البلاغه وجود دارد، گفت: قرآن اگر از سوی پروردگار نازل نشده بود، در آن اختلاف ها و تناقضات بسیاری یافت می شد با این وجود آیاتی که در طی 23 سال و در شرایط متفاوت و مختلفی چون در جنگ، آرامش، صلح، پس از پیروزی و غیره بر پیامبری اُمّی نازل شده است نه تنها با هم تناقضی ندارند بلکه مفسر و ناظر بر یکدیگر هستند؛ نهج البلاغه نیز که خطبه ها، نامه ها و حکمت هایش در شرایط مختلف از جانب امیرالمومنین(ع) بیان شده است همچون قرآن مفسر و توضیح دهنده بخش های دیگر خود است و تناقضی در آن دیده نمی شود.

حجت الاسلام نظافت در بیان شباهت دیگری بین قرآن و نهج البلاغه اظهار کرد: امام علی(ع) قرآن را دارای ظاهری زیبا و باطنی عمیق می دانند که در اوج فصاحت و بلاغت قرار داشته و با مطالعه و تفکر بیشتر در آن ابعاد و لایه های جدیدتری از آن کشف می شود؛ نهج البلاغه هم این ویژگی را دارد به گونه ای که مانند قرآن هر روز گوشه ای از ابعاد آن کشف و ارائه می شود.

وی طراوت، تازگی و فرا زمانی بودن را از دیگر ویژگی ها و مشترکات قرآن و نهج البلاغه معرفی کرد و افزود: نهج البلاغه رابطه ای مستحکم با قرآن دارد و همچون پیامبر(ص) و امیرالمونین(ع) مبیّن قرآن کریم است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که سخنان امام علی(ع) در توضیح قرآن است، گفت: ایشان متناسب با شرایط و موضوع از محتوای مصداق و تفسیر آیات قرآن استفاده و گاه به یک آیه استشهاد کرده است.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: نهج البلاغه روح افزا است و بر عقل و ذهن انسان و همچنین بر مرکز عواطف و احساسات او تأثیر می گذارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نهج البلاغه تنها گوشه ای از دریای بیکران احادیث اهل بیت(ع) است؛ اما به دلیل ایجاز و کوتاهی و در عین حال عمق و تأثیر فراوان و همچنین تنوع و گستردگی موضوع به کتابی جامع مانند قرآن کریم تبدیل شده است.

وی خبر دادن از رویدادها و اتفاقات آینده و اخبار غیبی را از دیگر شباهت های نهج البلاغه به قرآن عنوان کرد.

حجت الاسلام نظافت به فصاحت و بلاغت سخنان امام علی(ع) اشاره و تأکید کرد: سایر ائمه اطهار(ع) حرمت و شأن و جایگاه امیرالمؤنین(ع) را حفظ کرده و به گونه ای دیگر سخن گفته اند. /9312/پ202/س

 

ارسال نظرات